• BlackWIngedAngel

Jag stör mig på...

Jag tror att de flesta av oss som hänger en del här på BT tröttnar på ett fenomen eller ett annat lite till och från. Ibland går det ut över en särskild tråd som handlar om något som man läst om på ett flertal ställen och till slut tröttnar på.

Det här är en tråd där vi kan få utlopp för alla de där tankarna tänkte jag! 

Meningen med tråden är alltså inte att starta hetsiga diskussioner utan att lätta hjärtat kring ett fenomen som man inte vill placera i någon särskild tråd. (Lite som "Nu tar vi död på myten om fåglar och ris" eller vad tråden nu hette.)

Om jag är helt ensam om att känna såhär så dör tråden snart ut. Om inte så kan vi säkert, om vi låter bli att motargumentera varandra, hinna tänka både "det där stör jag mig också på" och "ajdå, sådär gör ju jag med". Båda delarna kan säkert ge en tankeställare, tror jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-13 22:06
    Lägger in en liten brasklapp om något som påtalats i tråden tidigare men som kan behöva ett förtydligande i trådstarten:
    Tråden är alltså tänkt att vädra åsikter relaterade till bröllop och Bröllopstorget.

• Svar på tråden Jag stör mig på...
  • förlovadflicka
    MrsT2011 skrev 2011-08-26 10:03:46 följande:
    Du är inte ensam! Vad fan har det med mig och min man att göra att andra väljer att skaffa barn först?? Låt oss välja efter vad som passar oss! Misstänker avundsjuka faktiskt, småbarnsföräldrar har inte samma ekonomiska och praktiska möjlighet att satsa på varandra och sitt bröllop.
    Jag tycker det är konstigt hur snabbt det har ändrat sig ändå, för några årtionden var det skandalöst att få barn innan man var gifta, och nu är det tvärtom? Lite skumt tycker jag, känns som någon form av tonårsrevolt :P
  • MrsT2011
    förlovadflicka skrev 2011-08-26 10:09:45 följande:
    Jag tycker det är konstigt hur snabbt det har ändrat sig ändå, för några årtionden var det skandalöst att få barn innan man var gifta, och nu är det tvärtom? Lite skumt tycker jag, känns som någon form av tonårsrevolt :P
    Eller hur? Glad Efter århundraden av tjöt om oäktingar etc ska man plötsligt skämmas för att man väntar med barn tills man är gift! Som om man var en ytlig snobb bara för att man väljer att satsa på sitt bröllop och sitt äktenskap. "Barn är det viktigaste i livet". Ja det tycker jag också, men det ena behöver väl inte utesluta det andra??
  • förlovadflicka
    MrsT2011 skrev 2011-08-26 10:13:16 följande:
    Eller hur? Glad Efter århundraden av tjöt om oäktingar etc ska man plötsligt skämmas för att man väntar med barn tills man är gift! Som om man var en ytlig snobb bara för att man väljer att satsa på sitt bröllop och sitt äktenskap. "Barn är det viktigaste i livet". Ja det tycker jag också, men det ena behöver väl inte utesluta det andra??

Det måste ju vara bättre att skaffa barn med någon som man verkligen bestämt sig för liksom. Om man inte gift sig så beror det ofta (inte alltid så klart) på att man inte är säkra på att man vill leva livet ut med varandra, varför ska man då skaffa barn tillsammans om de kanske inte kommer ha båda föräldrarna? Nej, jag tycker det är lite skumt att kritisera de som väntar tills de är gifta.

Jag stör mig på de som säger att det är omodernt att vänta på att flytta ihop tills man är gifta- det är knappast deras sak att döma om det är omodernt eller inte, särskilt inte när det är av religiösa skäl. Det är religionsfrihet i det här landet, men inte i många människors huvuden... Omodernt? Det är så det går till i tex Indien osv där större delen av jordens befolkning finns. Men just det, de är ju lite efter också, eller vadå?

• Silketuss

Jag stör mig på att jag inte fullt ut uppskattar att en väninna till mig, kommer med förslag på hur brudbukett mm ska se ut. Hon vill ju bara vara snäll, men jag vet redan hur min brudbukett ska vara gjord. Jag vill inte ha riktiga blommor. Till råga på köpet, vill jag inte såra henne och säga som det är. Suck...

