• BlackWIngedAngel

Jag stör mig på...

Jag tror att de flesta av oss som hänger en del här på BT tröttnar på ett fenomen eller ett annat lite till och från. Ibland går det ut över en särskild tråd som handlar om något som man läst om på ett flertal ställen och till slut tröttnar på.

Det här är en tråd där vi kan få utlopp för alla de där tankarna tänkte jag! 

Meningen med tråden är alltså inte att starta hetsiga diskussioner utan att lätta hjärtat kring ett fenomen som man inte vill placera i någon särskild tråd. (Lite som "Nu tar vi död på myten om fåglar och ris" eller vad tråden nu hette.)

Om jag är helt ensam om att känna såhär så dör tråden snart ut. Om inte så kan vi säkert, om vi låter bli att motargumentera varandra, hinna tänka både "det där stör jag mig också på" och "ajdå, sådär gör ju jag med". Båda delarna kan säkert ge en tankeställare, tror jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-13 22:06
    Lägger in en liten brasklapp om något som påtalats i tråden tidigare men som kan behöva ett förtydligande i trådstarten:
    Tråden är alltså tänkt att vädra åsikter relaterade till bröllop och Bröllopstorget.

• Svar på tråden Jag stör mig på...
  • shakynose

När det kommer till språk, så stör jag mig allra mest på att studenter vid Svenska universitet tvingas skriva avhandlingar på engelska, trots att inte ens deras handledare behärskar det språket. Trist om utvecklingen skulle leda mot att det  till slut  inte fanns tillräckliga kunskaper i vare sig det svenska eller engelska språkets akademiska nivå på universiteten.

Här på BT tycker jag att ordet "borgerligt" blir lite väl misshandlat i var och varannan mening.

• skruttisOmuffis

Jag stör mig på alla eviga åsikter om att vi lägger för mycket pengar på vårt bröllop.

Vi har ju råd, så vad är egentligen problemet? Är det jantelagen?

• shakynose
    S2011 skrev 2011-05-17 12:49:16 följande:
    apropå detta med "jag" och "mig" så stör jag mig nog också lite (i smyg) på att det verkar vara väldigt många brudar som gifter sig själv. hur gifter man sig med sig själv?

"jag ska gifta mig!" är väl verkligen den vanligaste meningen man ser. men med vadå? dig själv? din blivande make? en slumpmässigt utvald granne? (osv).

varför är det så sällan "vi" som gifter "oss"?

det är också i regel "jag" som vill ha, som har tänkt, som har planerat osv.

Jo, jag stör mig nog minsann på det med. Dåligt av mig. 
    Jag har en annan vinkel på det där: Visst är vi två om att gifta oss, men här på BT är jag en egen person med egna tankar, och även privat så säger jag ALDRIG att "vi tycker" det ena eller det andra.
  • S2011
    shakynose skrev 2011-05-17 14:12:00 följande:
    Jag har en annan vinkel på det där: Visst är vi två om att gifta oss, men här på BT är jag en egen person med egna tankar, och även privat så säger jag ALDRIG att "vi tycker" det ena eller det andra.
    Självklart. Hos oss är det också enbart jag som sitter på BT.
    Men vi är ju fortfarande två som planerar bröllop och två som ska gifta oss.

Jag  vänder mig absolut inte mot "jag"-formen som sådan - när man skriver här på forumet är det ju ens egna åsikter och synpunkter som man utgår ifrån (inte mina åsikter i kombination med min sambos), men när man skriver om "mitt" bröllop, "min" planering - då reagerar jag faktiskt och tycker att det är lite störande. 
  • Kattpoet

Shakynose....  korrekt stavning av   gåvor  på amerikansk engelska är favor,  varför jag vet detta är för  att en väldigt nära vän är språk professor på ett  Amerikansk universitet , emedan i Brittisk engelska även känt som Queen English stavas ordet  favour.  Jag har många linguister som vänner.

Brittisk engelska och Amerikansk Engelska är inte ett och samma språk, det är två olika versioner av  ett språk och tar därför två olika riktningar.  Skulle du fråga efter  mincemeat i England får du köttfärs  och i USA någon som stirrar på dig som ett fån,  där i vissa områden heter det hamburger och i andra ground meat.
    Inte ordet biscuits används på samma sett,  cookie  är ett  amerikansk ord för vad  britterna kallar biscuit, medans en biscuit i USA är mer åt bull hållet.
    I England kan du få böter om du  skriker fanny ibland folk, eftersom du skriker fitta  medans  USA höjer inte någon på ögonbrynen eftersom du skriker rumpa.

Det är en stor skillnad mellan språken och större kommer den bli, ge den tid så kommer  amerikansk engelska vara lika annorlunda för britter som norska är för svenskar.

Så om någon skriver favor så hänvisar de till en Amerikansk tradtion och skriver det  favour till en brittisk,  där tydligen  favour enligt min svärmor är  att man get den äldsta  tårtdekorationen och de andra en bit tårta.
    Ja  orginalet av  brittisk bröllopstårta åts inte på plats utan togs hem i en liten ask eller näsduk.

