• BlackWIngedAngel

Jag stör mig på...

Jag tror att de flesta av oss som hänger en del här på BT tröttnar på ett fenomen eller ett annat lite till och från. Ibland går det ut över en särskild tråd som handlar om något som man läst om på ett flertal ställen och till slut tröttnar på.

Det här är en tråd där vi kan få utlopp för alla de där tankarna tänkte jag! 

Meningen med tråden är alltså inte att starta hetsiga diskussioner utan att lätta hjärtat kring ett fenomen som man inte vill placera i någon särskild tråd. (Lite som "Nu tar vi död på myten om fåglar och ris" eller vad tråden nu hette.)

Om jag är helt ensam om att känna såhär så dör tråden snart ut. Om inte så kan vi säkert, om vi låter bli att motargumentera varandra, hinna tänka både "det där stör jag mig också på" och "ajdå, sådär gör ju jag med". Båda delarna kan säkert ge en tankeställare, tror jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-13 22:06
    Lägger in en liten brasklapp om något som påtalats i tråden tidigare men som kan behöva ett förtydligande i trådstarten:
    Tråden är alltså tänkt att vädra åsikter relaterade till bröllop och Bröllopstorget.

• Svar på tråden Jag stör mig på...
  • GeneralElectric

Jag stör mig (lite) på BT-brudar som sätter dåliga rubriker på sina inlägg.
    Den som letar efter en fotograf i t ex Östersund eller Skövde, borde väl kunna skriva: ”Söker bra fotograf i Jämtland” eller ”Efterlyser duktig bröllopsfotograf i Västsverige” eller ”Fotograf önskas till Västgöta-bröllop” eller något i den stilen. Står det bara ”Efterlyser fotograf” blir jag irriterad om jag klickar på inlägget och först därefter inser att inlägget var geografiskt irrelevant.
    För att inte tala på alla som skriver ”Jag blir galen” eller ”Hjälp mig” utan att ange vad irritationen eller hjälpbehovet handlar om. (Ämnet ger såklart viss ledning, men inte alltid.)
    Klar tidstjuv med dåliga rubriker!

• Zelmah

Jag stör mig på besservissrar även fast jag säkerligen är det själv.

Jag stör mig på att man "inte kan" använda vissa begrepp utan att folk ska ha åsikter om det.

T ex jag har en vintageklänning från 20-talet. Vintage betyder att det är en handplockad gammal vara från en tidigare epok, minst 20 år gammalt men man brukar ofta dra gränsen på 80-tal, (ett plagg från -97 kan alltså inte vara vintage ännu)  ibland är varan inte ens använd. Alltså är vintage inte alls samma som att säga att det är en begagnad gammal klänning, det beskriver helt enkelt artefakten på ett felaktigt sätt. Säger man att det är vintage så förstår folk att varan är handplockad och av god kvalitet, kanske oanvänd eller anv 1-2 ggr, det är skillnad mot "andra hand" som vissa vill kalla det som vi till vardags kallar second-hand eller loppisfynd. Vintage är oftsast mkt dyrare än second-hand. Sen kan man ju ibland ha tur att ramla över riktigt fina vintage-varor på en second-hand butik med. Jag använder ordet second-hand och vintage efter som det är etablerat.

Sen kan man använda begreppet vintage för att beskriva en retrokänsla som kanske innefattar mer än enbart en epok eller ett decennie. Jag säger till exempel att vi försöker få en vintagekänsla över vårt bröllop eftersom vi blandar olika epoker av gammalt. Vi har t e x inte enbart 20-tal utan influeras av hela 1900-talets första hälft. Många förstår vad man menar när man säger vintage. skulle man däremot säga att vi vill få en känsla av gammalt skulle nog flera ögonbryn höjas. Vaddå gammalt? Ska ni ha mögligt bröd, håliga kläder, rostigt åk, bruna 70-talsplaststolar och medeltidsmusik i en rivningskåk?

Till alla språkpoliser kan jag rekomendera Mikael Parkvalls "Lagom finns bara i Sverige - och andra myter om språk" . Särskilt kul är kapitel 17 "Om vi fortsätter med låneord på det här viset har vi snart ingen svenska kvar" Gustav Vasas son Johan III störde sig redan 1584 på detta "språkfördärv". Folk tog in alldeles för mkt tyska, latin och danska och ord från andra främmande språk. Idag innehåller svenska fler inlånade ord än inhemska ord. Engelskan har ju även den mer än hälften inlånade ord.

Här är några svenskifierade varianter till de som inte gillar engelska låneord: enradingar, åkskor (inlines), fnitterparentes(smiley), grammonfonkusk (discjockey), gånglurar (freestyle), knall-och-fall (sudden-death), svängljus (blinkers), sädgivare (spermadonator) krasmajs (corn flakes), köttvarpa (hamburgare), ljudvarpa (CD), elektronisk post (mejl/mail e-post), tänjbyxor (stretchjeans), åklapp (boarding card) blandare (mixer)

Jag stör mig också på när man inte kan hantera de och dem men ibland kan det gå snabbt när man sitter och skriver och småfel kan smyga sig in här och var även fast man behärskar språket. Sen är jag medveten om att alla inte har lika lätt för det skrivna språket som det talade men de är förmodligen duktigare än mig på något annat. Alla har vi olika kvaliteer.

