• BlackWIngedAngel

Jag stör mig på...

Jag tror att de flesta av oss som hänger en del här på BT tröttnar på ett fenomen eller ett annat lite till och från. Ibland går det ut över en särskild tråd som handlar om något som man läst om på ett flertal ställen och till slut tröttnar på.

Det här är en tråd där vi kan få utlopp för alla de där tankarna tänkte jag! 

Meningen med tråden är alltså inte att starta hetsiga diskussioner utan att lätta hjärtat kring ett fenomen som man inte vill placera i någon särskild tråd. (Lite som "Nu tar vi död på myten om fåglar och ris" eller vad tråden nu hette.)

Om jag är helt ensam om att känna såhär så dör tråden snart ut. Om inte så kan vi säkert, om vi låter bli att motargumentera varandra, hinna tänka både "det där stör jag mig också på" och "ajdå, sådär gör ju jag med". Båda delarna kan säkert ge en tankeställare, tror jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-13 22:06
    Lägger in en liten brasklapp om något som påtalats i tråden tidigare men som kan behöva ett förtydligande i trådstarten:
    Tråden är alltså tänkt att vädra åsikter relaterade till bröllop och Bröllopstorget.

• Svar på tråden Jag stör mig på...
  • izredam
    Trivia skrev 2011-11-13 17:48:39 följande:
    Precis det jag menar! Det finns absolut situationer där man faktiskt inte har något val. Men det kryper i mig när man använder uttrycket "vi har inte råd" när det handlar om att "vi vill inte sänka vår levnadsstandard under några år".  
    men det där är ju helt klart en prioriteringsfråga - jag och min m2b kommer när vi är färdigutbildade ha ungefär samma lön (min utbildning ger lite högre lön - men jag är ju tjej så jag räknar med ett par tusenlappar mindre i månaden i alla fall..) så för vår del så kommer det förhoppningsvis inte spela så stor roll vem av oss som är hemma. Men känner jag mig själv rätt så kommer jag inte vilja låta honom vara hemma, då kan jag ju missa något... Men jag får väl försöka jobba bort min egoism xD
  • Darling Daisy
    izredam skrev 2011-11-13 18:40:37 följande:
    men det där är ju helt klart en prioriteringsfråga - jag och min m2b kommer när vi är färdigutbildade ha ungefär samma lön (min utbildning ger lite högre lön - men jag är ju tjej så jag räknar med ett par tusenlappar mindre i månaden i alla fall..) så för vår del så kommer det förhoppningsvis inte spela så stor roll vem av oss som är hemma. Men känner jag mig själv rätt så kommer jag inte vilja låta honom vara hemma, då kan jag ju missa något... Men jag får väl försöka jobba bort min egoism xD
    Och jag stör mig nåt så vansinnigt på att man ens ska behöva tänka så här:  jag kommer förmodligen att få lägre lön eftersom jag är tjej!

(detta är inte menat som något påhopp på dig, Izredam! Jag reagerade bara på det du skrev) 
  • Trivia
    Jag är helt övertygad om att detta är ett fenomen som skulle försvinna om fler delade lika på föräldraledighet, VAB mm. Det är märkligt hur bra det går för kvinnor som är egna företagare, chefer osv. att vara hemma men för en man i samma position är det helt plötsligt omöjligt...
    Ja visst kan det hända att du "missar" något. Första steget, första order etc. Men det vore väl trist om din sambo skulle missa allt? ;)
    Chicita skrev 2011-11-13 18:07:36 följande:
    Apropå att inte ha råd, eller pengar i allmänhet påminner mig om en sak...

Jag har en väninna som alltid säger att saker är dyra, oavsett vad dom kostar egentligen och vilken rabatt hon får.
    Jag ordnade boende åt henne och hennes make för 595:- (för två personer alltså) på ett hotell, inklusive frukost. Ordinarie pris 3800:-
    Men det var för dyrt.
    Hon kan inte se värdet i ett erbjudande, utan bara pengarna i sig. Att dom sen köper ny bil, hemmabio, stor platt-TV och massa såna saker utan att blinka har visst inte med saken att göra.
    Hon blev dessutom sur på mig när jag inte ville handla mina matsalsmöbler i en lågprisbutik i närheten av dom (sämre kvalité än Jysk) för bara någon tusenlapp mindre än vad det skulle kosta på MIO. Och då skulle jag ju inte bara få väsentligt sämre kvalité, utan dom hade inte en sån modell och storlek jag ville ha.
    Jag blev då upplyst av henne om att jag inte behövde ha det bordet jag ville ha eftersom jag inte hade barn. Skrikandes 

Att säga att man inte har råd (även om det är ett bra erbjudande) är en sak. Men att säga att något är dyrt när man faktiskt får ett extremt bra pris - det känns bara oförskämt Tungan ute 
    Så sånt stör jag mig på Flört 
    Precis!!!
  • TheD

Jag stör mig på folk som stannar:

- framför butiker

- på trottoarer

-övergångsställen

för att prata med någon!

