• BlackWIngedAngel

Jag stör mig på...

Jag tror att de flesta av oss som hänger en del här på BT tröttnar på ett fenomen eller ett annat lite till och från. Ibland går det ut över en särskild tråd som handlar om något som man läst om på ett flertal ställen och till slut tröttnar på.

Det här är en tråd där vi kan få utlopp för alla de där tankarna tänkte jag! 

Meningen med tråden är alltså inte att starta hetsiga diskussioner utan att lätta hjärtat kring ett fenomen som man inte vill placera i någon särskild tråd. (Lite som "Nu tar vi död på myten om fåglar och ris" eller vad tråden nu hette.)

Om jag är helt ensam om att känna såhär så dör tråden snart ut. Om inte så kan vi säkert, om vi låter bli att motargumentera varandra, hinna tänka både "det där stör jag mig också på" och "ajdå, sådär gör ju jag med". Båda delarna kan säkert ge en tankeställare, tror jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-13 22:06
    Lägger in en liten brasklapp om något som påtalats i tråden tidigare men som kan behöva ett förtydligande i trådstarten:
    Tråden är alltså tänkt att vädra åsikter relaterade till bröllop och Bröllopstorget.

• Svar på tråden Jag stör mig på...
  • Emblas Mamma

Det finns en sak jag verkligen stör mig på!
    Som märks mycket väl på flera forum!

Om man någon gång tycker OLIKA om en sak i en tråd,
    så hyser man genast agg mot personen i varenda tråd därefter!
    Sånt betende har jag inte mycket övers för..!
    Har själv lärt mig att INTE blanda ihop olika trådar med varandra.

• Emblas Mamma
    Stör mig på:

* Att jag har fått en dubbelt så liten lön som jag skulle fått eftersom lönekontoret har räknat fel.SUCK! Så jag får leva på en j*va skitlön denna månaden och denna månaden som kommer ska vi utomlands och dottern fyller även år. Alltså måste vi låna från sparkontot. Riktigt irriterande!!

* Människor som skriver på facebook i sitl med: "Jag svävar på moln" "herregud, ni anar inte vad som har hänt" "den 13/7 så skulle ni bara veta vad som händer" och alla dessa meningar slutar med - "nu blir ni allt bra nyfikna va!? :D"
    Jag hatar det verkligen. Har man sagt A får man säga B eller så säger man inget alls.

* Människor som skriver massa jäkla skit på facebook som dom inte har kommit på själva utan bara spammas runt, som att dom är emot våldtäckter, brott, mord, svält, cancer osv. Precis som om någon skulle vara för detta?
    Samma gäller folk som skriver massa kärlekstrams som spammas runt och som man måste kommentera annas gillar man inte personen i fråga osv.
    Blir galen på sånt!
    Facebook är ju knappast bättre än Lunastom man hade när man var omkring 10-12 år..!
  • lundabrud
    Emblas Mamma skrev 2011-07-26 23:18:02 följande:
    * Människor som skriver på facebook i sitl med: "Jag svävar på moln" "herregud, ni anar inte vad som har hänt" "den 13/7 så skulle ni bara veta vad som händer" och alla dessa meningar slutar med - "nu blir ni allt bra nyfikna va!? :D"
    Jag hatar det verkligen. Har man sagt A får man säga B eller så säger man inget alls.

* Människor som skriver massa jäkla skit på facebook som dom inte har kommit på själva utan bara spammas runt, som att dom är emot våldtäckter, brott, mord, svält, cancer osv. Precis som om någon skulle vara för detta?
    Samma gäller folk som skriver massa kärlekstrams som spammas runt och som man måste kommentera annas gillar man inte personen i fråga osv.
    Blir galen på sånt!
    haha! Håller med. Eller de som avslöjar alldeles för mycket om sitt privatliv på Facebook, typ "är så ledsen.. vet inte om jag och X är tillsammans längre.." Eller "mitt barns pappa är en känslokall psykopat..", liksom, håll det för dig själv... För din egen och dina närmastes skull!
  • MrsT2011

Jag stör mig på att den bisarra "varför bryr ni er bara om norge"-debatten har hittat hit också, precis denna sortens debatt jag stör mig på i min hänvisning till Familjeliv.

Varför måste det ena utesluta det andra?? Varför kan man inte bara få visa medkänsla med ALLA!

Norge behöver vårt stöd, tredje världen behöver våra pengar. Alltså stöttar jag norrmännen och skänker pengar till tredje världen. Vad är det ni inte begriper??

