sofi 88 skrev 2011-07-27 20:01:57 följande:
Tack för tipsen! Jag blev jättepeppad nu :)
Löparkläder har jag ordentliga, det jag känner skulle kunna behöva investeras är ett par löparshorts såhär på sommaren när det är så varmt eftersom piratbyxor blir lite väl varmt nästan. Skor är utprovade efter konstens alla regler. Just nu är det faktiskt en kamp bara att springa 5 km på platt mark så jag räknar med att det kommer ta ett tag innan jag klarar den kuperade rundan, målet är att sen köra den kuperade milen om några månader.
Finns det inga fler spår, där det är mer flackt? Annars kanske du ska satsa på att klara av att springa 3 km och sen öka till 5km? Jag älskar naturen, vinden, ljuden, doften. Andra gillar att springa med ipod och lyssna på musik, det kan få en på andra tankar. Man tänker inte på att det är så jobbigt då menar jag. Kanske skulle passa dig i så fall?
Tänk på att sätta i hälen först och sen nästintill rulla över på framfoten (i uppförsbackarna kan det vara svårt så då är det bättre att sätta i främre delen av foten först). Rak rygg (så fort du blir trött kommer du garanterat luta dig lite framåt och tappar då hållningen, blir mycket jobbigt då). Upp med bröstet (underlättar både andning och hur snabbt du blir trött). Slappna av i axlarna och armarna, armarna behöver inte vara 90 grader sträva hellre mot 120 grader. Blicka framåt, inte i marken.
Det finns tunna sommartights att köpa också. Alternativt cykelbyxor, många som springer i det. Funktionströja är det bästa enligt min mening, blir inte tung av svett och andas bra.
Lycka till och berätta gärna hur det går.