Jeaneettes skrev 2011-10-07 22:23:51 följande:
Kom nyss hem från 2 timmars zumba helt underbart.
äta för mycket tror jag inte jag gör äteren knäckemacka till frukost, halva talriken max till lunch och samma sak till middag sen äter jag inget mer och dricker vatten eller te.
så skulle vara konstigt om jag fick i mig för mycket eller hur?
Såg att du hade problem med att gå ner de sista kilona och läste sedan detta inlägg. Det beror VERKLIGEN inte på att du äter för mkt, snarare tvärtom! Äter man för lite blir det lätt att kroppen ställer in sig på svält, med det menas att kroppen försöker behålla så mkt energi som möjligt för att ha som en reserv. Kroppen är då inställd på att göra sig av med så lite energi (mat) som möjligt och behålla så mkt som möjligt. Det som är negativt med att ställa in kroppen på svält är att den dagen du börjar äta normala portioner kan det bli att kroppen sparar så mkt energi som möjligt för att den är rädd att gå in i ett svältstadium en gång till.
Du kanske ska testa att äta lite mer/bättre och träna på som vanligt för att se vad som händer?! Det är rent ut sagt farligt att pressa kroppen med mkt träning och för lite mat!
Ett annat tips som jag försöker gå efter (fast det är lättare sagt än gjort

) är att gå efter kroppsstorlek och hur kläderna sitter. Stirra er inte blind på vad vågen visar, det kan skija mkt åt från dag till dag men egentligen är det ingen skillnad i spegeln. Jag har ett par jeans som jag går efter, börjar dom sitta för löst får jag passa mig och sitter dom för tight kanske jag ska gå en extra promenad