• BlackWIngedAngel

Jag stör mig på...

Jag tror att de flesta av oss som hänger en del här på BT tröttnar på ett fenomen eller ett annat lite till och från. Ibland går det ut över en särskild tråd som handlar om något som man läst om på ett flertal ställen och till slut tröttnar på.

Det här är en tråd där vi kan få utlopp för alla de där tankarna tänkte jag! 

Meningen med tråden är alltså inte att starta hetsiga diskussioner utan att lätta hjärtat kring ett fenomen som man inte vill placera i någon särskild tråd. (Lite som "Nu tar vi död på myten om fåglar och ris" eller vad tråden nu hette.)

Om jag är helt ensam om att känna såhär så dör tråden snart ut. Om inte så kan vi säkert, om vi låter bli att motargumentera varandra, hinna tänka både "det där stör jag mig också på" och "ajdå, sådär gör ju jag med". Båda delarna kan säkert ge en tankeställare, tror jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-13 22:06
    Lägger in en liten brasklapp om något som påtalats i tråden tidigare men som kan behöva ett förtydligande i trådstarten:
    Tråden är alltså tänkt att vädra åsikter relaterade till bröllop och Bröllopstorget.

• Svar på tråden Jag stör mig på...
  • Kattpoet

Jag trött på folk som inte vet skillnaden mellan själ, skäl och själv, skälv.

• Styrka

Jag stör mig på att folk inte skriver ut "önskas" eller "finnes" i trådrubriken.
    Tex "Lokal i Göteborg" Det är ju omöjligt för mig att veta om det är relevant för mig att öppna tråden eller ej. "Makeup artist i Kungälv" - är det nån som har ett tips om nån duktig (isf vill jag läsa), eller är det nån som undrar om nån annan har ett tips, eller bara skrika ut frustration över att det inte finns?

Det här är ju eg samma fenomen som alla dessa "underbar brudklänning"-annonser - det säger ju ingenting om hur den ser ut! Bristen på relevant information är väl det som stör mig, rent allmänt.

• Aniara4
    Styrka skrev 2011-08-10 20:37:05 följande:
    "Makeup artist i Kungälv" - är det nån som har ett tips om nån duktig (isf vill jag läsa), eller är det nån som undrar om nån annan har ett tips, eller bara skrika ut frustration över att det inte finns?
    Fast om någon har skrivit "Make-up-artist i Kungälv" och det visar sig att hen efterlyser en sådan, och tråden har ett antal svar, då finns det ju sannolikt bra tips i tråden!
  • Kattpoet

Jag stör mig på ordet hen, ursäkta men för mig som kvinna är det inte skoj att inte få ha kvar mitt kön.  Jag är ju stolt över att vara kvinna, en hona.

• darkHorse
    Kattpoet skrev 2011-08-10 20:57:40 följande:
    Jag stör mig på ordet hen, ursäkta men för mig som kvinna är det inte skoj att inte få ha kvar mitt kön.  Jag är ju stolt över att vara kvinna, en hona.
    Stör du dig på ordets existens eller på om det används om dig som kvinna? Jag tycker det är ett både användbart och praktiskt ord. Den i sammanhang där man annars skulle skriva "han eller hon" överallt, det är helt enkelt könsneutralt, kortare och praktiskt.

Dessutom fyller det en funktion för de individer som inte vill identifiera sig som man eller kvinna av olika skäl. DÅ kan det vara skönt att kunna kalla sig något som inte knyter an till det ena eller andra könet.
  • darkHorse
    darkHorse skrev 2011-08-10 22:02:04 följande:
    Stör du dig på ordets existens eller på om det används om dig som kvinna? Jag tycker det är ett både användbart och praktiskt ord. Den i sammanhang där man annars skulle skriva "han eller hon" överallt, det är helt enkelt könsneutralt, kortare och praktiskt.

Dessutom fyller det en funktion för de individer som inte vill identifiera sig som man eller kvinna av olika skäl. DÅ kan det vara skönt att kunna kalla sig något som inte knyter an till det ena eller andra könet.
    Och nu kom jag på vilken tråd jag postade i och ber om ursäkt för att jag svarade på ett inlägg

Så jag stör mig på att mna inte kan ta bort eller editera sina egna inlägg på BT.
  • Kattpoet

Så  genom att  använda hen så antar du att jag om du pratar om mig, inte trivs i mitt kön, vilket jag gör.  Det är det som stör mig, bara för en person vill vara neutral så ska alla vara det.

Jag är stolt över att vara kvinna. 

• Aniara4
    Kattpoet skrev 2011-08-10 20:57:40 följande:
    Jag tycker ordet hen är alldeles fantastiskt användbart! Många gånger vet man ju faktiskt inte vilket kön en person man pratar om har. 

- Jag var hos doktorn idag.
    - Jaha, vad sa hen?

Jag tror faktiskt inte du behöver vara orolig för att någon ska ta ifrån dig ditt kön bara för att allt fler har börjat använda ett praktiskt ord som betecknar en människa i största allmänhet utan att tvångsmässigt behöva rapportera vilket kön vederbörande tillhör.
  • Kattpoet

Jag var hos doktorn idag.
    - Jaha, vad sa hen?
    Så skulle jag inte säga,  så  vad sa doktorn då? Allt väl?
    Ja,ja är dum i huvudet som använder ordet doktor  men det skiter jag i, jag vägrar använda hen för  det är rent dumt i min värld. 

För då måste vi sluta använda ord som kvinna, hona, tik, tacka, bagge, hane,  man, make, make och allt annat som kan vara könsrelaterat.   Så ska vi  sluta säga klänning och säga  kolnning?   Förr hade pojkar kolt och flickor klänning, så då måste vi ju ändra de orden med  eftersom klääning visar kön.

• apoolea

När folk pratar om ordet hen så är det ju för att de inte vet vilket kön personen har. Det betyder inte att vi ska göra hela världen känsneutral. Varför så upprörd??

Svar på tråden Jag stör mig på...