• BlackWIngedAngel

Jag stör mig på...

Jag tror att de flesta av oss som hänger en del här på BT tröttnar på ett fenomen eller ett annat lite till och från. Ibland går det ut över en särskild tråd som handlar om något som man läst om på ett flertal ställen och till slut tröttnar på.

Det här är en tråd där vi kan få utlopp för alla de där tankarna tänkte jag! 

Meningen med tråden är alltså inte att starta hetsiga diskussioner utan att lätta hjärtat kring ett fenomen som man inte vill placera i någon särskild tråd. (Lite som "Nu tar vi död på myten om fåglar och ris" eller vad tråden nu hette.)

Om jag är helt ensam om att känna såhär så dör tråden snart ut. Om inte så kan vi säkert, om vi låter bli att motargumentera varandra, hinna tänka både "det där stör jag mig också på" och "ajdå, sådär gör ju jag med". Båda delarna kan säkert ge en tankeställare, tror jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-13 22:06
    Lägger in en liten brasklapp om något som påtalats i tråden tidigare men som kan behöva ett förtydligande i trådstarten:
    Tråden är alltså tänkt att vädra åsikter relaterade till bröllop och Bröllopstorget.

• Svar på tråden Jag stör mig på...
  • Kattpoet

Och att vara  stor betyder inte att man är sjuk,  jag   är stor men mina blodvärden är kanon, mitt blodtryck lågt  och  inget som påvisar  diabest eller hjärtrproblem,  jag har bra muskelmassa,   jag har mött en tjej  som  vägde 60 kilo som hade mer  fet per muskelmassa än mig.
    Om jag inte hade IBS och en muskelsjukdom så skulle jag vara frisk som en nötkärna.
    Runda männsikor kan vara friska med och smala kan vara sjuka, allt handlar om  genetik,  livsval och  kärlek till livet.

Och kvinnor i min  familj lever länge, damen på 130 kilo  levde tills hon blev 103 och min mormor på 48 kilo ledvde till hon blev 90.

Dessutom idag finns det många som övertränar sig själva och har samma förslitningsskador som  grovarbetare brukade ha  40 år sen.

• Chicita
    Sebastiána skrev 2011-05-24 10:13:39 följande:
    Jag har nog varit en av dem. Jag gick upp nästan en storlek när jag flyttade ihop med min sambo - vilket ledde till att ALLA kläder i garderoben var för små. Jag ville inte köpa en helt ny uppsättning kläder. I stället började jag gå 30 minuter varje dag, men äter inte kakor på jobbet om jag inte absolut känner att jag vill eller måste.
    Jag har efter olyckor och operationer gått från storlek 34 till 50 och är nu på väg ner igen... äntligen...
    Det jag menade med den biten du klippte ut (tillsammans med det andra jag skrev) är ju att när jag som är så pass stor som jag är, är superglad över min lilla viktminskning eller pratar om träningsmetoder och annat med andra i samma storlek... Så kommer den där smala / normala personen och nyper ihop skinnet på magen och säger att "Jag är också tjock, jag måste verkligen banta... titta vad fet jag är"...
    Det är som att få ett slag i ansiktet.
    Här står jag och ser ut som en julgran på ryggen, med rejäla valkar på magen och den här lilla spinkisen klagar på lite skinn?

Visst kan jag förstå att man kan känna sig tjock även som storlek 38:a... Det beror ju på hur lång man är, hur kilona sitter mm mm. Och som du säger - hur stor man var förut...
    Men vikt är så känsligt. Ok att du eller någon annan normalviktig vill tappa ett par kilo för att se lite snyggare ut. Men jag vill  inte tappa ett par kilon... Jag vill tappa nästan halva min kroppsvikt eller i alla fall en tredjedel. Och då känns det småsint när någon klagar på ett eller ett par kilon och menar att dom måste inleda en hårdbantningskur "för att dom är så feta"... Hallå liksom!? Tungan ute

Jag var till och med försiktig att prata viktminskning med de som var större än mig när jag vägde som mest, just för att det är lätt att den som är tjockare än mig känner att "vadå, du är ju smal jämfört med mig, vad klagar du på?" 

Det är ju också skillnad på att behöva tappa vikt av hälsoskäl och av kosmetiska skäl.
    Jag är hälsosam. Har väldigt bra värden, men jag är tjock... Jag behöver bara tappa vikt för att mina knän och min fot ska må bättre och att jag ska känna mig bättre över hur jag ser ut.
    Och som jag skrev tidigare så tycker jag det viktigaste är att man är hälsosam, inte hur man ser ut.
    Även om ju alla vill känna sig snygga. Och modeindustrin säger att man ska vara smal om man ska vara snygg. Alla kläder från 46 och uppåt är sydda efter tältmodellen. Och jag kan inte förstå att dom tror att alla tjocka har jättestora magar och smala lår *suck* 
    MrsT2011 skrev 2011-05-24 10:41:48 följande:
    - Det handlar också om att det är helt hemskt att omgivningen inte kan knipa käft om hur andra ser ut. Om någon känner sig bekväm i stl 50 ska andra ge fan i att klanka ner och påstå att personen behöver gå ner i vikt.

