• BlackWIngedAngel

Jag stör mig på...

Jag tror att de flesta av oss som hänger en del här på BT tröttnar på ett fenomen eller ett annat lite till och från. Ibland går det ut över en särskild tråd som handlar om något som man läst om på ett flertal ställen och till slut tröttnar på.

Det här är en tråd där vi kan få utlopp för alla de där tankarna tänkte jag! 

Meningen med tråden är alltså inte att starta hetsiga diskussioner utan att lätta hjärtat kring ett fenomen som man inte vill placera i någon särskild tråd. (Lite som "Nu tar vi död på myten om fåglar och ris" eller vad tråden nu hette.)

Om jag är helt ensam om att känna såhär så dör tråden snart ut. Om inte så kan vi säkert, om vi låter bli att motargumentera varandra, hinna tänka både "det där stör jag mig också på" och "ajdå, sådär gör ju jag med". Båda delarna kan säkert ge en tankeställare, tror jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-13 22:06
    Lägger in en liten brasklapp om något som påtalats i tråden tidigare men som kan behöva ett förtydligande i trådstarten:
    Tråden är alltså tänkt att vädra åsikter relaterade till bröllop och Bröllopstorget.

• Svar på tråden Jag stör mig på...
  • shakynose

Ordet "favour" eller "favor" tycker jag för övrigt inte riktigt går att översätta med "gåva" rätt och slätt, eftersom ordet gåva har en bredare innebörd för en svensk i bröllopssamanhang, och om det nu är en amerikansk eller engelsk tradition som man vill efterlikna så kan man väl lika gärna använda det ordet? Även om jag gärna värnar om mitt eget språk och svenska traditioner, så tycker jag att det är lite bajsnödigt att hitta på svenska ord bara för att. Om man nu vill ha ett wedding the American style?
    Jag skulle aldrig be någon som vill ha azerbaijanska inslag på sitt bröllop att hitta på svenska ord för alla traditioner, så varför ska man spotta på allt som är amerikanskt?

• Kattpoet

Dae wit ye want coz eh dinnae care

• shakynose
    Kattpoet skrev 2011-05-17 15:15:05 följande:
    Det sa jag  ALDRIG!
    Vad jag sa är   favors är Amerkiansk  , stavningen är Amerikansk!  
    Den brittiska  stavningen är  FAVOUR!
    Det är två skilda traditioner  och två olika stavningar.
    Ok, det du sa var : "Det heter inte favor det är amerikansk"
    Det går att tolka som att du anser att det en amerikanska stavningen är fel, men även om det inte var vad du menade så undrar jag då varför man prompt ska använda ett svenskt ord i så fall? Om det nu är två helt olika traditioner som åsyftas med de olika stavningarna så kan väl inte ett enda svenskt ord ersätta båda?
  • Chicita

Nu ska vi vara, nu ska vi vara... snälla... *sjunger glatt*

Vi skulle INTE hacka på varandra här i tråden enligt TS inlägg.
    Vi får gnälla av oss. Och det innebär ju att man har rätt att tycka att någon har fel och störa sig på det.

Alla är vi olika. Jag kan vara lite språkpolis, men jag blandar ändå talspråk och skriftspråk när jag skriver i ett forum på nätet. Huvudsaken är att jag blir förstådd tycker jag.
    avigsidan är en helt underbar sida.

"mamma mamma - katten har nålar i vanten"
    (min favorit-barn-avighet genom tiderna även om det inte har något med språket att göra direkt)

• shakynose
    Emblas Mamma skrev 2011-05-17 15:02:29 följande:
    åh vad jag håller med om detta!
    fan vad jag hatar att vi måste läsa och skriva artiklar på engelska i skolan!
    jag hatar engelska! jag är urusel! jag bor i sverige!
    suck..
    men visst är det väl bra att lära sig, men jag föredrar svenska! :)
    Det är väl en sak att man inte hinner översätta allt till svenska, men det är två helt olika saker att kunna läsa en artikel och själv kunna producera en text på akademisk engelska. Känns rätt onödigt, minst sagt.
  • Kattpoet

Jag stör mig på att man inte får värna om den svenska kulturen  eller det svenska språket utan att bli påhoppad.
    Varför vi  vurma för en annat lands tradition så  himla mycket att vi glömmer bort våra egna?