MOVE YOUR ASS!

• FelizLane

På att min ena tärna totaldissade klänningen jag har valt ut. Som jag ska betala.. Aja... Dom får väl ha olika då.

• sofi 88
    Det där med lönen är en förhandlingsfråga, man får helt enkelt ställa lite krav som tjej och inte räkna med lägre lön. Min m2b älskar barn lika mycket som jag, han har väldigt bra lön (om man räknar in att han bara gått gymnasiet) och första åren efter min utbildning räknar jag med att ha lägre lön än honom (dock helt enligt standard, oavsett kön, inom just mitt område) men det spelar ingen roll, tycker båda föräldrar har lika rätt. Det är inte ekonomin som ska styra den frågan. Känner han eller jag sen att den ena vill vara hemma mer än den andra är det helt upp till den... Bara en liten parentes från feministkärringen här i soffan... 

Det jag stör mig på, förövrigt då, kan jag säga är när folk inte kan ta in att om man bestämt gruppmöte(i skolan) en viss tid (dagen innan) så ska man baske mig befinna sig på just det stället med ett leende på läpparna och vara redo att hugga i. Man ska INTE behöva ringa runt till gruppmedlemmarna och kalla in dem och sen förklara för dem vart man ska börja i arbetet eftersom det kom man fram till ett dygn tidigare!!! ARGH! Ibland hatar jag grupparbeten....
  • izredam

Angående min förmodade lägre lön så ser ju i alla fall lönestatistiken ut så, vi kommer bli civilingenjörer båda två - jag i robotik och han i industriell ekonomi. Eftersom robotikingenjörerna inte blir så många varje år (det finns bara en sån utbildning i sverige) så har vi rätt hög lön medan industriell ekonomi finns på andra ställen också, men det är ju inte som att de har en låg ingångslön heller.

Sen beror det ju på vilken arbetsplats man hamnar på och sådär - men statistiskt sett så kommer jag gissningsvis ha ungefär samma lön som honom...

• Incorporeal

Apropå särskrivningar fick jag en inbjudan till ett bröllop där det stod att middagen skulle vara ett "sten kasst" från kyrkan. Dock blev jag inte irriterad utan låg i en hög på golvet och skrattade. Skrattande.

• Incorporeal

Jag stör mig på folk som kommer in på mitt jobb (står i butik där vi säljer ätbara produkter) och frågar "är den god?!" Va fan ska jag säga? Om jag tycker den är god eller inte spelar väl ingen roll? Vi har nog inte samma smak ändå.

Stör mig även på föräldrar som blir sura på mig när jag säger till deras lortgrisar att inte pilla/banka/hosta/slicka på inredningen eller det vi säljer. Ja, en mamma blev jättearg på mig när jag bad hennes son att vända sig bort när han stod och hostade på produkterna.
    En annan mamma blev arg när jag sa till hennes son att inte pilla på produkterna. "det är faktiskt inte så lätt när man bara är åtta". ÅTTA? Klart som fan man ska veta det!
    Ska själv ha barn i januari... Min chef tycker det ska bli spännande och se om jag kommer låta honom springa vilt omkring när vi är i butiker. Cool

Kanske inte så mycket bröllopstema, med de planerna har jag inte hittat något än. Men det kommer nog!
    Skönt att få "störa av sig". TACK!

• TheD
    Incorporeal skrev 2011-11-13 21:22:51 följande:
    Jag stör mig på folk som kommer in på mitt jobb (står i butik där vi säljer ätbara produkter) och frågar "är den god?!" Va fan ska jag säga? Om jag tycker den är god eller inte spelar väl ingen roll? Vi har nog inte samma smak ändå.

Stör mig även på föräldrar som blir sura på mig när jag säger till deras lortgrisar att inte pilla/banka/hosta/slicka på inredningen eller det vi säljer. Ja, en mamma blev jättearg på mig när jag bad hennes son att vända sig bort när han stod och hostade på produkterna.
    En annan mamma blev arg när jag sa till hennes son att inte pilla på produkterna. "det är faktiskt inte så lätt när man bara är åtta". ÅTTA? Klart som fan man ska veta det!
    Ska själv ha barn i januari... Min chef tycker det ska bli spännande och se om jag kommer låta honom springa vilt omkring när vi är i butiker. Cool

Kanske inte så mycket bröllopstema, med de planerna har jag inte hittat något än. Men det kommer nog!
    Skönt att få "störa av sig". TACK!
    Åtta år då kan man göra det mesta själv och klart som FAN att man ska veta ett och annat!!!!
Svar på tråden Jag stör mig på...