• BlackWIngedAngel

Jag stör mig på...

Jag tror att de flesta av oss som hänger en del här på BT tröttnar på ett fenomen eller ett annat lite till och från. Ibland går det ut över en särskild tråd som handlar om något som man läst om på ett flertal ställen och till slut tröttnar på.

Det här är en tråd där vi kan få utlopp för alla de där tankarna tänkte jag! 

Meningen med tråden är alltså inte att starta hetsiga diskussioner utan att lätta hjärtat kring ett fenomen som man inte vill placera i någon särskild tråd. (Lite som "Nu tar vi död på myten om fåglar och ris" eller vad tråden nu hette.)

Om jag är helt ensam om att känna såhär så dör tråden snart ut. Om inte så kan vi säkert, om vi låter bli att motargumentera varandra, hinna tänka både "det där stör jag mig också på" och "ajdå, sådär gör ju jag med". Båda delarna kan säkert ge en tankeställare, tror jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-13 22:06
    Lägger in en liten brasklapp om något som påtalats i tråden tidigare men som kan behöva ett förtydligande i trådstarten:
    Tråden är alltså tänkt att vädra åsikter relaterade till bröllop och Bröllopstorget.

• Svar på tråden Jag stör mig på...
  • MrsT2011
    Zelmah skrev 2011-08-10 00:23:53 följande:
    Nä, jag tycker inte det är konstigt heller, cyniker som jag är tänkte jag genast i de banorna du nämner (även fast jag tror gott om Styrka så tänker man ju att det skulle vara ett sätt för en ful fisk att lura till sig pengar på) men synd att de på BT menar att det skulle manipulerats fram. Det fanns en god tanke bakom från Styrkas sida.
    Jag känner mer att det blir som en sorts kollektiv manipulation, utan att behöva peka ut varken initiativtagare eller mottagaren av bidraget. Hur kan så många tycka att det är rimligt att skänka pengar till en helt främmande människas bröllopsnatt? Lite perspektiv tack... Vi var många som fick skit för vårt engagemang i Norgekrisen med det bisarra argumentet "tänk på barnen i Afrika!" Ja men nu är det väl verkligen hög tid att tänka på afrika istället för en svensk student som ska gifta sig...? Närhetsprincipen i ett nötskal, alla som ska gifta sig sympatiserar mer med nån annan som ska gifta sig än med folk i katastrofdrabbade länder.
  • Zelmah
    MrsT2011 skrev 2011-08-10 00:41:36 följande:
    Jag känner mer att det blir som en sorts kollektiv manipulation, utan att behöva peka ut varken initiativtagare eller mottagaren av bidraget. Hur kan så många tycka att det är rimligt att skänka pengar till en helt främmande människas bröllopsnatt? Lite perspektiv tack... Vi var många som fick skit för vårt engagemang i Norgekrisen med det bisarra argumentet "tänk på barnen i Afrika!" Ja men nu är det väl verkligen hög tid att tänka på afrika istället för en svensk student som ska gifta sig...? Närhetsprincipen i ett nötskal, alla som ska gifta sig sympatiserar mer med nån annan som ska gifta sig än med folk i katastrofdrabbade länder.
    ja, kollektiv manipulation finns ju överallt, hela tiden och yttrar sig på många olika sätt. Jag håller helt med dig ang perspektiv och andra som behöver så mycket mer. Jag skänker oxå hellre pengar till de som verkligen behöver. Och jag lägger hellre min sista 50-lapp på att köpa Faktum än att nån ska få sova på hotell. Det med norgekrisen har helt gått förbi mig, vad det folk här på BT som fick skit för sitt engagemang i detta? Själv har jag fällt många tårar över det som hände i Norge, har mina rötter och mitt ursprung därifrån och bor precis vid gränsen. Många bekanta som bor i Oslo som som tur var vart oskadda. Jag sympatiserar inte alls mer med andra som ska gifta sig...(gör brudar det i allmänhet?) fattar oftast inte vad alla gnäller över. Det löser sig, men ibland är det stressigt. Av nån anledning tror ju folk ofta att bara för att man själv ska gifta sig vill man oxå snacka med en främling som även den ska gifta sig. Precis som man skulle ha hur mkt som helst gemensamt. (NOT!)  Blev ihoptuttad med en blivande brud på en stor fest just av den anledningen och jag trodde jag skulle krevera! Vill inte alls sitta och lyssna på hennes kval om vilken catering, vilken nyans av rosa eller vilekt slott hon ska välja (typ). Suck! Vill prata om allt annat än bröllop och hänga med folk som inte är fast i nån stållig bubbla och inte ser ut.

