• BlackWIngedAngel

Jag stör mig på...

Jag tror att de flesta av oss som hänger en del här på BT tröttnar på ett fenomen eller ett annat lite till och från. Ibland går det ut över en särskild tråd som handlar om något som man läst om på ett flertal ställen och till slut tröttnar på.

Det här är en tråd där vi kan få utlopp för alla de där tankarna tänkte jag! 

Meningen med tråden är alltså inte att starta hetsiga diskussioner utan att lätta hjärtat kring ett fenomen som man inte vill placera i någon särskild tråd. (Lite som "Nu tar vi död på myten om fåglar och ris" eller vad tråden nu hette.)

Om jag är helt ensam om att känna såhär så dör tråden snart ut. Om inte så kan vi säkert, om vi låter bli att motargumentera varandra, hinna tänka både "det där stör jag mig också på" och "ajdå, sådär gör ju jag med". Båda delarna kan säkert ge en tankeställare, tror jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-13 22:06
    Lägger in en liten brasklapp om något som påtalats i tråden tidigare men som kan behöva ett förtydligande i trådstarten:
    Tråden är alltså tänkt att vädra åsikter relaterade till bröllop och Bröllopstorget.

• Svar på tråden Jag stör mig på...
  • bruden

Jag stör mig på folk som måste sätta en prislapp på allt för att kunna värdesätta det. Varför inte bara vara lycklig? Lyckan är gratis, kramar likaså

• Chicita

Började skriva detta i en annan tråd som svar på några inlägg om svart slips på bröllop. Men insåg att det passade bättre här då jag helt enkelt kom in på beteende på forum i allmänhet...
    Vilket jag faktiskt kan störa mig riktigt mycket på ibland Tungan ute
    -------------------------------
    Till alla som bara tycker att "det är bara att köra" och ifrågasätter varför någon kan säga något annat så vill jag bara klargöra...

TS frågade ju...
    Om man frågar så vill man uppenbarligen ha mer åsikter än "det går jättebra" eftersom man vill få info att basera sitt beslut på.
    Varken XXX (tog bort namnet på den andra som inte strök TS medhårs eftersom det inte är relevant i denna tråd) eller jag har sagt att det är fel och att man inte får göra så, utan har kommit med konstruktiva förslag. Och förklarat vad svart slips kan förknippas med.

Jag blir så trött när det ska bli såna här diskussioner, som verkar bottna i "alla som inte håller med är elaka".
    Traditionellt så är svart och vit slips förknippat med begravning.
    Sen är det nog inte många (förutom kanske den äldre generationen) som skulle tänka "oj ska han på begravning, jag trodde det var ett bröllop". Men däremot kan det associeras dit. Och det kan ju vara bra att veta det när man gör sitt beslut.
    Eftersom TS dessutom frågade så vill hon ju uppenbarligen ha åsikter...
    Enligt TS så hade hon ju dessutom sett bilder på killar med svarta slipsar på bröllop, men hon var ändå osäker på om det var ok...
    Svart slips kan vara snyggt och uppklätt, men det kan ge vissa associationer som sagt. Sen är det ingen som säger att det är fel och att man inte får göra så...

Om man inte vet omständigheter / fakta när man fattar ett beslut så är det lätt att man tar ett felaktigt beslut, eller inte förstår varför vissa reagerar som dom gör. Men om man vet och ändå tar beslutet, så är det ett kvalificerat beslut och man kan motivera det om någon frågar...
    Det här gäller egentligen i alla diskussioner.
    Medvetna beslut är grunden för det mesta. Och enda sättet att göra ett medvetet beslut är att förstå hur ett beslut kan påverka omgivningen eller påverkas av den... Och dit kommer man inte genom att enbart hålla med och stryka medhårs.
    Sen behöver man ju inte gapa och skrika och säga att jag har minsann rätt att göra som man vill, som det låter i vissa andra trådar. Vissa saker kommer andra alltid att ha åsikter om. Ibland får man bara gallra och se dom man vill se, andra gånger är det bra att ta åt sig av de som inte tycker lika och kanske ändra sig...

Men poängen är att på ett diskussionsforum så får man acceptera att inte alla inlägg kommer vara rosenröda och "you go girl", "kör så det ryker", och "oooh vad fint".
    Speciellt inte när man frågar om andras åsikter...

• MrsT2011

@ Chicita: Du är en mycket klok kvinna och jag håller med om vartenda ord! Att det ska vara så svårt för folk att vara konstruktiva? Tänk er följande scenario:

TS skriver "vad tycker ni om min klänning?"

