sanna skrev 2011-08-06 17:38:34 följande:
I och med att detta va en tränings och kost- grupp så tänkte jag ge ett kosttipps.
Det finns en dietmetod som heter South Beach. Asinvecklad egentligen, men förenklad så är det att ju mer finfördelad maten är ju sämre är den (vilket är sant). Så något som kan vara värt att tänka på är att apelsin är bättre än apelsinjuice (även om den är färskpressad) kokt potatis är bättre än potatismos osv. Ganska lätt att leva efter
Jag har valt att ta lite från alla dieter.
Tex:
- Fösta så börjar jag och min kille med att "sockra av oss" efter semestern. Så 18/7- 17/9 så är det inget socker. Sen börjar familjemedlemmarna att fylla år, så av artighetsskäl så ska vi fika då :)
- Minst 3 frukter om dagen som ej tas tillsammans med måltid (alltså, se till att äta mellanmål!)
- Byt ut pastan, när andan faller på, och kör med hyvlad squash i stället.
- Förtjäna snarr! Ingen fysisk akitvitet=inget godis.
- Vatten är bättre än juice.
- Fullkornspasta när det är pasta.
- Varm mat ger större mättnadskänsla än kall.
- Halva tallriken är grönsaker. Vill jag ha mer mat när tallriken är tom så är det grönsaker som gäller.
- Ladda upp med frukt och nötter på jobbet! Dumt att bli sötsugen i onödan.
Men endå. En dag i veckan är helt ok att frossa lite.
Ett annat bra knep är att skaffa en pulsklocka. Köp en "billig" (billigaste på Intersport ligger på ca 1000:- och visar typ bara tid, puls och kaloriförbrukning) och ta på vid träning och se hur mycket just du förbränner. Väldigt peppande!
Kram på er!
Så äter jag också (fast har inte lagt av med godiset ;))
Just nu har jag dock sjuk pms och då äter jag vad som än faller mig in för att om möjligt överleva dagen :P