• BlackWIngedAngel

Jag stör mig på...

Jag tror att de flesta av oss som hänger en del här på BT tröttnar på ett fenomen eller ett annat lite till och från. Ibland går det ut över en särskild tråd som handlar om något som man läst om på ett flertal ställen och till slut tröttnar på.

Det här är en tråd där vi kan få utlopp för alla de där tankarna tänkte jag! 

Meningen med tråden är alltså inte att starta hetsiga diskussioner utan att lätta hjärtat kring ett fenomen som man inte vill placera i någon särskild tråd. (Lite som "Nu tar vi död på myten om fåglar och ris" eller vad tråden nu hette.)

Om jag är helt ensam om att känna såhär så dör tråden snart ut. Om inte så kan vi säkert, om vi låter bli att motargumentera varandra, hinna tänka både "det där stör jag mig också på" och "ajdå, sådär gör ju jag med". Båda delarna kan säkert ge en tankeställare, tror jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-13 22:06
    Lägger in en liten brasklapp om något som påtalats i tråden tidigare men som kan behöva ett förtydligande i trådstarten:
    Tråden är alltså tänkt att vädra åsikter relaterade till bröllop och Bröllopstorget.

• Svar på tråden Jag stör mig på...
  • Aniara4
    Kattpoet skrev 2011-08-10 22:45:23 följande:
    För då måste vi sluta använda ord som kvinna, hona, tik, tacka, bagge, hane,  man, make, make och allt annat som kan vara könsrelaterat.   Så ska vi  sluta säga klänning och säga  kolnning?   Förr hade pojkar kolt och flickor klänning, så då måste vi ju ändra de orden med  eftersom klääning visar kön.
    Nej, det måste vi inte, men det kan ju vara praktiskt att ha ett alternativ.
  • Trivia

Jag stör mig på att det bara är okej att skänka pengar till svältande barn, utsatta för en katastrof, etc. Ska jag i så fall inte få njuta av en middag ute på restaurang, en fin alldeles för dyr tröja som jag köpt eller något annat lyxigt med tanke på att det finns de som skulle behöva pengarna bättre. Jag skänker pengar till utsatta människor varje månad, året om. Men om jag kan göra någon annan medmänniska glad så är det minst lika värdefullt.

• BlackWIngedAngel
    apoolea skrev 2011-08-10 22:59:42 följande:
    När folk pratar om ordet hen så är det ju för att de inte vet vilket kön personen har. Det betyder inte att vi ska göra hela världen känsneutral. Varför så upprörd??
    Och som darkhorse så klokt påminde sig själv så är den här tråden inte tänkt att starta argumentationer, utan för att lufta åsikter, så vi försöker låta bli att ifrågasätta själva åsikten, så länge den gäller BT-fenomen eller bröllopsproblem. Okej? Flört
  • Chicita

För att återgå till topic
    Bröllopsämnen / trådar på BT - inga diskussioner Flört
    ...så måste jag ju bara säga att jag stör mig på alla "är det normalt att lägga X antal kronor på..."-trådar.

Vad är "normalt" egentligen?
    Det beror på vart i landet man bor, vilka kontakter man har, hur noga man är (alltså om man väljer superfloristen som bara gör kungaparets blommor, eller anlitar pensionerade tant Agda som binder buketter med blommor från ICA)...

Är det rimligt att betala X-kronor, skulle vara en mer korrekt frågeställning

• S2011

Jag är så less på att i var och varannan tråd läsa om att folk ska ha/dricker "champange".
    Ursäkta mig så otroligt, vansinnigt mycket, men det finns *** i mig inget "pang" i Champagne!

Jag skulle hellre se att man skrev "champanj" om man nu prompt måste stava fel gång på gång (gärna multipla gånger i samma inlägg).

Ta upp en ordlista och plugga in stavningen, för bövelen! 

• Chicita

hehe... tja jag stör mig mer på att folk skriver champagne när dom i själva verket ska dricka mousserande vin Tungan ute

• MrsT2011
    Kattpoet skrev 2011-08-10 20:57:40 följande:
    Jag stör mig på ordet hen, ursäkta men för mig som kvinna är det inte skoj att inte få ha kvar mitt kön.  Jag är ju stolt över att vara kvinna, en hona.
    Jag håller med dig!! Att hitta på ett helt nytt ord bara för att man inte orkar säga "han eller hon" är så urbota dumt att jag knappt trodde det var sant första gången jag hörde det. I skrift går det alldeles utmärkt att använda h*n istället. Så gör ju gravida kvinnor på Facebook, "längtar efter att få träffa den lill* i magen". Inga problem att skriva så känner jag. Och om man i talspråk inte orkar formulera en mening utan ordet hen är man bra lat!
  • apoolea

jag stör mej på folk som inte ser språkutveckling som något possitivt

• Silketuss

Jag stör mig på folk som inte vill stava rätt, men som på fullt allvar tror att det är språkutveckling! Det är skillnad på att vara dyslektiker och lat...

• Kattpoet

Jag är dyslektiker eller hur det stavas,  men jag är väldigt nog med att kolla att jag  använder orden rätt, jag börjar bli så trött på folk som inte vet skillanden på skälv  och själv  och skäl och själ eller tjäl.

Svar på tråden Jag stör mig på...