• MrsT2011

Jag stör mig på att så många här aldrig har lärt sig grundläggande debatteringsteknik utan bara häver ur sig olika varianter av "du är dum!" så fort någon har en annan åsikt.

• Hoffsennanen Tottoplex
    MrsT2011 skrev 2011-07-27 10:20:05 följande:
    Jag stör mig på att den bisarra "varför bryr ni er bara om norge"-debatten har hittat hit också, precis denna sortens debatt jag stör mig på i min hänvisning till Familjeliv.

Varför måste det ena utesluta det andra?? Varför kan man inte bara få visa medkänsla med ALLA!

Norge behöver vårt stöd, tredje världen behöver våra pengar. Alltså stöttar jag norrmännen och skänker pengar till tredje världen. Vad är det ni inte begriper??
    Jag hade inget emot att folk bryr sig om Norge... Men tråkigt att inte samma medkänsla visas för resten av världen. Men va fint att du skänker pengar! Själv fortsätter jag som vanligt även om något så fruktansvärt hänt så nära. Världen är ond och man slutar aldrig förvånas.
  • Pinkgrape

Svaret om varför "alla" bryr sig om Norge och "ingen" om det som händer i flera (alla?) länder i Afrika varje dag är ganska enkelt egentligen. Först och främst om man ser till närhetsprincipen. Ju närmare något händer, desto mer tar folk åt sig av det. Norge är ett land som vi har nära relation till och ofta känner samhörighet med. Många svenskar har släkt och vänner i Norge och kanske själva har bott där en sväng.

När det gäller Afrika (fruktansvärt hemskt), så är vi lite mer avtrubbade. Hemskt, men sant. Där har de under hela mitt liv pågått krig och elände och det är därför inget som förvånar oss eller är nytt. Jag säger inte att det är skäl nog att inte bry sig om det, men det blir ändå inte på samma sätt. Att det sedan ligger betydligt längre härifrån är ytterligare en faktor.

Jag tror att många tänkte sig Norge som ett relativt tryggt land (i jämförelse med länderna i Afrika iaf) och därför var ingen föreberedd på att något liknande skulle kunna inträffa där, vilket också är en anledning till att det uppmärksammas mer.

Jag tycker inte det är hemskt att människor inte involverar sig (känslomässigt eller på andra sätt) mer i Norge än Afrika, utan jag tycker det är ganska naturligt. Jag tycker dock också att då kanske vi kan ta en extra stund i samband med detta och tänka efter hur världen idag ser ut, men ska man ständigt gå runt och tänka på allt sådant som försigår överallt, så börjar man bara må dåligt. Så är det för mig iaf, jag måste sätta upp skygglappar ibland för att orka. Tror inte att jag är ensam om det.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • MrsT2011
    Pinkgrape skrev 2011-07-27 12:47:49 följande:
    Svaret om varför "alla" bryr sig om Norge och "ingen" om det som händer i flera (alla?) länder i Afrika varje dag är ganska enkelt egentligen. Först och främst om man ser till närhetsprincipen. Ju närmare något händer, desto mer tar folk åt sig av det. Norge är ett land som vi har nära relation till och ofta känner samhörighet med. Många svenskar har släkt och vänner i Norge och kanske själva har bott där en sväng.

När det gäller Afrika (fruktansvärt hemskt), så är vi lite mer avtrubbade. Hemskt, men sant. Där har de under hela mitt liv pågått krig och elände och det är därför inget som förvånar oss eller är nytt. Jag säger inte att det är skäl nog att inte bry sig om det, men det blir ändå inte på samma sätt. Att det sedan ligger betydligt längre härifrån är ytterligare en faktor.

Jag tror att många tänkte sig Norge som ett relativt tryggt land (i jämförelse med länderna i Afrika iaf) och därför var ingen föreberedd på att något liknande skulle kunna inträffa där, vilket också är en anledning till att det uppmärksammas mer.

Jag tycker inte det är hemskt att människor inte involverar sig (känslomässigt eller på andra sätt) mer i Norge än Afrika, utan jag tycker det är ganska naturligt. Jag tycker dock också att då kanske vi kan ta en extra stund i samband med detta och tänka efter hur världen idag ser ut, men ska man ständigt gå runt och tänka på allt sådant som försigår överallt, så börjar man bara må dåligt. Så är det för mig iaf, jag måste sätta upp skygglappar ibland för att orka. Tror inte att jag är ensam om det.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Du är verkligen inte ensam! Bra formulerat!
Svar på tråden Jag stör mig på...