• förlovadflicka
    Silketuss skrev 2011-08-26 10:24:02 följande:
    Jag stör mig på att jag inte fullt ut uppskattar att en väninna till mig, kommer med förslag på hur brudbukett mm ska se ut. Hon vill ju bara vara snäll, men jag vet redan hur min brudbukett ska vara gjord. Jag vill inte ha riktiga blommor. Till råga på köpet, vill jag inte såra henne och säga som det är. Suck...
    Det är nog lätt att man blir lite bridezilla som vet hur allt ska vara, känner igen mig ;)
  • Silketuss
    förlovadflicka skrev 2011-08-26 10:25:25 följande:
    Det är nog lätt att man blir lite bridezilla som vet hur allt ska vara, känner igen mig ;)
    Mm, jag håller med. Jag vet dessutom att hon inte skulle ta illa upp om jag faktiskt visade henne ungefär hur jag har tänkt mig min brudbukett, eftersom hon är en fantastisk vän. Så varför fegar jag? Det är ju inte henne jag stör mig på, det är att jag inte törs säga hur jag vill att den ska se ut. Hon vill ju bara komma med tips och idéer. Hon förtjänar att få höra hur det ligger till.
  • förlovadflicka
    Silketuss skrev 2011-08-26 10:29:19 följande:
    Mm, jag håller med. Jag vet dessutom att hon inte skulle ta illa upp om jag faktiskt visade henne ungefär hur jag har tänkt mig min brudbukett, eftersom hon är en fantastisk vän. Så varför fegar jag? Det är ju inte henne jag stör mig på, det är att jag inte törs säga hur jag vill att den ska se ut. Hon vill ju bara komma med tips och idéer. Hon förtjänar att få höra hur det ligger till.
    Säg det bara :) Det känns som världens viktigaste sak för dig, det är nog därför du tvekar, men jag kan garantera att det inte är lika viktigt för henne ;)
  • baby freeze

Att man väljer att ha bröllop innan man börjar baka bebis, betyder ju inte att man väljer bröllop framför barn. Jag har iofs aldrig hört från någon jag känner att det skulle vara någon fördel att skaffa barn innan man gifter sig? Det verkar lite konstigt tycker jag, och misstänker att det handlar om lite missunnsamhet och avundsjuka. Vissa vill gärna ha bekräftelse på att deras livsstil är den som är mest rätt.

• MrsT2011
    baby freeze skrev 2011-08-26 11:15:07 följande:
    Att man väljer att ha bröllop innan man börjar baka bebis, betyder ju inte att man väljer bröllop framför barn. Jag har iofs aldrig hört från någon jag känner att det skulle vara någon fördel att skaffa barn innan man gifter sig? Det verkar lite konstigt tycker jag, och misstänker att det handlar om lite missunnsamhet och avundsjuka. Vissa vill gärna ha bekräftelse på att deras livsstil är den som är mest rätt.
    Precis vad jag också misstänker! De som redan skaffat hus och barn verkar sura över att vi inte valt samma väg att gå, och nu verkar de lite bittra över att vi inte har en massa måsten utan trivs utmärkt som nygift par i en hyresrätt.
  • Chicita

Jag stör mig på mig själv just nu...
    Jag har fått lov att ta av undanlagda pengar för att betala begravningskostnaderna för mamma eftersom vi inte får sälja hennes lägenhet innan bouppteckningen är klar.
    Och dom pengarna hade vi tänkt ta av till fickpengar för bröllopsresan.
    Så nu får vi verkligen hoppas på att våra gäster är generösa eftersom resan är betald och inte kan avbokas utan förlust.
    Vi vet att våra föräldrar kommer att lägga en rätt stor slant, även om vi faktiskt bett dom låta bli eftersom dom hjälpt till så mycket med förberedelserna. Och i värsta fall får jag väl använda mitt Mastercard och ta en del av utgifterna (mat mm) på det, så får vi betala den räkningen när mammas lägenhet är såld.

Anledningen att jag stör mig på mig själv, är ju för att det känns hemskt att bli irriterad på en sån här sak.
    Snacka om motstridiga känslor liksom... 

Svar på tråden Jag stör mig på...