• BlackWIngedAngel

Jag stör mig på...

Jag tror att de flesta av oss som hänger en del här på BT tröttnar på ett fenomen eller ett annat lite till och från. Ibland går det ut över en särskild tråd som handlar om något som man läst om på ett flertal ställen och till slut tröttnar på.

Det här är en tråd där vi kan få utlopp för alla de där tankarna tänkte jag! 

Meningen med tråden är alltså inte att starta hetsiga diskussioner utan att lätta hjärtat kring ett fenomen som man inte vill placera i någon särskild tråd. (Lite som "Nu tar vi död på myten om fåglar och ris" eller vad tråden nu hette.)

Om jag är helt ensam om att känna såhär så dör tråden snart ut. Om inte så kan vi säkert, om vi låter bli att motargumentera varandra, hinna tänka både "det där stör jag mig också på" och "ajdå, sådär gör ju jag med". Båda delarna kan säkert ge en tankeställare, tror jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-13 22:06
    Lägger in en liten brasklapp om något som påtalats i tråden tidigare men som kan behöva ett förtydligande i trådstarten:
    Tråden är alltså tänkt att vädra åsikter relaterade till bröllop och Bröllopstorget.

• Svar på tråden Jag stör mig på...
  • Aniara4
    4everwe2 skrev 2011-05-17 22:44:32 följande:
    Stör mig på att folk tror att dom har nått att säga till om när det gäller våran dag. Tax, mat, musik, tårta, kläder ja listan kan bli lång. Är så less att höra - Nänen Så kan ni väl inte göra/ha
    Eller hur! Det är en sak om man FRÅGAR vad någon tycker, t.ex. "jag vet inte om jag vill ha lång klänning eller inte, vad tycker du?". Men om man säger "jag har bestämt mig för den här klänningen" är det INTE en inbjudan att säga "nej det tycker jag verkligen inte att du ska".

Som sagt, vad är det med just bröllop som gör att folk plötsligt blir som galna med hur det SKA vara? Dessutom har alla olika uppfattningar om exakt hur de där superviktiga reglerna är, så det blir fysiskt omöjligt att göra alla nöjda även om man skulle försöka. Jag har varit på ett antal bröllop, och jag har inte alltid tyckt att det har varit perfekt, och ibland har jag undrat varför i hela fridens dar de har valt att göra SÅ - men det skulle aldrig falla mig in att gnälla om det! Och när  jag inte blev bjuden på ett visst bröllop för att det bara var närmaste familjen - nähej, det hade varit kul att vara med och jag hade kanske trott att jag skulle bli bjuden, men eventuell besvikelse får jag faktiskt hålla för mig själv!

I normala fall blir man ju glad över att bli bjuden på en fest, tar reda på vad som gäller för just den festen (i termer av klädsel, om man ska ta med sig något osv), och så går man dit och är glad. Men just vid bröllop verkar det som all normal hyfs flyger ut genom fönstret!

Tack och lov är det än så länge bara en person som har haft en massa negativa synpunkter (och en hel del positiva, i rättvisans namn), den andra som har haft kommentarer är min bästa kompis som bara har varit positiv och stöttande, men vi får väl se vad som händer nu när inbjudningarna går ut!
  • 1700tal
    LisaEleonor skrev 2011-05-18 08:44:57 följande:
    Jag måste säga att jag stör mig lite på alla människor som ska påpeka att det är VÅR dag och VÅRA beslut. Jag känner det inte så. Vi har valt att bjuda in hela tjocka släkten och då får vi ju ta lite hänsyn också. Vi har valt att inte ha en för fin klädkod eftersom många av gästerna är studenter och de ska inte behöva lägga ut en förmögenhet på kläder. Samtidigt bjuder vi inte på skaldjur eller nötter för vi vill inte att folk ska bli allergiska. Så det är inte bara VÅR dag, för vi har valt att dela den med en massa andra människor.
    Det där med VÅÅÅR dag och VÅÅÅRA beslut kan jag också störa mig på. Det blir så tjatigt. Särskilt i trådar där det eftersträvas en lösning eller andras åsikter på ett dilemma man har osv. För mig och sambon är det viktigt att hålla ett bröllop för och med alla inbjudna, inte bara för oss. Vid flera tillfällen har jag startat trådar på BT för att få tips och idéer om hur praktiska saker kan lösas bäst för gästernas och deras upplevelses skull och bara fått en hel rad med svar i stil med "men gör precis som NI vill, det är ER dag och EEEERT bröllop!!!!!" Främmande...
  • MrsT2011

Folks uppfattning om vad som "hör till" på bröllop får man helt enkelt avfärda med ett leende, finns så mycket tramsigt så det är inte klokt. En kollega undrade följande:

Hon: Men vadå, ska din bästa kompis vara tärna?
    Jag: Ja, det är väl klart?
    Hon: Men du var väl tärna på hennes bröllop?
    Jag: Ja, vadå då?
    Hon: Då är ju den tjejen redan gift!
    Jag: Men det spelar ju ingen roll!
    Hon: Klart att det gör, jag fick inte vara tärna när det visade sig att jag själv skulle gifta mig fyra månader innan bruden i fråga!

