• BlackWIngedAngel

Jag stör mig på...

Jag tror att de flesta av oss som hänger en del här på BT tröttnar på ett fenomen eller ett annat lite till och från. Ibland går det ut över en särskild tråd som handlar om något som man läst om på ett flertal ställen och till slut tröttnar på.

Det här är en tråd där vi kan få utlopp för alla de där tankarna tänkte jag! 

Meningen med tråden är alltså inte att starta hetsiga diskussioner utan att lätta hjärtat kring ett fenomen som man inte vill placera i någon särskild tråd. (Lite som "Nu tar vi död på myten om fåglar och ris" eller vad tråden nu hette.)

Om jag är helt ensam om att känna såhär så dör tråden snart ut. Om inte så kan vi säkert, om vi låter bli att motargumentera varandra, hinna tänka både "det där stör jag mig också på" och "ajdå, sådär gör ju jag med". Båda delarna kan säkert ge en tankeställare, tror jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-13 22:06
    Lägger in en liten brasklapp om något som påtalats i tråden tidigare men som kan behöva ett förtydligande i trådstarten:
    Tråden är alltså tänkt att vädra åsikter relaterade till bröllop och Bröllopstorget.

• Svar på tråden Jag stör mig på...
  • Kattpoet

s2011,  det  är stor skillnad mellan egna barn och andras.   Jag mött folk som tänker som du och som sedan blivit  föräldrar och de flesta är redigt bra   föräldrar för att de vet att inte alltid  gör rätt men de försöker göra sitt bästa endå.

Och mamma ska man inte ha som ett jobb, det är en hobby som tar upp all ens tid.  Blir du mamma 100% så tappar du dig själv och då blir du en kass mamma,  barnet  behöver också dig som person med din personlighet. 

• Skumboll
    Emblas Mamma skrev 2011-07-21 06:33:46 följande:
    Jag stör mig på folk som tränger sig i köer!
    Alltså jag blir så jävla irriterad och förbannad på detta så det är inte sant!
    Det har hänt mig två gånger nu i sommar och båda gångerna har dom jävla dumbomarna fått höra min åsikt högt inför alla andra kunder. Tur att dom har vett att skämmas sen iallafall!!!

Jag stör mig också på barn som springer runt i affärer, senast igår så var det en pojke som sprang runt och svor högt och slog sin mamma med en lång godispinne,
    mamman verkade inte bry sig utan bara stressade runt och köpte godis, läsk, godis, läsk och frågade ideligen vilket godis, läsk och dricka pojken ville ha?
    Pojken bara fortsatte springa runt och irritera mamman.
    Mina barn hade aldrig fått något gott om dom inte kunde uppföra sig!

Jag försöker ändå ha lite pli på mitt barn - hon är en riktig vilde och kan mycket väl sprina iväg och åstakomma någon liten skada innan jag får fatt i henne - MEN jag ger henne även bannor och talar om att man inte får göra så,
    och DETTA är en sak som jag också blir irriterad på - så FORT man säger till sitt barn att sluta och leder tillbaka dom så tittar folk KONSTIGT på en- som om man gör något grymt fel!
    Trots att jag inte alls är hård på något sätt, utan bara lagom hård som man ska vara.
    Egentligen går det inte att lära min dotter alla gånger om vad hon får/inte får göra, Detta har resulterat i att hon ofta i perioder får sitta i vagnen och är hon snäll får hon gå ner och gå själv med mig i handen.
    Ofta lämnar jag henne hos min mamma nu under denna trotsiga period - i alla fall när vi ska storhandla och behöver gårunt och tänka och välja mer noggrant.
    Jag vill bara säga att allt är inte vad det ser ut att vara.... det kan ligga så mycket annat bakom ett sådant beteende än pli och uppfostran!! 
    Jag säger inte att det är eller inte är så i detta fallet, men man ska vara försiktig med att döma.... 

