• BlackWIngedAngel

Jag stör mig på...

Jag tror att de flesta av oss som hänger en del här på BT tröttnar på ett fenomen eller ett annat lite till och från. Ibland går det ut över en särskild tråd som handlar om något som man läst om på ett flertal ställen och till slut tröttnar på.

Det här är en tråd där vi kan få utlopp för alla de där tankarna tänkte jag! 

Meningen med tråden är alltså inte att starta hetsiga diskussioner utan att lätta hjärtat kring ett fenomen som man inte vill placera i någon särskild tråd. (Lite som "Nu tar vi död på myten om fåglar och ris" eller vad tråden nu hette.)

Om jag är helt ensam om att känna såhär så dör tråden snart ut. Om inte så kan vi säkert, om vi låter bli att motargumentera varandra, hinna tänka både "det där stör jag mig också på" och "ajdå, sådär gör ju jag med". Båda delarna kan säkert ge en tankeställare, tror jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-13 22:06
    Lägger in en liten brasklapp om något som påtalats i tråden tidigare men som kan behöva ett förtydligande i trådstarten:
    Tråden är alltså tänkt att vädra åsikter relaterade till bröllop och Bröllopstorget.

• Svar på tråden Jag stör mig på...
  • MrsT2011
    Smuppra skrev 2011-05-19 22:27:51 följande:
    Och jag stör mig för övrigt också på de som tycker det är konstigt att gifta sig först och skaffa barn sedan. När blev det ett undantag? :-S Jag vill verkligen vara gift när jag skaffar barn och har fått höra dräpande kommentarer som "när de ska skaffa barn? Nä ni vet, de ska ju göra som man ska. I den rätta ordningen". Är det så hemskt att göra så alltså? :-S
    Precis, hänvisar till min förklaring ovan, folk blir fan helt rabiata bara för att man prioriterar annorlunda!
  • Zelmah
    MrsT2011 skrev 2011-05-19 22:01:00 följande:
    Jag har listat ut vad det där respektlösa beteendet beror på! Många människor med barn är så löjligt bittra på att alla barnlösa kan göra preciiiiiis vad de vill med sina liv. Att ha barn är som en sorts sekt, du blir bara accepterad om du själv har barn, för småbarnsföräldrar tål inte folk som prioriterar annorlunda. Typ att de bara är nöjda med sina liv så länge alla runt omkring väljer samma sorts liv.

Själv vill jag ha barn, men har ingen brådska och skulle aldrig drömma om att betrakta självvald barnlöshet som något konstigt! Stör mig på hur en del människor med barn reagerade när jag sa att vi skulle gifta oss. Vi bor i hyresrätt och har ingen brådska med vare sig hus eller barn. De som uttryckte sig negativt har villa och barn, men ingen plan för drömbröllopet, på grund av att pengarna inte räcker till ytterligare ett jätteprojekt. (no shit sherlock) 

Alltså säger dessa människor "jaha, ska ni gifta er först?? Ja vänta inte för länge med att försöka bara, man vet ju aldrig om man kan få några barn!" Hur fruktansvärt oförskämt är inte det? Vågar inte ens tänka på vad de kommer att säga om någon i bekantskapskretsen skulle få för sig att förkunna att de ALDRIG vill ha barn...
    Men eller hur! Och hur ofta får man inte höra från alla småbarnsföräldrar: "Det är först efter man har fått barn som man fattar vad livet går ut på / vad som är meningen med livet!"
    Ok.... så det är alltså den enda sanna meningen med livet, men om inte alla känner så då? Visst jag har inte barn själv och förstår att det säkert är en fantastisk känsla när/om det väl händer men det känns lite förmätet att säga så ändå... Det finns faktisk de som väljer att inte skaffa barn men är fantastiskt lyckliga ändå och har hittat andra meningar i sitt liv. Jisses känner jag ibland...

Visst vill jag antagligen ha barn så småningom men jag har inte bråttom. (även fast jag borde, jag 27 han 35) Det händer när det händer. Vill göra lite "eget" först innan man binder upp sig med barn.
  • Zelmah
    Smuppra skrev 2011-05-19 22:27:51 följande:
    Och jag stör mig för övrigt också på de som tycker det är konstigt att gifta sig först och skaffa barn sedan. När blev det ett undantag? :-S Jag vill verkligen vara gift när jag skaffar barn och har fått höra dräpande kommentarer som "när de ska skaffa barn? Nä ni vet, de ska ju göra som man ska. I den rätta ordningen". Är det så hemskt att göra så alltså? :-S
    Va, men asså är inte "den rätta" ordningen att gifta sig INNAN man skaffar barn. Annars blir de ju "oäktingar" som man sa förr i tiden.. Tänk att det alltså idag ska vara tvärtom för att vara "rätt"? Haha!

