• BlackWIngedAngel

Jag stör mig på...

Jag tror att de flesta av oss som hänger en del här på BT tröttnar på ett fenomen eller ett annat lite till och från. Ibland går det ut över en särskild tråd som handlar om något som man läst om på ett flertal ställen och till slut tröttnar på.

Det här är en tråd där vi kan få utlopp för alla de där tankarna tänkte jag! 

Meningen med tråden är alltså inte att starta hetsiga diskussioner utan att lätta hjärtat kring ett fenomen som man inte vill placera i någon särskild tråd. (Lite som "Nu tar vi död på myten om fåglar och ris" eller vad tråden nu hette.)

Om jag är helt ensam om att känna såhär så dör tråden snart ut. Om inte så kan vi säkert, om vi låter bli att motargumentera varandra, hinna tänka både "det där stör jag mig också på" och "ajdå, sådär gör ju jag med". Båda delarna kan säkert ge en tankeställare, tror jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-13 22:06
    Lägger in en liten brasklapp om något som påtalats i tråden tidigare men som kan behöva ett förtydligande i trådstarten:
    Tråden är alltså tänkt att vädra åsikter relaterade till bröllop och Bröllopstorget.

• Svar på tråden Jag stör mig på...
  • Loche

Åh så skönt att det är fler som stör sig på detta!! Trodde bara det var jag som var gammal språkpolis, haha!

• Syrinx

Bra tråd! 

Jag stör mig lite på allt ni redan har nämnt faktiskt. Smygreklam från folk under täckmantel, oavsett profession (även om det tar lite emot för mig att använda ordet "profession"/"professionell" om dessa människor), är något av det värsta tycker jag.
    Dåligt språk, som både GeneralElectric och BlackWingedAngel tar upp, stör jag mig på i alla sammanhang! Kanske framförallt när blivande brudar inte ens kan stava till bröllop - hur svårt kan det vara att kolla upp, det stavas inte "brölopp" eller liknande. Det är en så central grej inför allting, och denna sida heter ju t.o.m. Bröllopstorget... 

S2011 skrev 2011-05-17 08:20:45 följande:
    jag stör mig på att man aldrig på detta forum kan få  visa på en annan sida av saken än vad en del trådstartare tänkt sig. vad blir det egentligen för forum om man bara sitter och säger ja och amen och "men guuuud, vilken bra idé!" ?

jag stör mig också på att det ska vändas och vridas och läggas till på det man säger för att det ska kunna tas på sämst möjliga sätt, trots att det inte fanns något att ta illa vid sig av till att börja med.
    Detta håller jag med om! Jag har läst väldigt besynnerliga inlägg i trådar, där jag trott att jag har missat en sida för att diskussionen helt plötsligt blev "Goddag JÄVLA YXSKAFT!!!!!!" Ett forum är intressant just för att man kan få andra infallsvinklar på saker, och så länge dessa framförs på ett trevligt och respektfullt sätt (vilket för mig inte är samma sak som hålla med/stryka medhårs/guuuuuud vad bra) tycker jag man ska kunna ta det. 
  • Sebastiána

Jag stör mig enormt mycket på särskrivningar! I ett forum gör det i och för sig inte så mycket. Det är värre när man ser det i reklam, annonser, skyltar i affärer, brev från vårdcentralen och tandläkaren, i menyer och så vidare. Ryser...

• BlackWIngedAngel
    Aniara4 skrev 2011-05-17 10:51:13 följande:
    Det märkligaste är att de sällan har problem med "jag" och"mig". Jag har aldrig sett någon skriva "Mig ska gifta jag".
    Så sant, så sant. Glad
  • Syrinx
    Loche skrev 2011-05-17 10:57:07 följande:
    Åh så skönt att det är fler som stör sig på detta!! Trodde bara det var jag som var gammal språkpolis, haha!
    Det verkar som det finns ganska många språkpoliser...
  • Sebastiána
    Aniara4 skrev 2011-05-17 10:46:56 följande:
      (ja, jag har läst latin också och lärt mig böja ord som slutar på -um), så jag försöker hålla min irritation utanför och hålla mig till diskussionsämnet i såna fall.
  • nikkihag
    Sebastiána skrev 2011-05-17 10:57:45 följande:
    Jag stör mig enormt mycket på särskrivningar! I ett forum gör det i och för sig inte så mycket. Det är värre när man ser det i reklam, annonser, skyltar i affärer, brev från vårdcentralen och tandläkaren, i menyer och så vidare. Ryser...
  • Aniara4
    Syrinx skrev 2011-05-17 10:58:31 följande:
    Det verkar som det finns ganska många språkpoliser...
    Jag är språkkänslig men försöker låta bli att vara språkpolis eftersom det sällan leder nån vart. Men nog kliar det i fingrarna ibland!

Men då springer jag till avigsidan.com och tröstar mig med att jag i alla fall inte är ensam om att läsa som det faktiskt står och inte som skribenten förmodligen menade!
  • Kattpoet

Dags att vara surkärring!!

Jag stör mig vädligt mycket på  ungt folk idag som svänger sig med  engelska i tid och otid.
    Det heter  HERR och FRU inte mr och mrs,  det heter SMINK inte make och söker du en make för ett brölllop på visst datum har du  börjat i fel ände, man skaffar potienial make först innan man sätter datum.
    Det heter inte  favors, det är Amerikans på queens English stavas det favours,  på svenska heter det gåvor och det brukade vara kakor från kakbordet, så var det när mormor gifte sig och samma sak när mamma gifte sig. 
    Det heter smekmånad inte  honeymoon, vi har ett sådant ord.  Secret box bilder,  Hemliga lådan är bara mjukporrbilder eller erotiska bilder.
    Vintage  var vi kallade andra hand, gammalt och ordet betyder  årgång, vinskörd, klassisk, typisk, urspung, saker blir inte vackrare bara för att man använder  ett annat språk.

Som min far brukar säga  kalvhjärna är kalvhjärna även om det låter finare på franska.

Jag stör mig  rejält på  folk som inte kan skriva rubriker,   Var hitta, låter som  Ture-Vera 3 år har varit i farten.
    Skriv Jag söker  eller var kan jag hitta istället.

Jag avskyr talspråk i skriv, jag har väldigt svårt att läsa det och det ger också en bild av att den som skriver inte klarade sig igenom skolan med bra betyg.

Och ja, jag vet att jag stavar som en kratta men jag har dyselexi och jag anser att jag klara mig rätt så bra.

Så nu ska jag som den surkärring jag är gå ut och hötte åt fåglarna och skrika på  maskrosorna.. ;)

• förlovadflicka

Själv stör jag mig väl mest på alla blivande makar som inte verkar bry sig om bröllopet ett jota... 
    Kattpoet: Men fru var minsann ett tyskt ord från början, vi har alltid lånat in ord från tyskan och franskan, varför inte också engelskan? Förstår inte varför svenskan ska vara så helig :)  

Svar på tråden Jag stör mig på...