MrsT2011 skrev 2011-05-19 22:01:00 följande:
Jag har listat ut vad det där respektlösa beteendet beror på! Många människor med barn är så löjligt bittra på att alla barnlösa kan göra preciiiiiis vad de vill med sina liv. Att ha barn är som en sorts sekt, du blir bara accepterad om du själv har barn, för småbarnsföräldrar tål inte folk som prioriterar annorlunda. Typ att de bara är nöjda med sina liv så länge alla runt omkring väljer samma sorts liv.
Själv vill jag ha barn, men har ingen brådska och skulle aldrig drömma om att betrakta självvald barnlöshet som något konstigt! Stör mig på hur en del människor med barn reagerade när jag sa att vi skulle gifta oss. Vi bor i hyresrätt och har ingen brådska med vare sig hus eller barn. De som uttryckte sig negativt har villa och barn, men ingen plan för drömbröllopet, på grund av att pengarna inte räcker till ytterligare ett jätteprojekt. (no shit sherlock)
Alltså säger dessa människor "jaha, ska ni gifta er först?? Ja vänta inte för länge med att försöka bara, man vet ju aldrig om man kan få några barn!" Hur fruktansvärt oförskämt är inte det? Vågar inte ens tänka på vad de kommer att säga om någon i bekantskapskretsen skulle få för sig att förkunna att de ALDRIG vill ha barn...
Jag håller med. Varför anser sig folk ha rätt att vara oförskämda mot par som inte vill ha barn?? Det är ju deras beslut. Var och en måste ju få göra som de själv vill.
För mig och min sambo är våran högsta önskan just att få barn men det vill sig inte. Men vi skulle aldrig förakta de par som inte vill ha barn. Men jag lovar folk är oförskämda mot oss också och kommer komentarer som: Men hallå när ska ni ha barn då?? Snart är det ju för sent för er. Vet ni inte hur man gör?? Ni måste ha sex ofta. mm. mm
Hur ofta eller sällan har ingen med att göra, och ja vi vet att det snart är för sent. Men vi är inte frivilligt barnlösa så det hjälper inte att folk är spydiga och otrevliga mot oss heller.
Iatället för att lägga ner energi på varför en del människor inte har barn, vare sig det är självvalt eller inte, kanske de ska engagera sig i sina egna liv och familj istället.
Undrar hur många föräldrar som skulle uppskatta om vi (barnlösa) kom och domderare och kom med pikar när det gäller deras barnuppfostran.
Sen stör jag mig på att jag är så jäkla känslig strax före jag ska ha mensen och i början av mensen. Tar illa vid mig för minsta lilla och blir ledsen.
Jag stör mig också på att jag lider av migrän, det är såååå jobbigt att ha det.
Sen stör jag mig på att folk inte kan vara glada för varandras skull vad man än har beslutat utan att det måste tydligen vara på ett visst sätt.