Ja det finns mkt konstiga resonemang. Den rätta ordningen är väl den som passar en själv bäst. Allas livscyklar ser ju olika ut och styrs av olika parametrar... Men det verkar onekligen som att vissa tycker att deras sätt är det enda rätta även för alla andra..
  • Zelmah

Just nu stör jag mig för övrigt jätte mycket på att det ska komma massa nazister och rasister och demonstrera på "min" gata på lördag. Anledningen är att det har byggts en moské här och nu ska de protestera mot "islamiseringen" och att "de tar över vårt samhälle" och ska "smida planer för jihad" i moskén. Usch vad arg jag blir på rasism, intolerans och inskränkthet!!! Hoppas att motdemonstranternas röster för ett solidariskt och tolerant samhälle hörs högre!

• Hoffsennanen Tottoplex

På tal om detta med att göra sak i rätt ordning... På mitt jobb är det just nu babyboom utan dess like, och eftersom jag är en av de som haft stabilt förhållande några år och är förlovad har folk frågat mig så många gånger om det inte är dax snart. Har Tom fått frågan om jag äter för två... Dem blir man ju glad över! Men nej! Jag vill ha gift mig först sen skaffat hus å sen kan ungarna komma! För när man väl skaffat hus får man ju aldrig pengar över så man kan gifta sig(för lite planer har man ändå...). Ett hus finns det alltid hål att stoppa pengar i! Å sen vill jag inte ha ett barn dessutom i våran lägenhet. Räcker med två vuxna och två goa katter och skönt att dessutom inte ha barn när man renoverar hus osv

• passionsblomman
    Zelmah skrev 2011-05-19 22:49:30 följande:
    Just nu stör jag mig för övrigt jätte mycket på att det ska komma massa nazister och rasister och demonstrera på "min" gata på lördag. Anledningen är att det har byggts en moské här och nu ska de protestera mot "islamiseringen" och att "de tar över vårt samhälle" och ska "smida planer för jihad" i moskén. Usch vad arg jag blir på rasism, intolerans och inskränkthet!!! Hoppas att motdemonstranternas röster för ett solidariskt och tolerant samhälle hörs högre!
    Skaffa en megafon och öppna fönstret på lördag!
    Bjud hem några kompisar också, så lär ni höras.
    För att gå helt OT i tråden så gläder det mig att se att någon ens använder ordet solidaritet år 2011. Det känns bra. Hejja!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Syrinx
    passionsblomman skrev 2011-05-19 23:03:33 följande:
    Skaffa en megafon och öppna fönstret på lördag!
    Bjud hem några kompisar också, så lär ni höras.
    För att gå helt OT i tråden så gläder det mig att se att någon ens använder ordet solidaritet år 2011. Det känns bra. Hejja!
    Jag fortsätter på OT-spåret och instämmer: Hurra för solidaritet!!! Heja Zelmah och vänner! 
  • passionsblomman

Det här stör jag mig på:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3987374.html

Dvs "experterna" och deras totalt sanslösa svar på forumet sena nylanseringen. Jag stör mig så jag får prickar och utslag och måste starta mot-trådar mitt i natten i fåfängt försök att få ut rätt svar...

• S2011
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-05-19 23:01:26 följande:
    På tal om detta med att göra sak i rätt ordning... På mitt jobb är det just nu babyboom utan dess like, och eftersom jag är en av de som haft stabilt förhållande några år och är förlovad har folk frågat mig så många gånger om det inte är dax snart. Har Tom fått frågan om jag äter för två... Dem blir man ju glad över! Men nej! Jag vill ha gift mig först sen skaffat hus å sen kan ungarna komma! För när man väl skaffat hus får man ju aldrig pengar över så man kan gifta sig(för lite planer har man ändå...). Ett hus finns det alltid hål att stoppa pengar i! Å sen vill jag inte ha ett barn dessutom i våran lägenhet. Räcker med två vuxna och två goa katter och skönt att dessutom inte ha barn när man renoverar hus osv
    och jag stör mig särskilt på uttrycket "nu måste du äta för två", i såna situationer som du beskriver (som också är störandeGlad). vem i **** har kommit på det uttrycket? inte underligt att så många blivande mammor lägger på sig så vansinnigt och får svårt att gå ner kilona sen (utöver att detta säkert "hjälper på" problem under själva graviditeten).
  • Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2011-05-20 00:27:08 följande:
    Det här stör jag mig på:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3987374.htm...

Dvs "experterna" och deras totalt sanslösa svar på forumet sena nylanseringen. Jag stör mig så jag får prickar och utslag och måste starta mot-trådar mitt i natten i fåfängt försök att få ut rätt svar...
    Jag stör mig också på detta, och att det inte går att korrigera experterna!
Svar på tråden Jag stör mig på...