• BlackWIngedAngel

Jag stör mig på...

Jag tror att de flesta av oss som hänger en del här på BT tröttnar på ett fenomen eller ett annat lite till och från. Ibland går det ut över en särskild tråd som handlar om något som man läst om på ett flertal ställen och till slut tröttnar på.

Det här är en tråd där vi kan få utlopp för alla de där tankarna tänkte jag! 

Meningen med tråden är alltså inte att starta hetsiga diskussioner utan att lätta hjärtat kring ett fenomen som man inte vill placera i någon särskild tråd. (Lite som "Nu tar vi död på myten om fåglar och ris" eller vad tråden nu hette.)

Om jag är helt ensam om att känna såhär så dör tråden snart ut. Om inte så kan vi säkert, om vi låter bli att motargumentera varandra, hinna tänka både "det där stör jag mig också på" och "ajdå, sådär gör ju jag med". Båda delarna kan säkert ge en tankeställare, tror jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-13 22:06
    Lägger in en liten brasklapp om något som påtalats i tråden tidigare men som kan behöva ett förtydligande i trådstarten:
    Tråden är alltså tänkt att vädra åsikter relaterade till bröllop och Bröllopstorget.

• Svar på tråden Jag stör mig på...
  • Loche
    Kattpoet skrev 2011-05-17 11:38:47 följande:
    Dags att vara surkärring!!

Jag stör mig vädligt mycket på  ungt folk idag som svänger sig med  engelska i tid och otid.
    Det heter  HERR och FRU inte mr och mrs,  det heter SMINK inte make och söker du en make för ett brölllop på visst datum har du  börjat i fel ände, man skaffar potienial make först innan man sätter datum.
    Det heter inte  favors, det är Amerikans på queens English stavas det favours,  på svenska heter det gåvor och det brukade vara kakor från kakbordet, så var det när mormor gifte sig och samma sak när mamma gifte sig. 
    Det heter smekmånad inte  honeymoon, vi har ett sådant ord.  Secret box bilder,  Hemliga lådan är bara mjukporrbilder eller erotiska bilder.
    Vintage  var vi kallade andra hand, gammalt och ordet betyder  årgång, vinskörd, klassisk, typisk, urspung, saker blir inte vackrare bara för att man använder  ett annat språk.

Som min far brukar säga  kalvhjärna är kalvhjärna även om det låter finare på franska.

Jag stör mig  rejält på  folk som inte kan skriva rubriker,   Var hitta, låter som  Ture-Vera 3 år har varit i farten.
    Skriv Jag söker  eller var kan jag hitta istället.

Jag avskyr talspråk i skriv, jag har väldigt svårt att läsa det och det ger också en bild av att den som skriver inte klarade sig igenom skolan med bra betyg.

Och ja, jag vet att jag stavar som en kratta men jag har dyselexi och jag anser att jag klara mig rätt så bra.

Så nu ska jag som den surkärring jag är gå ut och hötte åt fåglarna och skrika på  maskrosorna.. ;)

HAHAHAHAHAHA!!! Vilket suveränt underbart inlägg!! En stor eloge! {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Syrinx
    Aniara4 skrev 2011-05-17 11:38:40 följande:
    Jag är språkkänslig men försöker låta bli att vara språkpolis eftersom det sällan leder nån vart. Men nog kliar det i fingrarna ibland!

Men då springer jag till avigsidan.com och tröstar mig med att jag i alla fall inte är ensam om att läsa som det faktiskt står och inte som skribenten förmodligen menade!
    Kloka ord! Man får bita ihop och sedan kan man klaga i denna tråd!
    Tack för länktipset förresten, dit har jag inte hittat förut. 
  • In Wonderland
    Jag stör mig  rejält på  folk som inte kan skriva rubriker,   Var hitta, låter som  Ture-Vera 3 år har varit i farten.
    Skriv Jag söker  eller var kan jag hitta istället.
    Instämmer verkligen!
  • Syrinx
      det heter SMINK inte make och söker du en make för ett brölllop på visst datum har du  börjat i fel ände, man skaffar potienial make först innan man sätter datum.
    Jag håller med Loche, hela inlägget var fantastiskt roligt men det här var allra roligast!!! Hahaha, man skaffar potentiell make innan man planerar vigsel! Hihihi
  • Kattpoet

Förlovadflicka vi har använt  fru sedan medeltiden här  och det heter frau på tyska, ja tyskan och svenskan har många ord som är lika  och betyder samma sak, det ha engelskan med eftersom vi tillhör samma språkgrupp.

Fru är ett svensk ord,  Mrs är det inte och försök utala Mrs på svenska så låter det bara korkat.  
    Eeeeem Rrrrrrr SSSSSSSS... 

• S2011
    Aniara4 skrev 2011-05-17 10:51:13 följande:
    Det märkligaste är att de sällan har problem med "jag" och"mig". Jag har aldrig sett någon skriva "Mig ska gifta jag".
    apropå detta med "jag" och "mig" så stör jag mig nog också lite (i smyg) på att det verkar vara väldigt många brudar som gifter sig själv. hur gifter man sig med sig själv?

"jag ska gifta mig!" är väl verkligen den vanligaste meningen man ser. men med vadå? dig själv? din blivande make? en slumpmässigt utvald granne? (osv).

varför är det så sällan "vi" som gifter "oss"?

det är också i regel "jag" som vill ha, som har tänkt, som har planerat osv.

Jo, jag stör mig nog minsann på det med. Dåligt av mig. 
  • Kattpoet

s2011, äh du kan få vara surkärring med mig, kom så går vi  till en parkbänk och hötter åt fåglarna och kastar limpor på ungdommarna och säger  Det var bättre på min tid, då fick vi ovikta en kronor!

• S2011
    Kattpoet skrev 2011-05-17 13:05:05 följande:
    s2011, äh du kan få vara surkärring med mig, kom så går vi  till en parkbänk och hötter åt fåglarna och kastar limpor på ungdommarna och säger  Det var bättre på min tid, då fick vi ovikta en kronor!
    hahahaha :) utomordentligt förslag, må jag säga :)
  • shakynose
    Aniara4 skrev 2011-05-17 10:51:13 följande:
    Det märkligaste är att de sällan har problem med "jag" och"mig". Jag har aldrig sett någon skriva "Mig ska gifta jag".
    Fast det är väl inte särskilt märkligt? "De" och "dem" uttalas ju likadant i talspråk, så det är inte ett dugg konstigt att det är svårt att hålla ordning på.
  • shakynose
    Det heter inte  favors, det är Amerikans på queens English stavas det favours,..
    Sånt här stör jag mig på. Jag vet att det finns ett litet gäng snobbar som envisas med att deras språk är det som alla som pratar engelska borde förhålla sig till. Faktum är att engelska är officiellt språk i fler länder än jag orkar räkna till, och det är INGET som säger att deras engelska är fel bara för att de inte pratar som de där ungefär 50 personerna som drar runt damm i sina gamla ruttnande slott och längtar efter tiden då England var ett imperium, och då kolonierna fortfarande var kolonier istället för fria nationer med rätt till eget språk. Vem är du att säga att det inte heter på ett visst sätt när det uppenbarligen anses riktigt på en hel kontinent?
Svar på tråden Jag stör mig på...