• BlackWIngedAngel

Jag stör mig på...

Jag tror att de flesta av oss som hänger en del här på BT tröttnar på ett fenomen eller ett annat lite till och från. Ibland går det ut över en särskild tråd som handlar om något som man läst om på ett flertal ställen och till slut tröttnar på.

Det här är en tråd där vi kan få utlopp för alla de där tankarna tänkte jag! 

Meningen med tråden är alltså inte att starta hetsiga diskussioner utan att lätta hjärtat kring ett fenomen som man inte vill placera i någon särskild tråd. (Lite som "Nu tar vi död på myten om fåglar och ris" eller vad tråden nu hette.)

Om jag är helt ensam om att känna såhär så dör tråden snart ut. Om inte så kan vi säkert, om vi låter bli att motargumentera varandra, hinna tänka både "det där stör jag mig också på" och "ajdå, sådär gör ju jag med". Båda delarna kan säkert ge en tankeställare, tror jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-13 22:06
    Lägger in en liten brasklapp om något som påtalats i tråden tidigare men som kan behöva ett förtydligande i trådstarten:
    Tråden är alltså tänkt att vädra åsikter relaterade till bröllop och Bröllopstorget.

• Svar på tråden Jag stör mig på...
  • Zelmah
    Melóra skrev 2011-05-17 18:15:56 följande:
    Hehe, bara för att jag är i Kronans tjänst (och därmed blivit tidsfascist och perfektionist på köpet); vi använder aldrig Over and out som kommando över radion; kör man Natostandard (alltså engelska) så är kommandot för Klart slut bara Out. Det är den som börjar sända som avslutar förbindelsen, så Over and Out används inte. Antingen Over (lämna över ordet) eller Out (avsluta samtalet)   
    Lite onödigt vetande Tungan ute 
    hehehe! och min karl som är i försvaret. Han skulle skämmas över mig. Han drar så många bokstavskombinationer och kodord hit och dit så jag borde ju ha lärt mig haha. Oscar Mike vet jag iaf :) On the Move.

Out Skrattande
  • moonlightgirl
    shakynose skrev 2011-05-17 13:54:02 följande:
    När det kommer till språk, så stör jag mig allra mest på att studenter vid Svenska universitet tvingas skriva avhandlingar på engelska, trots att inte ens deras handledare behärskar det språket. Trist om utvecklingen skulle leda mot att det  till slut  inte fanns tillräckliga kunskaper i vare sig det svenska eller engelska språkets akademiska nivå på universiteten.

Här på BT tycker jag att ordet "borgerligt" blir lite väl misshandlat i var och varannan mening.
    Jag håller med dig att det är mycket märkligt. Det var ju som när man gick i grundskolan och skulle ha datakunskap. Problemet var ju bara att vi elever kunde mer än vad läraren kunde, hur ska då läraren kunna lära oss nya saker när vi kunde mer???
  • Melóra
    Zelmah skrev 2011-05-17 18:27:55 följande:
    hehehe! och min karl som är i försvaret. Han skulle skämmas över mig. Han drar så många bokstavskombinationer och kodord hit och dit så jag borde ju ha lärt mig haha. Oscar Mike vet jag iaf :) On the Move.

Out Skrattande
    Haha, det är min älskling med; en riktig ärkemöp Hjärta (möp=Militärt Överintresserad Person)
    Det blir lätt så att är man inom den firman så fastnar man snabbt i vissa begrepp och sätt att uttala sig; det är nästan ett helt nytt språk att lära sig, men sen går det ju inte att sluta med det... Skrattande 
    Vi fick lära oss på det jobbiga sättet att gå rätt, stå rätt, prata rätt, att 2 minuter är en ocean av tid, att man visst klarar sig en vecka i skogen utan mat (bortsett från lite myror och harsyra som vi hittade), att smärta bara är en svaghet som snart lämnar kroppen, samt såklart att göra allt "momentvis tillsammans" och i takt. ALLT. Jag kan inte ens gå på stan med någon utan att omedvetet konstant se till att vi är i takt... Drömmer  And I love it Skrattande
  • Kattpoet

Jag stör mig på folk som pratar sveneglska och kan därför inte googla rätt på saker och ting och när man sen snällt säger  kanske om du slutade söka på det svengelska begreppet och sökte på svenska istället så kanske du skulle hitta mer och så ger man dem en drös länkar så får man en utskällning att man är en besserwisser och sen får man en drös tjejer på sig för att visst heter så där de bor.