Jag håller med dig i ditt resonemang att man bör se i ett större perspektiv, men BT är ju tyvärr inget forum där det diskuteras särskilt mkt samhälls- och världsproblem utan mer av just personliga och bröllopsrelaterade problem. Vi får hoppas att de som skänkte pengarna till bröllopsnatten även skänker pengar till välgörenhet. Foten i munnen
  • Zelmah

fast å andra sida förskingrade ju pampen på Röda Korset ca 7 miljoner. Där kan man snacka om bedrägeri... vem ska man lita på då, känner man ju.. då blir man ju skeptisk till välgörenhet med...

sorry OT

• MrsT2011
    Zelmah skrev 2011-08-10 00:59:50 följande:
    ja, kollektiv manipulation finns ju överallt, hela tiden och yttrar sig på många olika sätt. Jag håller helt med dig ang perspektiv och andra som behöver så mycket mer. Jag skänker oxå hellre pengar till de som verkligen behöver. Och jag lägger hellre min sista 50-lapp på att köpa Faktum än att nån ska få sova på hotell. Det med norgekrisen har helt gått förbi mig, vad det folk här på BT som fick skit för sitt engagemang i detta? Själv har jag fällt många tårar över det som hände i Norge, har mina rötter och mitt ursprung därifrån och bor precis vid gränsen. Många bekanta som bor i Oslo som som tur var vart oskadda. Jag sympatiserar inte alls mer med andra som ska gifta sig...(gör brudar det i allmänhet?) fattar oftast inte vad alla gnäller över. Det löser sig, men ibland är det stressigt. Av nån anledning tror ju folk ofta att bara för att man själv ska gifta sig vill man oxå snacka med en främling som även den ska gifta sig. Precis som man skulle ha hur mkt som helst gemensamt. (NOT!)  Blev ihoptuttad med en blivande brud på en stor fest just av den anledningen och jag trodde jag skulle krevera! Vill inte alls sitta och lyssna på hennes kval om vilken catering, vilken nyans av rosa eller vilekt slott hon ska välja (typ). Suck! Vill prata om allt annat än bröllop och hänga med folk som inte är fast i nån stållig bubbla och inte ser ut.

Jag håller med dig i ditt resonemang att man bör se i ett större perspektiv, men BT är ju tyvärr inget forum där det diskuteras särskilt mkt samhälls- och världsproblem utan mer av just personliga och bröllopsrelaterade problem. Vi får hoppas att de som skänkte pengarna till bröllopsnatten även skänker pengar till välgörenhet. Foten i munnen
    Håller med dig och vill bara kommentera att den understrukna meningen är precis det jag vill komma till. Detta är ett diskussionsforum där man diskuterar med främlingar. Det är inte friskt att blanda in pengar i sådana relationer. Det är stor skilnad mellan att rekommendera en viss florist och att öppna sin plånbok för nån man inte känner och som knappast håller på att vare sig svälta ihjäl eller bli vräkt från sin bostad. Det spelar ingen roll att summan per person är liten, hela resonemanget är obehagligt.
  • Styrka

Visst förstår jag varför reglerna finns där, och även jag tycker det är vettigt att hålla pengar borta från situationer där man pratar med främlingar.
    Och kollektiv manipulation, jag vet inte. Visst bidrar jag även till Rädda Barnen och Faktum, men skillnaden här är ju att det man gör, ger  så stort resultat! Man gör nån glad, som minst av allt hade väntat sig det! Man ser med en gång vilken skillnad ens eget lilla bidrag gjort. Det tror jag har större påverkan än grupptrycket.
    Visst är jag medveten om att det finns större kamper, större behov. Men jag försöker hjälpa till där jag KAN. Och här såg jag en möjlighet att lösa ett problem för någon som jag uppfattade det förtjänade det. Inte för att jag känner tjejen, men ibland får man bara lita på sin magkänsla.

