• Dannis

Vi som fixar hår och smink själva. Bildtråd!

Med en annan tråd som insperation tänkte jag att det skulle vara kul om vi som ska fixa hår/smink själva kunde lägga upp våra bilder för att få lite feedback.

Jag testade lägga min makeup och sätta upp håret för första gången ikväll. Kommer nog vara tvungen att öva någon mer gång, känns som håret blev lite "nätigt" på baksidan 

Vad tycker ni? Egentligen vet jag inte vad för stil jag är ute efter, bara att det ska se naturligt och någorlunda tidlöst ut.

Fler som vill lägga ut bilder?

• Svar på tråden Vi som fixar hår och smink själva. Bildtråd!
  • Dannedo

Fru i augusti:

Tycker du är så "naturligt" snygg, så du behöver verkligen inte hårt smink! Utöver det du har tycker jag du ska ha en lite ljusare ögonskugga i en lite guldig nyans, allstå en som ser nästan vit ut men är skimrig i guld... Jag har en sådan från make up store (eller face stockholm) som heter champagne. Och sedan skugga med mörkare som du gjort. Tycker den du har nu är lite trist.

Sen ska du ha lite solpuder och ett fint rouge. Det spelar ingen roll hur mycket man sminkar, skippar man rouget så ser det helt enkelt inte riktigt klart ut. Men eftersom du redan har så fina kindben så behöver du inte jättemycket. Du kan ju testa att ta liiite lite rött läppstift som du biter av och sedan på med genomskinligt glans.

Det är svårt att bedömma sminket utan att håret är fixat, först då ser man helheten och kan avgöra om det behövs mer eller inte. 

• fru i augusti

Darling Daisy: Jag håller med om eyelinern. Den ser rätt skarp ut, har använt brun penna under ögat, men tycker det är svårt med penna på ögonlocket. Blir till att införskaffa brun flytande eyeliner Tack för dina tips! Dannedo: Tack för smickret Ska verkligen ta mig en sväng förbi Makeup Store och kolla på ögonskuggan du rekommenderar. Har haft svårt att hitta en nyans som känna fin men ej för mycket. Rouge och solpuder ska jag också kolla upp. Tack!

• Dannedo

Microshadow Champagne heter den, hoppas den fortfarande tillverkas för den är superfin. Blir inte så mycket färg utan mest ett varm skimmer. Brukar ta lite uppe på kindbenen och precis under ögonbrynet också. 
    Solpuder ska man inte ha för att fejka en jämn bränna, utan borsta lite lätt under kindbenen, hakan, pyttelite på näsryggen, kan ta lite lätt vid ögonlocken mot tinningarna... Ja, experimentera! Och så ett lite rosa rouge för att få lite äppelkinder. Ett alternativ (eller komplement) till flytande kajal kan vara en riktigt mörkbrun skugga som man lägger med en platt, liten borste precis vid fransraden, blir en lite mjukare "suddad" linje.

• Charmina

Fru i augusti:

Jag har jobbat länge med smink och kommer här med lite råd :) (Mina personliga råd).

Du har jättefin hy med härliga fräknar som inte behöver så täckande bas så den/det du använt ser helt okej ut.
    Consealer kan du lägga under ögonen, under ögonbrynets högsta punkt och runt näsvingarna då man ofta är lite röd där.

Brynen är jättebra!

Färgerna du använt till ögonen passar din varma hudton, ögon och hårfärg men där kan du definitivt använda mer! Använd en kamelfärgad skugga till ögonlocket och skugga med en brun ton i globlinjen och lite utåt vid ögats slut sen kan man ha en ljusare skugga under ögonbrynet för att ge en liten highlight. Jag tycker att om man inte är van vid att sminka sig och vill ha en diskret fräsch sminkning så ska man använda matta skuggor och undvika skimriga skuggor.

Eyelinern tycker jag absolut att du skall behålla svart. Det intensifierar blicken något. Du skulle kunna använda en svart eller brun inliner för att intensifiera blicken något mer om så önskas.

Lite solpuder där solen vanligtvis träffar ansiktet som pannan, näsan, kinderna och hakan tycker jag att man kan borsta på lite. Ditt rouge såg fint ut och passade dig :)

Om du känner att läppstift eller glans 'blöder' så kan du testa att måla hela läpparna med en läppenna först och sedan ett glans på. Jag tycker du ska ha en penna som ligger nära din egen läppton och ett ganska enkelt halvteckande rosa glans över det.

