• BlackWIngedAngel

Jag stör mig på...

Jag tror att de flesta av oss som hänger en del här på BT tröttnar på ett fenomen eller ett annat lite till och från. Ibland går det ut över en särskild tråd som handlar om något som man läst om på ett flertal ställen och till slut tröttnar på.

Det här är en tråd där vi kan få utlopp för alla de där tankarna tänkte jag! 

Meningen med tråden är alltså inte att starta hetsiga diskussioner utan att lätta hjärtat kring ett fenomen som man inte vill placera i någon särskild tråd. (Lite som "Nu tar vi död på myten om fåglar och ris" eller vad tråden nu hette.)

Om jag är helt ensam om att känna såhär så dör tråden snart ut. Om inte så kan vi säkert, om vi låter bli att motargumentera varandra, hinna tänka både "det där stör jag mig också på" och "ajdå, sådär gör ju jag med". Båda delarna kan säkert ge en tankeställare, tror jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-13 22:06
    Lägger in en liten brasklapp om något som påtalats i tråden tidigare men som kan behöva ett förtydligande i trådstarten:
    Tråden är alltså tänkt att vädra åsikter relaterade till bröllop och Bröllopstorget.

• Svar på tråden Jag stör mig på...
  • Kjell Präst
    Syrinx skrev 2011-05-18 13:21:30 följande:
    Detta kan säkert ha tagits upp tidigare i tråden - läste igenom hela igår men kan inte riktigt minnas.

Jag stör mig SÅ OTROLIGT MYCKET på alla brudar (och möjligen brudgummar, men jag tror att det är mest brudar) som tror att Svenska Kyrkan kan användas precis hur som helst!!! Det är en kyrka, en helig plats, en historisk byggnad där generationer efter generationer har firat gudstjänster, döpt sina barn, begravt sina föräldrar och vigt sina vänner och syskon! Visa RESPEKT för det för tusan!!! 

Det går inte att kräva precis vad som helst, t ex vad som ska eller inte ska ingå i vigselritualen! Den är bestämd som den är för att passa Svenska Kyrkan och deras GUDSTJÄNSTFORM!!! Man kan inte ta bort eller lägga till precis hur man vill!

Ställer man en totalt respektlös fråga och får ett svar som inte passar är det faktiskt oerhört fräckt att inte ens bemöta det utan gå vidare och fråga samma saker på andra ställen, med hopp om ett svar som passar bättre!  

Passar inte Svenska Kyrkans vigselritual är man FULLT FRI att gifta sig borgerligt, där man får utforma sin vigsel precis HUR MAN VILL! Kyrkorna är INTE några vackra kulisser man får behandla hur som helst!!!  
    Amen!
  • MrsT2011
    Detta kan säkert ha tagits upp tidigare i tråden - läste igenom hela igår men kan inte riktigt minnas.

Jag stör mig SÅ OTROLIGT MYCKET på alla brudar (och möjligen brudgummar, men jag tror att det är mest brudar) som tror att Svenska Kyrkan kan användas precis hur som helst!!! Det är en kyrka, en helig plats, en historisk byggnad där generationer efter generationer har firat gudstjänster, döpt sina barn, begravt sina föräldrar och vigt sina vänner och syskon! Visa RESPEKT för det för tusan!!! 

Det går inte att kräva precis vad som helst, t ex vad som ska eller inte ska ingå i vigselritualen! Den är bestämd som den är för att passa Svenska Kyrkan och deras GUDSTJÄNSTFORM!!! Man kan inte ta bort eller lägga till precis hur man vill!

Ställer man en totalt respektlös fråga och får ett svar som inte passar är det faktiskt oerhört fräckt att inte ens bemöta det utan gå vidare och fråga samma saker på andra ställen, med hopp om ett svar som passar bättre!  

Passar inte Svenska Kyrkans vigselritual är man FULLT FRI att gifta sig borgerligt, där man får utforma sin vigsel precis HUR MAN VILL! Kyrkorna är INTE några vackra kulisser man får behandla hur som helst!!!  
    Håller med om vartenda ord! Det snackas så mycket om att kyrkan är mossig och borde anpassa sig efter det moderna samhället, men man kan ju faktiskt vända på resonemanget också och säga "vad kräver kyrkan av de par som vill vigas i deras lokaler?" Och det är sannerligen inte mycket!

1. Att en av parterna (inte ens båda!) är medlem i svenska kyrkan.
    2. Att man följer en fastställd ritual för vigselgudstjänst. Och den känns väldigt slimmad måste jag säga! Inga krav på nattvard eller liknande, man behöver inte ens knäböja vid altaret längre.
    3. Att man väljer musik och texter som inte kan anses stötande. Varför vill någon över huvud taget välja "highway to hell" kan jag snarare undra...
  • Sofia786
    MrsDRBM skrev 2011-05-18 12:37:21 följande:
    Ville bara säga att jag sitter i samma sist, fast min familj verkar vara ganska förstående. Varför ska man automatiskt kunna alla ord på svenska bara för att man är född svensk? Speciellt om man bo i ett annat land och ens partner pratar engelska?
    WORD! Jag håller med, verkligen. Jag har bott i England sedan 9 år tillbaka och ja, det är svårt att hitta ord på svenska i bland, speciellt om det är ord man sällan använder sig av.
    Och nej, man gör det inte för att man tycker att man är speciell, tyvärr fungerar hjärnan så att den liksom lägger ord man sällan använder lite längre bak.... 
  • Melóra

