• BlackWIngedAngel

Jag stör mig på...

Jag tror att de flesta av oss som hänger en del här på BT tröttnar på ett fenomen eller ett annat lite till och från. Ibland går det ut över en särskild tråd som handlar om något som man läst om på ett flertal ställen och till slut tröttnar på.

Det här är en tråd där vi kan få utlopp för alla de där tankarna tänkte jag! 

Meningen med tråden är alltså inte att starta hetsiga diskussioner utan att lätta hjärtat kring ett fenomen som man inte vill placera i någon särskild tråd. (Lite som "Nu tar vi död på myten om fåglar och ris" eller vad tråden nu hette.)

Om jag är helt ensam om att känna såhär så dör tråden snart ut. Om inte så kan vi säkert, om vi låter bli att motargumentera varandra, hinna tänka både "det där stör jag mig också på" och "ajdå, sådär gör ju jag med". Båda delarna kan säkert ge en tankeställare, tror jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-13 22:06
    Lägger in en liten brasklapp om något som påtalats i tråden tidigare men som kan behöva ett förtydligande i trådstarten:
    Tråden är alltså tänkt att vädra åsikter relaterade till bröllop och Bröllopstorget.

• Svar på tråden Jag stör mig på...
  • GeneralElectric
    Fröken Söt skrev 2011-05-19 05:53:57 följande:
    Jag stör mig också på de personer som alltid använder dem hela tiden. Det går alldeles utmärkt att skriva dom om man är osäker, och i synnerhet om man verkligen inte gör skillnad på de/dem överhuvudtaget.

Ja, det är nog det av alla skrivfel som stör mig mest på Bröllopstorget. Försvårar verkligen läsningen av vissa inlägg (som ”Dem ordnar en fest”). Det har i alla fall inte blivit bättre sedan den första som skrev om det i denna tråd, så snart kanske vi elaka språkpoliser får ha en liten snabbkurs... Eller det har ju Fröken Söt redan i sitt inlägg.
  • Loche

Här kommer snabbkursen! Skrattande

Det handlar om hur man använder orden DE och DEM när man skriver. Många, många skriver fel på dessa två ord och som den "språkpolis" jag är stör det mig!! *flinar*
    Förmodligen är den här felskrivningen så vanlig därför att man numera säger DOM i båda fallen, vilket var snudd på dödsstraff på min tid. *S*

Men för den som hellre vill skriva rätt kommer här en liten snabbkurs! *ler hjälpsamt*

Rätt mening: "De hippade flickan" Fel mening: "Dem hippade flickan"

Rätt mening: "Flickan hippades av dem" Fel mening: "Flickan hippades av de".

Ett enkelt knep för att komma ihåg när man skall skriva det ena eller det andra är att man alltid använder det ord som har lika många bokstäver som orden "vi" och "oss" har! *L*

Det heter "vi firar " alltså heter det också "de firar" och INTE "dem firar".
    Det heter "det är bröllop hos oss" och då heter det även "det är bröllop hos dem" och INTE "det är bröllop hos de".

För inte är det väl nån som skriver "oss firar" eller "det är bröllop hos vi"? *S*

För den som vill ha en mer grammatisk förklaring är den följande:

Skillnaden ligger i subjektform eller objektform av ett pronomen. Står pronomen som subjekt skall det vara DE. Om pronomen däremot står som objekt skall det vara DEM.

T ex: "De planerade bröllop" ,,, - här är pronomen ett subjekt och skall därför vara DE.
    Men om man istället skriver "bröllop planerades av dem" är pronomen objekt och skall då skrivas DEM.

Tja,, det var en kort svenskalektion med bröllops-stuk! Håll till godo! *S*

• BlackWIngedAngel

Loche- Det där inlägget skulle behöva ligga överst i alla trådar som en påminnelse. Flört

Jag sällar mig till gruppen som stör sig på detta. Senaste igår hoppade jag över en bt-tråd helt, bara för att jag inte orkar läsa inlägg där det hela tiden står fel. 

• Loche
    BlackWIngedAngel skrev 2011-05-19 09:59:06 följande:
    Loche- Det där inlägget skulle behöva ligga överst i alla trådar som en påminnelse. Flört

Jag sällar mig till gruppen som stör sig på detta. Senaste igår hoppade jag över en bt-tråd helt, bara för att jag inte orkar läsa inlägg där det hela tiden står fel. 
    Tackar! Skrattande
  • Geogaddi

Jag stör mig på bemötande från personal i bröllopsbutiker. Många är väldigt snorkiga i början, experter på att känna sig ovälkommen redan innan klänningen sitter på kroppen. Självförtroendet är ju liksom inte på topp på vårkanten när huden är som blekast, ojämnheter i huden lyser som klarast och hår på ben och under armar syns som allra mest.