Så vad är det som är så fel med ett språk som bara pratas av 9 millioner, varför ska vi inte bevara det?

• shakynose
    S2011 skrev 2011-05-17 14:16:43 följande:
    Självklart. Hos oss är det också enbart jag som sitter på BT.
    Men vi är ju fortfarande två som planerar bröllop och två som ska gifta oss.

Jag  vänder mig absolut inte mot "jag"-formen som sådan - när man skriver här på forumet är det ju ens egna åsikter och synpunkter som man utgår ifrån (inte mina åsikter i kombination med min sambos), men när man skriver om "mitt" bröllop, "min" planering - då reagerar jag faktiskt och tycker att det är lite störande. 
    Jo, det är ju en viss skillnad, såklart. Ibland är jag dock lite tveksam till om jag kan ge min blivande någon cred öht för hans engagemang i planeringen... Jag brukar halvt på skämt säga att "jag har bestämt oss"! 
  • Emblas Mamma
    shakynose skrev 2011-05-17 13:54:02 följande:
    När det kommer till språk, så stör jag mig allra mest på att studenter vid Svenska universitet tvingas skriva avhandlingar på engelska, trots att inte ens deras handledare behärskar det språket. Trist om utvecklingen skulle leda mot att det  till slut  inte fanns tillräckliga kunskaper i vare sig det svenska eller engelska språkets akademiska nivå på universiteten.

Här på BT tycker jag att ordet "borgerligt" blir lite väl misshandlat i var och varannan mening.
    åh vad jag håller med om detta!
    fan vad jag hatar att vi måste läsa och skriva artiklar på engelska i skolan!
    jag hatar engelska! jag är urusel! jag bor i sverige!
    suck..
    men visst är det väl bra att lära sig, men jag föredrar svenska! :)
  • Emblas Mamma

Ursäkta OT, men jag stör mig så mycket på att andra människor (mest svärmor) ska ha åsikter om vad JAG och MIN familj orkar och inte orkar!

Jag älskar att vara spontan och beställa resor eller varför inte bara vakna upp en morgon och säga
    "nu åker vi till lisseberg" (18 mil bort),
    det tycker svärmor är helt fel, man ska inte stressa upp sig och göra så mycket. bättre att sitta hemma! Ochp lanerar man något ska det göras ett år i förväg, och efter bröllopet kan vi ABSOLUT INTE åka till astrid lindgrens värld med vår dotter, det måste vänta minst 3 månader eller längre! Vi måste ju vila!

bara för att hon är en trött gammal dam så betyder väl inte det att VI är lika trötta och tråkiga!?

• shakynose
    Kattpoet skrev 2011-05-17 14:30:17 följande:
    Shakynose....  korrekt stavning av   gåvor  på amerikansk engelska är favor,  varför jag vet detta är för  att en väldigt nära vän är språk professor på ett  Amerikansk universitet , emedan i Brittisk engelska även känt som Queen English stavas ordet  favour.  Jag har många linguister som vänner.

Brittisk engelska och Amerikansk Engelska är inte ett och samma språk, det är två olika versioner av  ett språk och tar därför två olika riktningar.  Skulle du fråga efter  mincemeat i England får du köttfärs  och i USA någon som stirrar på dig som ett fån,  där i vissa områden heter det hamburger och i andra ground meat.
    Inte ordet biscuits används på samma sett,  cookie  är ett  amerikansk ord för vad  britterna kallar biscuit, medans en biscuit i USA är mer åt bull hållet.
    I England kan du få böter om du  skriker fanny ibland folk, eftersom du skriker fitta  medans  USA höjer inte någon på ögonbrynen eftersom du skriker rumpa.

Det är en stor skillnad mellan språken och större kommer den bli, ge den tid så kommer  amerikansk engelska vara lika annorlunda för britter som norska är för svenskar.

Så om någon skriver favor så hänvisar de till en Amerikansk tradtion och skriver det  favour till en brittisk,  där tydligen  favour enligt min svärmor är  att man get den äldsta  tårtdekorationen och de andra en bit tårta.
    Ja  orginalet av  brittisk bröllopstårta åts inte på plats utan togs hem i en liten ask eller näsduk.

Så vad är det som är så fel med ett språk som bara pratas av 9 millioner, varför ska vi inte bevara det?

Ja, men frågan är ju varför du kan säga att det ena är rätt och det andra fel? Att du har kompisar som är lingvister ger dig inte den auktoriteten.  Du kan ha en åsikt, absolut, men jag förstår inte varför jag som svensk skall betrakta "Queens English" som mer rätt än indisk, kanadensisk eller australisk engelska?
  • Kattpoet

Det sa jag  ALDRIG!
    Vad jag sa är   favors är Amerkiansk  , stavningen är Amerikansk!  
    Den brittiska  stavningen är  FAVOUR!
    Det är två skilda traditioner  och två olika stavningar.

Svar på tråden Jag stör mig på...