Tänk så många gånger gamla tanter (nåja, gamla behöver de inte vara heller alla gånger) gått fram till mig och sagt att jag måste uppfostra mitt barn och att han måste lära sig sluta skrika och slåss, om de bara visste!
  • Emblas Mamma

Jag dömer absolut inte - jag vet att det kan ligga annat bakom, det jag tänkte på mest var att barnet fick både läsk, massa godis och chips - jag tycker visst man kan ge bar godis, men i mttöiga mängder. Jag vet själv hur jobbigt det är att vara sockerberoende, jag önskr inget barn det i tidig ålder. Nu KAN det ju vara så att det var barnkalas, men det verkade inte så. man gör såklart som man vill - men jag känner många föräldrar som ger sina kvarn alltför mycket och det är egentligen lite dumt med tanke på just beroendet. Jag tampas riktigt hårt med mitt eget just nu. Jättesvårt :/

• bruden

Jag stör mig på såna som inte förstår att man ska åka fram till pumpen LÄNGST FRAM när de ska tanka. Varför i hela friden måste de ta FÖRSTA pumpen (i en rad på 2-5 st) och på så sätt bilda onödiga köer och folk som "kör om" och backar in? Hur svårt kan det vara att välja pumpen längst fram så att andra också kan tanka??

• Chicita
    Red skrev 2011-07-21 08:56:30 följande:
    Jag stör mig särskilt på pensioneärer som försöker trängas! Nu kommer ni tycka att jag är hemsk mot gamla, förvirrade människor men så är det verkligen inte. Pensionäererna i detta fallet är inte det minsta förvirrade, de vill bara gå före utan att be om lov. Om de hade frågat mig, sagt att de var trötta och behövde komma hem och vila, hade jag absolut gått med på det. Detta hände två gånger innan jag fick nog den tredje gången.

De brukar bara spatsera fram och först ställa sig lite vid sidan om mig i kön på Ica, och sedan att allt mer och mer smita in före. Nu sist bestämde jag mig för att absolut inte gå med på det! Jag var som ett frimärke på kvinnan framför och lämnade inte minsta lilla lucka för panschisen att smita in i. Hon fortsatte att gå jämte. När vi kom fram till kassan började jag lägga upp mina varor. Då sa hon lite käckt: Ojdå, du kanske stod här? Och med detta menade hon att nu när vi ändå står här båda två får väll ändå lilla jag som är så gammal gå före? Ja, nu är det min tur, sa jag bara och fortsatte lasta upp.

Då gav hon upp och tänke ställa sig bakom mig. Men kön var lång och mannen bakom mig körde frimärks-style han också och sa: Och här står ju jag! Jag hade svårt att hålla mig för skratt när jag såg hur det kokade i den lilla gumman när hon tog sin korg och fick ställa sig allra sist. Moahaha, hämden var ljuv!
    Nu var det här ju inte en diskussionstråd... Men jag var bara tvungen att svara på det här...

För två år sen var jag på köpcentret och handlade kläder till brorsdottern inför julafton. Dels så var det saker hon skulle få ha på sig på julafton eftersom hon inte har några finkläder och dels julklappar... Hon och min bror skulle följa med oss till mina blivande svärföräldrar och fira jul där...

Först inne i affären så är det en gammal tant med rollator som kör på mig upprepade gånger. Jag tänkte i mitt stilla sinne först att "ojdå står jag ivägen, stackars tant". Men när det fortgick så började jag bli irriterad...
    När jag skulle betala så hamnade hon i kön bakom mig. Lååång kö och det sniglade sig framåt.
    Flera gånger så stötte hon rollatorn framåt mot mina hälsenor och jag bet ihop och klev framåt om jag hade nån plats där, eller stod modigt kvar...
    Efter ett tag dock så kände jag att det började göra rätt rejält ont i blåmärkena jag hade fått, så jag vänder mig om och säger högt och tydligt med sockersöt röst att "om tant har svårt att hålla i rollatorn så att den inte rullar iväg och kör på mig, så kanske tant skulle använda parkeringsbromsen när kön står stilla"...
    Tanten blev illröd och runtomkring mig börjar det fnissas och skrattas.
    Hon körde inte på mig nåt mer i alla fall...