Ja visst om brudparet är nu  från två olika delar av världen, blanda era tradtioner som ni vill men varför är det så många svenskar om har glömt det svenska traditionerna?

Varför ska man spotta på  de svenska traditionerna?

• shakynose

Om man känner sig påhoppad för att man inte kan backa upp sina åsikter med argument så kanske man inte ska utnämna sig själv till språkpolis? Jag måste säga att jag tycker att du har ett ganska så tråkigt sätt att debattera på, alla diskussioner som vi båda varit med i har innehållit argument från dig i stil med: "Min mamma är äldre än du och hon säger..." eller "du kan inte säga att det är så här eftersom du inte är man, min man säger så här" och nu "min kompis är professor i amerika", tror du att det innebär att dina åsikter är rätt? Varför kan du inte komma med sakliga argument som vi kan diskutera istället?

Kattpoet skrev 2011-05-17 15:47:42 följande:
    Jag stör mig på att man inte får värna om den svenska kulturen  eller det svenska språket utan att bli påhoppad.
    Varför vi  vurma för en annat lands tradition så  himla mycket att vi glömmer bort våra egna?

Ja visst om brudparet är nu  från två olika delar av världen, blanda era tradtioner som ni vill men varför är det så många svenskar om har glömt det svenska traditionerna?

Varför ska man spotta på  de svenska traditionerna?

För övrigt så har du väl inte blivit påhoppad för att du värnar om någon tradition? Vem spottar på svenska traditioner? Tråkigt att man inte kan tycka att det är ok att blanda in utländska traditioner och termer utan att bli anklagad för att spotta på sina egna...

• BlackWIngedAngel
    Kära ni, nu har vi helt tappat fästet igen. Tack Chicita för hjälpen med att försöka hålla tråden till ämnet.

Shakynose- meningen var att vi INTE skulle starta diskussioner här inne, utan lätta hjärtat. Om du stör dig på språkpoliser så skriv bara det: "Jag stör mig på språkpoliser." Det gäller Kattpoet också och förlovadflicka också. som har ifrågasatt eller diskuterat andras inlägg. Det är som sagt inte trådens syfte alls! Så nu ber jag er alla att inte lägga något mer inlägg till diskussionen, utan ignorera den och fokusera på vad tråden är menad att handla om.

• Emblas Mamma

Alltså, jag tycker svenskt tradition är jättetrevlig!
    Värnar mycket om den svenska miljön och tycker bra om sverige!
    MEN,
    jag ser inget fel i att blanda in vissa grejer heller, för några grejer gör faktiskt andra länder bättre tycker jag.

Man väljer att behålla de traditioner man tycker bra om, men varför kan man inte ta in nya också?
    Vissa saker är ju jättebra, ex. strumpebandet! Det tycker jag bara är fint och sexigt :P
    Sånt vill jag absolut ha!
    Och att an ska ha något blått, nytt, lånat och gammalt - varför inte? mysigt om man nu vill.

Låt folk göra som dom vill, jag har inget emot att någon vill ha helt svenska traditioner,
    men inte har jag emot dom som väljer andra eller blandar lite..

• Emblas Mamma
    BlackWIngedAngel skrev 2011-05-17 16:09:41 följande:
    Kära ni, nu har vi helt tappat fästet igen. Tack Chicita för hjälpen med att försöka hålla tråden till ämnet.

Shakynose- meningen var att vi INTE skulle starta diskussioner här inne, utan lätta hjärtat. Om du stör dig på språkpoliser så skriv bara det: "Jag stör mig på språkpoliser." Det gäller Kattpoet också och förlovadflicka också. som har ifrågasatt eller diskuterat andras inlägg. Det är som sagt inte trådens syfte alls! Så nu ber jag er alla att inte lägga något mer inlägg till diskussionen, utan ignorera den och fokusera på vad tråden är menad att handla om.

sorry! var tvungen :)
Svar på tråden Jag stör mig på...