• Aniara4
    darkHorse skrev 2011-08-10 00:01:42 följande:
    Fast "hur löser jag detta?" är ju en helt värdelös rubrik i stil med "PANIIIIK!!!", eller "Hjälp mig". Man kan ju kanske lägga till "Panik - Frisören hoppat av, behöver ny i Linkpg snarast" eller "Hjälp mig att välja bordsdekorationer". Jag vägrar klicka på trådar som inte innehåller någon beskrivning öht.
     Det stör jag mig på
    Håller med. Jag föredrar också rubriker som faktiskt anger vad tråden handlar om och stör mig på rubriker som "Ska jag...?". Det händer ofta att jag inte ids klicka på trådar om det inte framgår vad de handlar om.

En annan sak jag stör mig på är när någon postar ett olämpligt inlägg, och någon svarar på det och citerar hela inlägget. Även om inlägget sen tas bort av moderator så finns det ju kvar i svaret ändå! Det kan t.ex. vara ett reklaminlägg med kontaktuppgifter och allt, vilket innebär att reklamen fortsätter att "verka" - i den mån den gör det, själv tycker jag inte det verkar särskilt seriöst att bryta mot reglerna och göra reklam för sig själv i ett diskussionsforum, så jag skulle inte nappa på något sådant ändå.

Man kan ju faktiskt ta bort en del av inlägget man svarar på, om man ändå vill markera vad det är man svarar på.

Gäller f.ö. även bilder. Blir galen på trådar där ett inlägg med 4-5 stora bilder upprepas gång på gång på gång för att de som svarar inte kan bemöda sig om att plocka bort bilderna eller förminska dem om de vill visa tydligt vilken bild de kommenterar. Det är löjligt enkelt att förminska en bild!
  • passionsblomman

Aniara, jamen precis! Jag håller med nå´t så alldeles hemskt mycket! Från A till Ö i ditt inlägg. Jag förstår inte varför man helt slentrianmässigt citerar varenda inlägg man svarar på alls. Snacka om trögläst det blir! (Särskilt när det är mina aslånga inlägg som citeras ) Och med bilderna dessutom, då har man ju tröttnat, tappat bort sig och ledsnat för länge sedan.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Chicita

Tack Aniara4...
    Jag stör mig också på det där när bilderna återkommer igen och igen och igen...
    Om man nu absolut vill ha med bilden (man kanske kommenterar något specifikt i den typ "jag skulle valt den här klänningen men ha kortat av släpet lite om jag var som du" ) så kan man förminska bilden väldigt enkelt genom att dra i ett av hörnen på den i det citerade inlägget. En thumbnail-bild visar ju ändå tydligt på vilken klänning man nu menar, men tar inte upp så stor plats... 

passionsblomman: Ja jag har ju också en viss "mundiarré" eller ska man säga "tangentdiarré" när det är text kanske *S*.
    Mina inlägg brukar också sväva ut och bli jättelånga.
    Och om någon sen vill svara på bara en liten del i mitt inlägg så kan dom ju radera resten och bara ta med den mening dom svarar på...

Men något jag stör mig riktigt på är de som citerar ett inlägg och sen svarar på något helt annat Skrikandes 
    Typ - att någon citerar det här inlägget och sen skriver:

Ja och jag stör mig på att det regnar ute...

öhm, vad har det med mitt inlägg att göra? Det har ju med TS eller ämnet att göra. Så varför citera mig då...
    (ja ni förstår mitt exempel tror jag Flört )

• Bettina

Jag bidrar både till Afrika, vänner och okända människor. Inte mycket men ändå. och inte ofta.
    Att ge pinkgrape en 20:a eller att anonymt köpa chips, godis, dricka och tidning till bekanta som skulle vara barnfria för första gången på länge (hon har dessutom cancer)  tycker inte jag är fel.

Har även ett fadderbarn. 

• apoolea

Jag stör mej på folk som bara kan se det sämsta i människor och inte det bästa. Varför är det så jävla fel att vilja hjälpa en människa med hennes/deras bröllopsnatt??!!

Svar på tråden Jag stör mig på...