Hur knäppt är inte sånt?? Misstänker att dessa tjejers frikyrkliga engagemang hade ett finger med i spelet, jag känner många kyrkligt aktiva och ibland är det så konservativt i dessa kretsar att man tar sig för pannan...!

• Willowfield

Jag stör mig så kollosalt på att min Dr inte har skickat in receptet han lovade för över i månad sedan....

• majflicka

Jag stör mig som galen på alla på BT som ställer frågor om sådant de kan få svar på genom en snabb sökning på google.

• MrsT2011

Roligast på temat "vad som hör till" var förresten min nämnda tärna och tillika bästa vän. Hon och hennes man tycker tårta är överskattat och serverade därför endast kaffe efter sin trerätters middag. Fair enough, de får såklart lägga upp det precis hur de vill. Senare blev det istället korv med bröd, så ingen gick hem hungrig.

Men när jag berättade att vi ska dansa tryckare istället för vals, då var hennes spontana reaktion: "Va, men det är väl klart att ni måste dansa vals!" Här kunde jag valt att bli sur men valde istället att med ett leende förkunna att "näpp, ni hade ingen tårta, vi har ingen vals!"

• Kattpoet

Jag stör mig på att min bröllops dag kommer upp på söndag, ja ett år sen vi gifte oss och maken har  bihåleinflammation och igår  lyckades jag tappa en sax på foten, min ena tå ser ut som en zombie tå och gör ont, så jag haltar.    Jag kan glömma sexiga skor och mysig stund med maken.... MEH!

• MrsDRBM
    2011Bride2b skrev 2011-05-17 23:14:10 följande:
    jag stör mig på att när jag diskuterar mitt bröllop med vänner och familj hemma i Sverige (jag är född i sverige av svenska föräldrar och flyttade till Irland när jag var 22 år) så har jag så förbannat svårt att hitta rätt ord på svenska för saker och ting. Det har påföljden att mina vänner och familj tror att jag pratar svengelska för att jag tycker att det är coolt, och jag får ofta följande kommentar: men ge dig nu, du är svensk, prata ordentligt!! 

Jag har aldrig varit på ett svenskt bröllop (jo syrrans, men det var pyttelitet och väldigt otraditionellt och överraskning, så jag var inte involverad i det) jag VET INTE vad många begrepp, prylar, etc heter på svenska! Därför säger jag bridesmaid, flowergirl, best man etc.

Nu har jag hängt här på bt ett tag och har snappat upp rätt så mycket, men ändå, detta är vad jag stör mig på just nu, att folk inte förstår att man tappar en del av sitt språk om man inte använder det regelbundet!!

Tack för en bra tråd, nu känns det bättre  
    Ville bara säga att jag sitter i samma sist, fast min familj verkar vara ganska förstående. Varför ska man automatiskt kunna alla ord på svenska bara för att man är född svensk? Speciellt om man bo i ett annat land och ens partner pratar engelska?
  • Syrinx

Detta kan säkert ha tagits upp tidigare i tråden - läste igenom hela igår men kan inte riktigt minnas.

Jag stör mig SÅ OTROLIGT MYCKET på alla brudar (och möjligen brudgummar, men jag tror att det är mest brudar) som tror att Svenska Kyrkan kan användas precis hur som helst!!! Det är en kyrka, en helig plats, en historisk byggnad där generationer efter generationer har firat gudstjänster, döpt sina barn, begravt sina föräldrar och vigt sina vänner och syskon! Visa RESPEKT för det för tusan!!! 

Det går inte att kräva precis vad som helst, t ex vad som ska eller inte ska ingå i vigselritualen! Den är bestämd som den är för att passa Svenska Kyrkan och deras GUDSTJÄNSTFORM!!! Man kan inte ta bort eller lägga till precis hur man vill!

Ställer man en totalt respektlös fråga och får ett svar som inte passar är det faktiskt oerhört fräckt att inte ens bemöta det utan gå vidare och fråga samma saker på andra ställen, med hopp om ett svar som passar bättre!  

Passar inte Svenska Kyrkans vigselritual är man FULLT FRI att gifta sig borgerligt, där man får utforma sin vigsel precis HUR MAN VILL! Kyrkorna är INTE några vackra kulisser man får behandla hur som helst!!!  

• Darling Daisy

Idag stör jag mig på förkylningar!
    Jag har varit dålig i 2,5 veckor och min sambo åkte nu hem från jobbet m 39 graders feber. Det är så j-la drygt och jobbigt att vara sjuk. Känner mig också stressad över att inte hinna pyssla med det jag borde inför bröllopet.

Är också irriterad på att inbjudna gäster inte svarar på om de kommer eller inte. 

Svar på tråden Jag stör mig på...