• BlackWIngedAngel

Jag stör mig på...

Jag tror att de flesta av oss som hänger en del här på BT tröttnar på ett fenomen eller ett annat lite till och från. Ibland går det ut över en särskild tråd som handlar om något som man läst om på ett flertal ställen och till slut tröttnar på.

Det här är en tråd där vi kan få utlopp för alla de där tankarna tänkte jag! 

Meningen med tråden är alltså inte att starta hetsiga diskussioner utan att lätta hjärtat kring ett fenomen som man inte vill placera i någon särskild tråd. (Lite som "Nu tar vi död på myten om fåglar och ris" eller vad tråden nu hette.)

Om jag är helt ensam om att känna såhär så dör tråden snart ut. Om inte så kan vi säkert, om vi låter bli att motargumentera varandra, hinna tänka både "det där stör jag mig också på" och "ajdå, sådär gör ju jag med". Båda delarna kan säkert ge en tankeställare, tror jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-13 22:06
    Lägger in en liten brasklapp om något som påtalats i tråden tidigare men som kan behöva ett förtydligande i trådstarten:
    Tråden är alltså tänkt att vädra åsikter relaterade till bröllop och Bröllopstorget.

• Svar på tråden Jag stör mig på...
  • baby freeze

Och jag stör mig på att så många tror att man ber om laktosfritt nät man ber om mjölkfritt. Det är säkert jättejobbigt att bli sittande på dass som laktosintolerant, men att få en allergichock med efterföljande hjärtstillestånd är inte heller nån picknick...

• Kattpoet

Baby freeze,  visst är det underbart med folk?  Eller när man blir bjuden till fest och  alla får en fin efterätt som kunde ha  gjort helt mjölkfri så både laktosarna och allergierna kunde ha ätit av den  men värd folket  orkade inte så man får en skål med frukt eller apelsiner...
     Jag är citrus allergier och klarar inte av att äta vissa frukter enbart för de är för sura för min mage, så skoj.

Eller kommentaren  men glass är  ju inte mjölk....

Meh

• baby freeze

Hahaha! Ja, som allergiker lever man ju på råa morötter och vatten vanligtvis, så en skål med frukt är ju rena lyxen!

Jag har själv bara en viss överkänslighet mot laktos, men min bästa väninna är mjölkallergiker. Jag kan äta feta mjölkprodukter utan problem, medan hon typ dör om hennes mat har bara varit i kontakt med en smörkniv. Men det verkar vara väldigt svårt för många att förstå skillnaden? Grrrrrrr!!!

• Kattpoet

Prova att flyga utomlands som lactos och citrus allergier,  en gång fick jag på flyget  ett glas vatten medans alla runt omkring fick  kaffe, jos och smörgåsar med tonfisk eller  kyckling sallad.  Trevligt värre.

Fast på hemresan fick jag en hel flask  bubbelvatten eftersom  flygvärdinnorna  kände igen mig och tyckte synd om mig.   Och jag vet inte om det var mycket bättre men det var snällt. 

• baby freeze

Å, nu kommer jag på en annan grej som jag faktiskt måste ventilera!!!

Det här med att vara intolerant, det kan betyda att man periodvis kan äta lite vad som helst, men det kan senare komma tillbaka en period då man behöver specialmat för att inte bli kvar på dass i en vecka. Jag tycker att det är godare med mjölk i kaffet, så under de perioder som jag kan så har jag gärna det. Men om det är stressigt på jobbet, eller om jag bara blir förkyld, så visar sig intoleransen som ett brev på posten och jag måste ha specialmat. Bara det att ingen tror mig eftersom jag brukar ju hälla mjölk i mitt kaffe. Tur jag inte behöver ha att göra med någon skolbespisning längre. :-P

• Kattpoet

Men kan du inte ha  valio laktosfri mjölk?  Den är ju  jättegod och det är den jag brukar ha .

Jag är sjuk men det syns inte, gissa hur kul det är när man också är fet och alla dieter är baserade på svindyra matvaror eller  mjölkprodukter. 

• Iseika
    Kattpoet skrev 2011-07-13 16:51:49 följande:
    Eller kommentaren  men glass är  ju inte mjölk....

Meh
    Autentisk konversation mellan mig och en kypare på en bättre restaurang:
    Jag: Är det mjölk i såsen?
    Kyparen: Nej då.
    Jag: Vad är det baserad på då?
    Kyparen: Grädde.

Ridå! 
  • förlovadflicka
    Iseika skrev 2011-07-13 17:35:31 följande:
    Autentisk konversation mellan mig och en kypare på en bättre restaurang:
    Jag: Är det mjölk i såsen?
    Kyparen: Nej då.
    Jag: Vad är det baserad på då?
    Kyparen: Grädde.

Ridå!
    Alltså, fy vad korkat! xD
  • baby freeze
    Kattpoet skrev 2011-07-13 17:24:22 följande:
    Men kan du inte ha  valio laktosfri mjölk?  Den är ju  jättegod och det är den jag brukar ha .

Jag är sjuk men det syns inte, gissa hur kul det är när man också är fet och alla dieter är baserade på svindyra matvaror eller  mjölkprodukter. 
    Jo det är klart, men det är ju även allt annat. Som t.ex. att gå ut och äta en pizza eller glass. Jag har liksom inte lust att hoppa över eller käka isglass hela tiden bara för att folk inte får ihop sin bild av mig som laktosintolerant annars... Eller för att de ska blanda ihop min problematik med min väninnas, och tro att hon också kan äta ost om det kniper.
  • ClaraH
    Vi2alltid skrev 2011-07-12 10:13:53 följande:
    jo fast inte i juli månad då är allt slutsålt i min butik, som för övrigt är ganska liten och inte tar in så mycket :(
    Jag har också problem med att hitta bikini, Om ni bor i Stockholm så rekommenderar jag Gustaf Mellbin, jag har 70G. Change har jag hittat en del bh på med GM är bättre.
Svar på tråden Jag stör mig på...