- Om en överviktig person INTE känner sig bekväm med sin kropp, då är mitt enda råd att aktivt intressera sig för ämnet. Hoppa inte på en massa konstiga bantingsmetoder, blixtbanta inte med pulver till bikinisäsongen, gör inga sådana misstag. Satsa på tålmodig, hälsosam, långsam viktminskning. 

Halelulja! Solig 

Alltså jag har varit med om kommentarer i affären när jag gått och handlat...
    I korgen ligger massor med grönsaker (hade marsvin, så mycket var ju till dom men det vet ju inte omgivningen), magert kött/ fågel. fullkornsprodukter, minimjölk mm mm och så en liten chokladkaka...
    Men ändå kan man höra några tonårstjejer i kön säga "inte undra på att hon är så tjock när hon äter godis"
    Alltså... vad faan... rent ut sagt Skrikandes 
    Vad är det som säger att chokladkakan är till MIG för det första? *suck*
    Ok för tonåringar som inte förstår bättre... men de gånger det har varit vuxna människor? Då har man mest lust att gå fram till dom och ge dom en rak höger Tungan ute

Och när det gäller viktminskning så är en bra tumregel att man ska gå ner i samma takt som man gick upp.
    Så jag räknar att vara tillbaka på min målvikt om ett antal år.
    Inför bröllopet så är jag ändå glad åt att jag har hunnit bli så smal som jag är nu.
    Och jag säger som Aniara4 att om nån klagar på att jag är tjock, så skulle dom ha sett mig förut {#emotions_dlg.djavulsk} 

Men för att återgå till tråden...
    Det som stör mig mest just nu är min huvudvärk som effektivt hindrar mig från att göra något vettigt.
    Tog en halvtimme att skriva det här inlägget liksom  
  • BlackWIngedAngel
    Chicita skrev 2011-05-24 13:13:53 följande:
    Men för att återgå till tråden...
    Det som stör mig mest just nu är min huvudvärk som effektivt hindrar mig från att göra något vettigt.
    Tog en halvtimme att skriva det här inlägget liksom  
    Jag tänkte också föreslå det faktiskt. Att vi skulle återgå till trådens ämne alltså. Flört
  • Aniara4
    BlackWIngedAngel skrev 2011-05-24 13:34:16 följande:
    Jag tänkte också föreslå det faktiskt. Att vi skulle återgå till trådens ämne alltså. Flört
    Bra förslag!

Ok: Jag stör mig på alla trådar som svävar ut från ämnet så man får sitta och plöja sida upp och sida ner med ovidkommande inlägg för att komma fram till nåt som handlar om det man är intresserad av!
  • Zelmah
    Emblas Mamma skrev 2011-05-24 06:59:02 följande:
    Jag stör mig otroligt på att alla låtar jag vill ha finns inte på Sportify!
    Detta kan nog medverka till att jag väljer mp3-skivor ist...
    :(
    Du vet att du kan lägga in dina mp3 och itunes-låtar i Spotify va? Om du vill ha låtar som inte finns på Spotify men som du har på ipoden så är det bara att lägga in på Spotify. Men du måste ju ha unlimited eller premium då, inte gratisversionen. Men det är ju så sjukt billigt så det är ju verkligen värt varenda krona att betala tycker jag!
  • Zelmah

Jag stör mig på att jag inte hittar några runda vita klisterlappar att försegla kuverten till inbjudningarna med. Sprungit i massa affärer o letat... hinner inte beställa från nätet. Får klippa cirklar o limma fast antagligen...

• Emblas Mamma
    Zelmah skrev 2011-05-24 13:48:51 följande:
    Du vet att du kan lägga in dina mp3 och itunes-låtar i Spotify va? Om du vill ha låtar som inte finns på Spotify men som du har på ipoden så är det bara att lägga in på Spotify. Men du måste ju ha unlimited eller premium då, inte gratisversionen. Men det är ju så sjukt billigt så det är ju verkligen värt varenda krona att betala tycker jag!
    Tusen tack för tipset!
    Hde tänkt köpa för en månad nu, för att kunna göra en offlinelista!
    Kan inget om sportify, men nu kanske det löser sig ändå! :)
  • Kattpoet

Zelmah,    kolla på staples, citygross,  åhlens, lagerhaus  och  panduro.

• MrsT2011

Jag stör mig på att det tydligen inte räckte med att min blivande mår skit över kaoset på sitt jobb, utan nu ska även mitt jobb börja krångla! Att det gick dåligt visste vi men igår stod det klart att läget är så uselt att det blir varsel framöver...

Jag stör mig på att yrkesliv är så förbannat krångligt och tar så sjukt mycket tid och energi!

• MrsT2011

Jag stör mig även på att våra yrkesliv havererar preciiiiiis innan vårt bröllop, en vecka kvar imorgon. Vi får helt enkelt sopa problemen under mattan, bita ihop, härda ut, och göra allt vi kan för att njuta av bröllopsyran och vårt underbara privatliv i övrigt!

Svar på tråden Jag stör mig på...