Håller helt med; vill minnas att jag skrivit ett inlägg om det i en annan tråd. Så sjukt irriterande med folk, vuxna människor, som beter sig som femåringar i trotsåldern, stampar med foten i marken och skriker "VILL INTE! Vill inte ha psalmer!"
    De har ju totalt missat själva idén med en vigsel i en kyrka. Blir så less..
  • MrsT2011
    Sofia786 skrev 2011-05-18 14:35:33 följande:
    WORD! Jag håller med, verkligen. Jag har bott i England sedan 9 år tillbaka och ja, det är svårt att hitta ord på svenska i bland, speciellt om det är ord man sällan använder sig av.
    Och nej, man gör det inte för att man tycker att man är speciell, tyvärr fungerar hjärnan så att den liksom lägger ord man sällan använder lite längre bak.... 
    Verkligen taskigt av folk att påpeka detta för er utlandssvenskar, en vän till mig pratar svenska med tydlig australiensisk brytning efter tio års boende i Sydney. Ingen som pikar henne för det!
  • LisaEleonor

Kom på en till sak jag stör mig på =)

Att vissa på forumet verkar tycka att ett äktenskap är dömt att misslyckas om personerna som gifter sig är unga. Att en ung person inte kan veta vad det betyder att vara gift bara för att man är ung. Det stör mig för jag är ung och jag vill inte tro att jag dömmer mitt äktenskap genom att gifta mig nu, jag tror ju på det.

Sedan finns det ju också människor som kan prata om sin egen ålder och omognad utan att mena att jag är likadan. Men efter många kommentarer är det lätt att ta alla som negativa. Och det stör mig.

Sedan håller jag med så många andra, svenska kyrkan är en kristen samlingsplats. Och de är väldigt tillmötesgående skulle jag vilja säga. Men vissa människor verkar inte se det så.

• Pendragon

Jag stör mig väldigt mycket på folk som påpekar att jag och min blivande är för unga för att vårt äktenskap ska kunna fungera. Jag är 22 år, han är 24. Vi kommer att gifta oss på vår 5-årsdag och om jag får säga det själv så passar vi ihop som hand i handske.
    De personer som har sagt såhär har dessutom skaffat barn med varandra så fort de har träffats, vilket jag vill understryka att jag absolut inte ser något fel med, men just att det är så himla hemskt att gifta sig efter 5 år.. Samtidigt som det tydligen är det bästa som finns att bli med barn två månader efter att man träffats.
    Vi två har bara varandra att ta hand om, menar jag..

..Och jag stör mig också väldigt mycket på såna personer som säger att det måste vara si och så på ett bröllop. Att man måste ha med vissa saker, och att andra saker absolut inte hör till på ett bröllop. Att allt måste vara nytt och blänkande, att det inte är ett riktigt bröllop om man inte har serveringspersonal, att det superhemskt att jag inte ville lägga 600-800kr på ett par nya, höga vita skor när jag hellre ville ha de jag hittade på Second Hand för 25.

Kort sagt.. Att folk hela tiden alltid ska tycka så j*vla mycket.

• Smuppra
    Pendragon skrev 2011-05-18 17:36:34 följande:
    Kort sagt.. Att folk hela tiden alltid ska tycka så j*vla mycket.
    Håller med om allt du skriver men det sista var ju kortfattat och bra :-P

Ja, varför skulle inte vår kärlek hålla bara för vi var/är unga när vi träffades/gifter oss. Finns ju en hel drös med exempel på folk som träffats unga och hållit ihop hela livet. Sedan är det självklart ännu fler som gjort slut med sin ungdomskärlek men det betyder inte att vårt förhållande måste ta slut någon gång. Jag ser ju en framtid med denna man och den framtiden är väl inte sämre än den framtid som de som är äldre föreställer sig. Vår framtid är bara längre... Sedan slutar ju typ vartannat äktenskap i skilsmässa och framför allt i stockholm som jag är i från, och som det finns flest singlar och högst antal skilsmässor. Ska vi strunta i att gifta oss då? För hälften på BT kommer ju ändå skilja sig. Nej, så kan man inte resonera. Gammal som ung, spela roll. Bara man är lycklig och vill gifta sig och tror på förhållandet så är man varmt välkommen att gifta sig tycker jag.
  • Kattpoet

Jag stör mig på att jag idag är en surkärring  av stora mått, allt var bättre förr!  Ja för då var jag frisk...
    Som gammal surkärring så ser man  vilka  som har störst chans att klara sig  gifta som ung eller gammal och klara sig , ja ha ett lyckligt äktenskap.

De är oftas de med över romantisk syn på livet som inte pallar vardagen eller de som hävdar jo min karl är en slok men får ta vad som får och  stå ut  eller det som säger glatt jag ska ändra min partner. Det funkar inte.
    Man måste älska människan för vem den är och stå ut med personen i vardagen med, när allt de där rosa skimret har lags sig och en prins har blivit en stalldräng.

Gha, jag stör mig så på alla som hävdar att karlar är lata, smutsiga kräk och ibland vill jag skrika  varför är ni ens ihop med personen om inte står ut med personen??

• Mertzi

I feel ya!
    Vi nosade lite på kyrklig vigsel till en början, men det kändes helt fel för oss då vi inte vill ha allt det traditionella och ingen av oss är kristen..
    Varför då gifta sig i kyrkan, tänkte vi.. och började förbereda en borgerlig vigsel istället och det känns helt och hållet mer som våran grej!
    Tycker det är vansinne att försöka "göra om" Svenska Kyrkans bestämmelser, bara för att man vill gifta sig i en vacker kyrka, istället för att fundera på vad som egentligen passar .
    Det finns massor av andra vackra platser och byggnader om det nu är det man är ute efter.

Take it or leave it, liksom!
Svar på tråden Jag stör mig på...