Fast jag stör mig ännu mer på den butik som jag köpte brudklänning, sydde upp tärnklänningarna och köpte skor hos. De var jättetrevliga till en början: "ÅÅh vad fin jag var i klänningen" (det tyckte iofs jag också) och "det är baaaara att sy in lite, för en stl mindre blir aaalldeles för liten". Jag betalade glatt och tänkte att det inte blir några problem eftersom de verkar så trevliga. Meeeen, det blev det verkligen. Nu sitter jag med en klänning som är över en stl för stor (jag har tappat några kilon, men inte särskilt många alls), den går inte att sy in enligt tre oberoende sömmerskor i Sthlm, bröllopsbutiken i fråga har absolut inte tid att hjälpa mig att sy in den eftersom de är sååååååå fullbokade - men hävdar bestämt att det går och att de tre sömmerskorna är lata. De har inte någon klänning i stl 34 kvar som de tror att jag gillar och de vägrar att låta köpet gå tillbaka. DET stör mig ÄNNU mer. När man tror att man har "hittat rätt" i den här dyra bröllopsdjungeln och så beter de sig som skit.

• MrsT2011
    Geogaddi skrev 2011-05-19 11:35:38 följande:
    Jag stör mig på bemötande från personal i bröllopsbutiker. Många är väldigt snorkiga i början, experter på att känna sig ovälkommen redan innan klänningen sitter på kroppen. Självförtroendet är ju liksom inte på topp på vårkanten när huden är som blekast, ojämnheter i huden lyser som klarast och hår på ben och under armar syns som allra mest.

Fast jag stör mig ännu mer på den butik som jag köpte brudklänning, sydde upp tärnklänningarna och köpte skor hos. De var jättetrevliga till en början: "ÅÅh vad fin jag var i klänningen" (det tyckte iofs jag också) och "det är baaaara att sy in lite, för en stl mindre blir aaalldeles för liten". Jag betalade glatt och tänkte att det inte blir några problem eftersom de verkar så trevliga. Meeeen, det blev det verkligen. Nu sitter jag med en klänning som är över en stl för stor (jag har tappat några kilon, men inte särskilt många alls), den går inte att sy in enligt tre oberoende sömmerskor i Sthlm, bröllopsbutiken i fråga har absolut inte tid att hjälpa mig att sy in den eftersom de är sååååååå fullbokade - men hävdar bestämt att det går och att de tre sömmerskorna är lata. De har inte någon klänning i stl 34 kvar som de tror att jag gillar och de vägrar att låta köpet gå tillbaka. DET stör mig ÄNNU mer. När man tror att man har "hittat rätt" i den här dyra bröllopsdjungeln och så beter de sig som skit.
    Åh vad jag känner igen mig!! Folk i brudbutiker är verkligen så långt från service-minded man kan komma...
  • GeneralElectric
    Loche skrev 2011-05-19 09:13:28 följande:
    Här kommer snabbkursen! Skrattande

(– – –)

Tja,, det var en kort svenskalektion med bröllops-stuk! Håll till godo! *S*

Fantastiskt, tack för att du gjorde dig besväret att skriva den utläggningen! Hoppas den får spridning även utanför just denna tråd...
  • Blizz

Geogaddi, köpte du din klänning hos Lilly i sthlm?
    Jag har inte så bra erfarnhet från dem.....fast jag köpte ändå min klänning där för de är så fina. men personalen är bedrövlig!

• Emblas Mamma

Jag stör mig på att många verkar tro att bröllopet bli jättedåligt om man inte har
    1. Proffsfotograf (annars blir man olycklig i framtiden pga att man inte har ett enda bra kort)
    eller
    2. En jättepåkostad ring (eftersom man ska ha den heeeeeeela livet)

Det räcker liksom inte att vara nöjd!
    Suck.. inte konstigt att man ser så många korkade människor i lyxfällan nuförtiden..
    ingen kan ju nöja si med vad dom faktiskt har råd med utan måste lyssna på andra som tycker att "köper man inte det dyra så får man ingen lycka"

!

• Geogaddi
    Blizz skrev 2011-05-19 13:15:01 följande:
    Geogaddi, köpte du din klänning hos Lilly i sthlm?
    Jag har inte så bra erfarnhet från dem.....fast jag köpte ändå min klänning där för de är så fina. men personalen är bedrövlig!
    Jag köpte min klänning i en butik i Linköping. Och jag ångrar det bittert...
    Känner precis som du, det är tråkigt att man gynnar affärer som egentligen inte förtjänar det. Men det är ju som du säger, de fina klänningarna avgör ju till sist vilken affär det blir, inte bemötandet.
Svar på tråden Jag stör mig på...