• Willowfield

Det är störande med det som stör, det vrider och vänder på tankarna antingen det heter dem eller de blomsterlady eller blomster lady eller att det kanske skall stå blomster dam, oj! förlåt blomsterdam och har man sett samma bild i tio inlägg kan man ju vara säker på den bilden kan störa även i drömmen, men om det nu stör kan man ju vända rumpan till och inte bry sig egentligen fast det kan ju även det å andra sidan vara störande...

• Zelmah

Jag är på osedvanligt dåligt humör i dag, så jag stör mig på mesta just nu faktiskt. Skyller på PMS, uppsatsstress och en handledare som suger. Skulle behöva en sandsäck eller nåt.

• Zelmah

Jag stör mig på alla som stör sig Flört

sen stör jag mig på att jag stör mig.

Jag stör mig på alla som är så fixerade vid budget och att den skulle vara den enda måttstocken för om bröllopet blir fint vackert och perfekt för de som gifter sig.

Jag stör mig på att man vill gifta sig i kyrkan men vill stryka alla de religiösa inslagen.

Stör mig på att bröllop "måste vara på ett visst sätt" och att alla har åsikter om det. Man "måste" ha 3-rätters, man "måste ha" servitörer annars är det inte tillräckligt "mycket bröllop".

Nä jag är på alldeles för dåligt humör för detta... over and out! Eller nej just det ja, Över och Ut! Klart slut!

• Melóra
    Zelmah skrev 2011-05-17 18:00:24 följande:

Jag stör mig på alla som är så fixerade vid budget och att den skulle vara den enda måttstocken för om bröllopet blir fint vackert och perfekt för de som gifter sig.

Jag stör mig på att man vill gifta sig i kyrkan men vill stryka alla de religiösa inslagen.

Stör mig på att bröllop "måste vara på ett visst sätt" och att alla har åsikter om det. Man "måste" ha 3-rätters, man "måste ha" servitörer annars är det inte tillräckligt "mycket bröllop".

Nä jag är på alldeles för dåligt humör för detta... over and out! Eller nej just det ja, Över och Ut! Klart slut!
    Word! 
  • Syrinx
    Zelmah skrev 2011-05-17 18:00:24 följande:

Heja! Rätt tråd för detta!
  • Chicita
    Zelmah skrev 2011-05-17 17:52:07 följande:
    Jag är på osedvanligt dåligt humör i dag, så jag stör mig på mesta just nu faktiskt. Skyller på PMS, uppsatsstress och en handledare som suger. Skulle behöva en sandsäck eller nåt.
    Börja träna Ju-Jutsu...
    Finns inget som är så avstressande och samtidigt supereffektiv träning...

Nu kan jag inte träna det längre pga att jag inte får åka i mattan och om dom försöker ta ett ledlås så tar det liksom inte stopp utan min led ploppar ur.
    Men när jag tränade det så var det helt otroligt underbart att få gå och slänga nån i golvet eller brottas med nån osv... Eller lite slag och spark-träning Skrattande

Rekommenderas till alla som är irriterade på något Flört

Nåväl nu ska jag inte starta en diskussion själv när jag precis påpekat att man inte skulle göra det... Oskyldig
    Men jag kan ju säga att det jag stör mig på i dag är de hotellgäster som inte ställer tillbaka mjölken som står på kaffebuffén på kylplattan.
    Och dom som står och skriker att det är slut på ena sortens kakor (när det finns 7 andra sorter) när dom ser att jag står i telefon och har 4 gäster som ska checka in framför mig...
    Hur mycket krav kan man ha på något som är gratis egentligen?
  • Melóra

Hehe, bara för att jag är i Kronans tjänst (och därmed blivit tidsfascist och perfektionist på köpet); vi använder aldrig Over and out som kommando över radion; kör man Natostandard (alltså engelska) så är kommandot för Klart slut bara Out. Det är den som börjar sända som avslutar förbindelsen, så Over and Out används inte. Antingen Over (lämna över ordet) eller Out (avsluta samtalet)   
    Lite onödigt vetande Tungan ute 

• moonlightgirl
    Aniara4 skrev 2011-05-17 09:44:10 följande:
    Hear hear! Man KAN faktiskt radera delar av texten i citatet, och krympa bilderna väldigt enkelt om det känns viktigt att ha med bilden för att andra ska förstå vilken bild man pratar om. Man klickar bara på bilden, och drar sen i ett av hörnen som dyker upp. Och man måste inte ha med alla sju bilderna i originalinlägget när man svarar!
    Hoppsan här lärde jag mig något nytt, jag visste inte att man så enkelt kunde krympa bilderna. Men däremot brukar jag iallafall inte ta med allt för det är oftast inte nödvändigt i det jag vill ha sagt.
Svar på tråden Jag stör mig på...