Det är inte en murbräcka dom har med sig, utan ett hjälpmedel. Men dom kan tydligen använda den för att ta sig fram på andra sätt än det var tänkt också {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Pinkgrape

Jag stör mig något så gud förbannat på något debattprogram på P1(?) som går vid 9-10 tiden på morgonon. Har sovit hos mina föräldrar under veckan och det har stått på när jag vaknat. Vilka otroliga stolpskott som ringer in och gnäller över diverse saker. Igår var det om tatueringar och jag var tvungen att gå ut. Idag störde mig frågan om det skulle bli krav på flytväst i fritidsbåtar mest, då de som ringde in absolut inte tyckte det! Va fan?! Är det lag på bilbälte, så borde man väl kunna ha krav på flytväst? Nu för tiden finns det så bra och fina och smidiga och små flytvästar att det borde vara en självklarhet att använda det.

Nej, hua vad jag är glad att jag inte har en radio hemma. Jag skulle, tyvärr, inte kunna låta bli att lyssna och störa mig på allt vad de säger :P

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • passionsblomman

s2011, Jag är heller inte allmänt intresserad av barn. Att blir förälder handlar inte om det. Det handlar om att bli en annan enhet och att ens familjebild förändras. Man får en ny roll utöver de man redan har. och jag tror man behöver få vara fullt ut alla sina delar för att må bra, men hur stor tid varje del upptar, varierar under livet. Allt går också i varandra och man kan använda sina erfarenheter från de olika "världarna" gränsöverskridande. 
    Jag var definitivt ingen som var säker på att jag ville ha barn. Och det har aldrig varit "bebsigrejen" som varit dragningskraften, utan det stora att få dela livet en bit på vägen med en annan människa jag har en helt unik relation till. det är faktiskt väldigt stort. 

Jag är som du, en som planerar och ett av mina ledord i livet kommer från min norska vänninas pappa" Det är gott att ha en plan, för då kan man ändra den". Har du en grundplan och tar medvetet ansvar för ditt liv och din framtid, då finns det också plats för det som faktiskt också sker: att livet liksom kommer till en och man står inför plötsligt öppna dörrar. Sådana man kanske inte ens sett förut. Jag tror att det är ett stort misstag att vara så låst i sin förutbestämda plan, att man inte vågar gå in genom de dörrarna. för allt fantastikst som livet har på lut åt en, är ändå sådant man inte kunde planera, bestämma och tänka ut själv. Unna dig chansen till Mötet , det att en dag se rakt in i en alldeles ny människas helt oförställda ögon.

Din man har rätt-det finns saker som ordnar sig! Vanligtvis är det för folk som tar ansar,och bygger upp bra förutsättningar för att det ska kunna göra just det. Klart ni fixar det! det hör jag långa vägar!

TS, ursäkta att jag tar upp tråden med heelt OT här! Jag är helt ostörd...

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fröken Söt

Jag stör mig på vissa människor här på BT som anser att en kinaklänning är en ful och dåligt sydd klänning, oavsett hur de ser ut. Om diskussionen hade handlat om varumärkesintrång mm är det en annan sak, men att definiera en klänning privatimporterad från Kina som "dåligt sydd" eller "tafflig" gör mig vansinnig. J**a snobbar!

• S2011

@passionsblomman, tack för dina ord! de rätar ut många krumelurer där inne bland alla mina funderingar och frågetecken :)

@fröken söt: håller SÅ med. har också stört mig under ganska lång tid på det du beskriver.

annat som är lite störigt idag är att jag hade avstämningsmöte med festvåningen och kände mig som en komplett jubelidiot. det stod helt stilla i huvet på mig när de ("festplaneraren" och kocken) började fråga mig frågor om brudskålen, dekorationer och färgteman. satt mest som ett får och bräkte "njaaae... alltså... nej, men det spelar nog ingen större roll..." misstänker att det beror på att mina bröllopsnerver verkligen har vaknat, men ändå  

Svar på tråden Jag stör mig på...