Red skrev 2011-07-21 08:56:30 följande:
Jag stör mig särskilt på pensioneärer som försöker trängas! Nu kommer ni tycka att jag är hemsk mot gamla, förvirrade människor men så är det verkligen inte. Pensionäererna i detta fallet är inte det minsta förvirrade, de vill bara gå före utan att be om lov. Om de hade frågat mig, sagt att de var trötta och behövde komma hem och vila, hade jag absolut gått med på det. Detta hände två gånger innan jag fick nog den tredje gången.
De brukar bara spatsera fram och först ställa sig lite vid sidan om mig i kön på Ica, och sedan att allt mer och mer smita in före. Nu sist bestämde jag mig för att absolut inte gå med på det! Jag var som ett frimärke på kvinnan framför och lämnade inte minsta lilla lucka för panschisen att smita in i. Hon fortsatte att gå jämte. När vi kom fram till kassan började jag lägga upp mina varor. Då sa hon lite käckt: Ojdå, du kanske stod här? Och med detta menade hon att nu när vi ändå står här båda två får väll ändå lilla jag som är så gammal gå före? Ja, nu är det min tur, sa jag bara och fortsatte lasta upp.
Då gav hon upp och tänke ställa sig bakom mig. Men kön var lång och mannen bakom mig körde frimärks-style han också och sa: Och här står ju jag! Jag hade svårt att hålla mig för skratt när jag såg hur det kokade i den lilla gumman när hon tog sin korg och fick ställa sig allra sist. Moahaha, hämden var ljuv!
Nu var det här ju inte en diskussionstråd... Men jag var bara tvungen att svara på det här...
För två år sen var jag på köpcentret och handlade kläder till brorsdottern inför julafton. Dels så var det saker hon skulle få ha på sig på julafton eftersom hon inte har några finkläder och dels julklappar... Hon och min bror skulle följa med oss till mina blivande svärföräldrar och fira jul där...
Först inne i affären så är det en gammal tant med rollator som kör på mig upprepade gånger. Jag tänkte i mitt stilla sinne först att "ojdå står jag ivägen, stackars tant". Men när det fortgick så började jag bli irriterad...
När jag skulle betala så hamnade hon i kön bakom mig. Lååång kö och det sniglade sig framåt.
Flera gånger så stötte hon rollatorn framåt mot mina hälsenor och jag bet ihop och klev framåt om jag hade nån plats där, eller stod modigt kvar...
Efter ett tag dock så kände jag att det började göra rätt rejält ont i blåmärkena jag hade fått, så jag vänder mig om och säger högt och tydligt med sockersöt röst att "om tant har svårt att hålla i rollatorn så att den inte rullar iväg och kör på mig, så kanske tant skulle använda parkeringsbromsen när kön står stilla"...
Tanten blev illröd och runtomkring mig börjar det fnissas och skrattas.
Hon körde inte på mig nåt mer i alla fall...
Det är inte en murbräcka dom har med sig, utan ett hjälpmedel. Men dom kan tydligen använda den för att ta sig fram på andra sätt än det var tänkt också