Huvudsaken med sminkningen är att den skall framhäva dina vackra drag.
    Sen håller jag med det någon innan skrivit att man måste sminka sig lite mer än vanligt för att det ens skall synas på kort.

Lycka till!!!!!
    (Visa gärna slutresultat)

• teah

Finns det inga mörkhyade brudar som har lust att dela med sig av lite inspiration :) Är själv mörkyad och håller på leta "rätt" färger för den stora dagen. Vill gärna ha en naturlig och fräsch sminkning. Så, gärna tips :) Återkommer med bild när jag börjar med provsminkningar.

• baby freeze

Jag tycker att du är jättefin på denna bild!

Visst kan du testa med brun eyeliner, men jag tycker att du ska ha svart till dina stora, mörka rådjursögon.
  • Charmina

teah skrev 2011-07-18 09:11:32 följande:
    Finns det inga mörkhyade brudar som har lust att dela med sig av lite inspiration :) Är själv mörkyad och håller på leta "rätt" färger för den stora dagen. Vill gärna ha en naturlig och fräsch sminkning. Så, gärna tips :) Återkommer med bild när jag börjar med provsminkningar.
    På youtube kan du söka på afro american make-up och hitta massa tutorials om hur mörkhyade kan sminka sig.

Eller googla på beyonce som jag tycker sminkas fint :)
  • fru i augusti

Charmina: Stort tack för ALLA tips! Om man sätter läppenna vid konturerna av läpparna hjälper det till att hålla läppglanset på plats då? Och Baby freeze tack för feedback! Så värdefullt att kunna fråga er här inne. Nu ska här shoppas lite fler ögonskuggor, ett solpuder och kanske blir det ett eller annat till Min m2b var så gullig igår kväll. Jag satt och beklagade mig över att det hade blivit billigare om jag vänt mig till en makeup artist för sminket. Jag som sminkar mig ganska lite annars hade typ mascara från hm, några billiga ögonskuggor, ett puder och eyeliner i min sminkväska. Och nu har jag köpt primer, concealer, mineral foundation, ny dyr mascara och en väldans massa mer, av bra märken. Det är jätteroligt, men det blir onekligen dyrt. Då säger han att "ja, men du har ju köpt så lite smink under alla år. Hade du köpt lika mycket som många andra så hade du ju inte behövt köpa så mkt nu. Unna dig det här du" KÄRLEK Är så glad att jag ska få gifta mig med just honom. Ska öva på och lägger återkommer för mer feedback!

• Charmina
    fru i augusti skrev 2011-07-18 13:50:36 följande:
    Charmina: Stort tack för ALLA tips! Om man sätter läppenna vid konturerna av läpparna hjälper det till att hålla läppglanset på plats då?
    Det kan hjälpa :) Men testa dig fram, testa både med att fylla i hela läppen med penna och sen glans eller bara konturen ch sen glans.

Vilken rar man du verkar ha :)
    Håller med honom fullständigt! Klart du förtjänar att ha lite kvalitetsmink som du dessutom kan ha ett tag framöver.

Jag hjälper gärna till med mer frågor eller stöd.
  • Mertzi

Mitt tips till er som vill ha eyeliner men tycker att det är pyssligt och svårt att få till en skarp, flytande liner.
    Övning ger färdighet, men om man fortfarande känner att det blir lite för skarpt och skakigt kan man testa att göra en fransmarkering med en pensel som denna ovan, och en svart, eller för ett mjukare intryck, en mörkbrun skugga..  (FACE har ett jättefint mellanting mellan svart och brun som heter Russian Caviar) Eller en gel eyeliner (finns på bla Make Up Store)

Ta försiktigt skugga eller gelliner på penseln och tryck, lätt på handen, penseln längs ögonfransraden.
    Undvik att gnugga fram och tillbaka, utan "pressa" istället dit färgen försiktigt.
    Detta är också ett bra knep om man inte vill ha det där lilla mellanrummet mellan fransar och eyeliner, då du kommer in litegrann mellan fransarna med skuggan med en sån här liten rackare till pensel.

Testa! :)
Svar på tråden Vi som fixar hår och smink själva. Bildtråd!