*SUCK* 

• Zelmah
    Melóra skrev 2011-05-17 18:47:05 följande:
    Haha, det är min älskling med; en riktig ärkemöp Hjärta (möp=Militärt Överintresserad Person)
    Det blir lätt så att är man inom den firman så fastnar man snabbt i vissa begrepp och sätt att uttala sig; det är nästan ett helt nytt språk att lära sig, men sen går det ju inte att sluta med det... Skrattande 
    Vi fick lära oss på det jobbiga sättet att gå rätt, stå rätt, prata rätt, att 2 minuter är en ocean av tid, att man visst klarar sig en vecka i skogen utan mat (bortsett från lite myror och harsyra som vi hittade), att smärta bara är en svaghet som snart lämnar kroppen, samt såklart att göra allt "momentvis tillsammans" och i takt. ALLT. Jag kan inte ens gå på stan med någon utan att omedvetet konstant se till att vi är i takt... Drömmer  And I love it Skrattande
    hahaha! min karl är oxå en möp! Fast han vill inte erkänna det själv hehe... han berättar om andra möp:ar och stridisar, då brukar jag säga till honom att han är en möp själv haha.
    Men grönpåsarna, fy fasen vad äckliga de är, fascinerad att man klarar äta dem i längre perioder.
  • Melóra
    Zelmah skrev 2011-05-17 18:55:49 följande:
    hahaha! min karl är oxå en möp! Fast han vill inte erkänna det själv hehe... han berättar om andra möp:ar och stridisar, då brukar jag säga till honom att han är en möp själv haha.
    Men grönpåsarna, fy fasen vad äckliga de är, fascinerad att man klarar äta dem i längre perioder.
    Haha, jag säger bara myror och harsyra. En hel vecka! Det var misär av nästan bibliska mått Tungan ute 
    Va?? Grönpåsen är ju god; iaf de flesta av dem. Man lär sig uppskatta dem, jag lovar Flört Akta dig för Royal Thai och Stenbitsgrytan, de smakar död och förintelse. Så sjukt äckliga! Men t.ex. Chili con Carne-påsen och Chicken Curry-påsen är ju mums Skrattande  
  • moonlightgirl

Jag och två tjejer till håller på att planera möhippa då gemensamma vänner ska gifta sig. Det jag stör mig på är att folk har mage att höra av sig och är upprörda och sura för att de inte blivit bjudna på möhippan. Men det är ju för fasen inte vårat fel att vi fått namn av brudgummen och att han inte nämnt denna människa till oss. Sen är det en tjej som är bjuden både till bröllopet och möhippan som vill släpa med sig en annan kompis som brudparet inte ens tycker om och som de inte vill ha med på bröllopet.

Efter att haft två dåliga dagar på jobbet (igår och idag) så är jag så trött på kollegor som behandlar andra kollegor som skit. Vi jobbar på en skola och lär barnen att alla är lika mycket värda men hur ska barnen lära sig det när vissa kollegor anser sig vara 1000 ggr bättre än oss andra och behandlar oss andra som skit????

Jag stör mig på chefer som är fega mesproppar som låter vissa av deras arbetare köra över dem och uppföra sig hur som hellst. Ta ditt anvsar som chef och slute mesa runt.

Jag stör mig på att det fortfarande är så jäkla dålig förståelse för oss med dolda handikapp som tex dyslexi, damp, adhd mm.
    Jag är själv dyslektiker och blir ofta förolämpad av folk som hackar att jag har problem med stavningen och har problem med gramatiken. Alla som har dessa handikap är olika precis som alla andra är olika. Man har olika graders svårighet i sitt handikapp.

Sen stör jag mig på att de ändrar utbudet på våran kabeltv, mina favoritkanaler är nu borta.

Hmm, det var mycket som störde mig idag, är visst en gnäll tant jag också.

• Kattpoet

Moonlightgirl, jag ser oftas skillnad på dyselexi  och  lathet hos folk,   dyslektiker har  en viss rythmn i felstvandet som inte finns i latheten. 

Kanske för att jag är det själv och två systrar med det som gör att man har blivit så bra avkodare. 

• moonlightgirl
    Kattpoet skrev 2011-05-17 19:12:24 följande:
    Moonlightgirl, jag ser oftas skillnad på dyselexi  och  lathet hos folk,   dyslektiker har  en viss rythmn i felstvandet som inte finns i latheten. 

Kanske för att jag är det själv och två systrar med det som gör att man har blivit så bra avkodare. 
    så sant
  • Smuppra

Oj vad ni stör er på bra saker då... hm...

Idag stör jag mig nog mest på folk som inte accepterar och respekterar det brudparet bestämt.

Ska på ett annat bröllop i sommar och det är barnfritt. Brodern till den brudgummen har två barn under fyra år samt två plastbarn 14-16 år. Eftersom brodern ansåg att de inte kunde få någon barnvakt, sa de att de inte kunde komma. Då sa brudparet, okej då, eftersom ni inte kan komma annars (och det är brodern till brudgummen, så nära familj) så får ni,och endast ni, ta med er de yngsta barnen. Då bestämmer sig brodern för att tacka nej, eftersom de äldre barnen inte får komma och det är orättvist mot dem att inte få följa med när resten av familjen ska iväg på roligt bröllop. Brodern vill heller inte vara med och betala på någon present, som resten av familjen ska köpa ihop. Brudgummen med blivande anser att de små fick dispens och får följa med pga barnvaktsbrist, de äldre klarar att vara hemma själva. Synd att syskon ska behöva ha sådant här "tjafs" när det gäller bröllop, som ju förhoppningsvis endast sker en gång i ens liv!

Sedan stör jag mig alltid lite på det där med ekonomi. Att det ska vara som två läger: ett stort påkostat bröllop och ett "budget"bröllop.

Och kuvertavgift. Herregud, kan man inte få göra som man vill om det är rimlig avgift och inget krav på present som gäller?!

Svar på tråden Jag stör mig på...