Det är bara en massa ja-sägare som har svarat att "Ohhh den är underbar" vilket betyder att alla som tycker att klänningen är ful har struntat i att svara. Folk HAR olika smak, så är det bara. Här har jag då ett tips på hur man ge konstruktiv kritik:

"Nja det är inte riktigt min stil. Jag ogillar korsettsnörning och puffärmar förknippar jag med 80-tal. Du kan inte be en sömmerska göra om den lite? Typ minska ner ärmarna till cap sleeve och byta ut snörningen mot blixtlås eller klädda knappar?"

Där mina vänner, har ni ett svar som TS kan ha nytta av!

• Chicita
    MrsT2011 skrev 2011-07-29 10:29:40 följande:
    @ Chicita: Du är en mycket klok kvinna och jag håller med om vartenda ord! Att det ska vara så svårt för folk att vara konstruktiva? Tänk er följande scenario:

TS skriver "vad tycker ni om min klänning?"

Det är bara en massa ja-sägare som har svarat att "Ohhh den är underbar" vilket betyder att alla som tycker att klänningen är ful har struntat i att svara. Folk HAR olika smak, så är det bara. Här har jag då ett tips på hur man ge konstruktiv kritik:

"Nja det är inte riktigt min stil. Jag ogillar korsettsnörning och puffärmar förknippar jag med 80-tal. Du kan inte be en sömmerska göra om den lite? Typ minska ner ärmarna till cap sleeve och byta ut snörningen mot blixtlås eller klädda knappar?"

Där mina vänner, har ni ett svar som TS kan ha nytta av!
    Tummen upp MrsT2011
  • Kattpoet

Jag stör mig på min katt och hennes  morgon sång vid 5 på morgonen, jag ville sova ut!!

• Hoffsennanen Tottoplex
    Aniara4 skrev 2011-07-28 17:41:18 följande:
    Du har uppenbarligen aldrig stått där med veckohandlingen i flera stora kassar och fått avstämning fem minuter innan bussen som bara går en gång i timmen går. Men visst, fly förbannad behöver man ju inte bli för det, det är ju ingens fel utan bara slumpen, och det är definitivt ingen mening att börja skälla på personalen, om det är det du menar. Men sucka djupt och gnissla tänder måsta man ändå få göra!

Om nu bussen går om 5min får man väl ta nästa om man får avstämning. Alla vet när de skriver på papprena att de förekommer så fattar inte problemet! Tänk på alla gånger ni kan gå rakt ut. Och om nu kassören säger att det inte är något konstigt är det inte det. Jag vet de som säger att de haft 10 avstämningsr på rad och minsann aldrig haft fel. Shore thing!! Oftast har de haft tre avstämningsr och handlat 15ggr. Nu kan jag bara ICAs system hur det funkar, men är det nu att ni har alltid ok avstämning så får de väl stänga ner er och starta om.
  • Aniara4
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-07-29 18:05:00 följande:
    Om nu bussen går om 5min får man väl ta nästa om man får avstämning. Alla vet när de skriver på papprena att de förekommer så fattar inte problemet! Tänk på alla gånger ni kan gå rakt ut. Och om nu kassören säger att det inte är något konstigt är det inte det. Jag vet de som säger att de haft 10 avstämningsr på rad och minsann aldrig haft fel. Shore thing!! Oftast har de haft tre avstämningsr och handlat 15ggr. Nu kan jag bara ICAs system hur det funkar, men är det nu att ni har alltid ok avstämning så får de väl stänga ner er och starta om.
    Um, nu tror jag du blandar ihop mig med någon annan. På den tiden jag använde ICAs självscanning (innan jag flyttade) fick jag avstämning väldigt sällan eftersom det alltid stämde. Men de få gånger de hände kunde man ge sig sjutton på att det var just vid såna tillfällen när jag hade storhandlat och hade lite kort om tid till bussen.

När det gäller bussen gick den som sagt en gång i timmen. Det är väl inte konstigt om det känns en smula irriterande att sitta med flera stora kassar med kyl- och frysvaror och vänta i en timme? Att det skulle vara nåt stort problem har jag aldrig påstått, det var inte jag som tog upp ämnet avstämning i tråden!
  • Hoffsennanen Tottoplex

Förlåt! Va mer till hela scannings diskussionen

• izredam

Jag stör mig på att min sambo blir sen hem från jobbet idag för att han har problem med frysen på bilen >.< (Han kör glassbil)

• Pinkgrape

Jag stör mig på mig själv, något så förbannat!!!!!!!! Jag har gått UPP hela 5kg under sommaren och behöver gå ner allt på 2 veckor för att komma i min brudklänning... hahahahaha... sikken mardröm! Nåja, har enbart mig själv att skylla. Lyckats gå ner ca 2kg nu på 4 dagar, så ska ner 3kg till på resterande 2 veckor.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
Svar på tråden Jag stör mig på...