• Skagenbrud-03

PORR!

Hur ställer ni er inför följande: När jag letade efter foton i datorn hittade jag en massa porrbilder och 30-40 länkar till olika porrsidor. Faktum är att min man inte visar något överdrivet sexintresse till mig, vi kanske har sex 1g per månad, så nu känns det som om dessa porrbrudar är betydligt intressantare att titta på! Vi har varit sura på varann flera dagar om det här och min man vill inte diskutera detta. Jag känner mig inte mycket värd. Visste att han hade lite bilder i datorn, men inte såhär mycket! Överreagerar jag? Det är just det att han inte visar något sexintresse mot mig som gör att porrbilderna sårar!

• Svar på tråden PORR!
  • MacGyver

Min jämförelse med narkotikaindustrin gör jag i första hand med utgångspunkt i de ofta förekommande uttalanden om "Vissa gillar ju det", som försök att berättiga resten. Precis som U-brud m fl gör.

Det är anmärkningsvärt att den logiken gärna används när det gäller p0rr, men ytterst sällan när det gäller narkotika. Narkotika förbjuder vi, trots att alla inte mår dåligt av det. Men inte p0rren. Den vågar inte ens gemene man kalla för vad den är - prostitution.
    Det är alltså detta jag ville poängtera - även om jag vet att det finns människor som inte dör av narkotika, så är jag emot den industrin. Precis på samma sätt som med p0rrindustrin.

Sedan kan jag bara tillägga, eftersom jag såg att det undrades, att genomgående för kvinnor i p0rrindustrin är att de:
    1) blivit s*xuellt utnyttjade
    2) blivit misshandlade
    3) fullständigt saknar en fadersgestalt

INGEN av er som säger att p0rrindustin är berättigad, för det finns ju vissa som inte mår dåligt, skulle våga säga det om ni sett eller mött om så bara ETT enda offer för den. Ni hade snarare spytt, för just så smaklös är den.

• cissan 28/6 2003

Men MacGyver,

narkotikaindustrin har säkert skördat miljoner offer i världen. P*rrindustrin - kanske några hundra är min gissning. Och ja visst! Det är jättesynd om p*rrskådisarna, men de är ju inte så många. Därför tycker jag att det är rätt att man talar allvarligare om narkotika. Och därför tycker jag att det ska vara lägre prio på att rädda p*rrens offer än narkotikans.

Dessutom tror jag andelen som verkligen uppskattar p*rr är mycket större än andelen som verkligen uppskattar narkotika.

Slutsats: Jag tycker inte att det är en bra jämförelse eftersom de inte står i proprtion till varandra. Narkotika är så mycket värre än p*rr, hur man än räknar.

• MacGyver

cissan 28/6 2003

Tja... du säger det egentligen själv...
    Din "gissning" gör att du "tror" att det inte är så många.

Säg mig, när du "tror" att andelen som verkligen uppskattar p0rr är mycket större än andelen som verkligen uppskattar narkotika, vad utgår du ifrån då? Din gissning?

De 3 största industrierna i världen är: vapen, narkotika och s*x.

Ditt resonnemang håller inte.

Kom tillbaka när du har koll på p0rrindustrin i stället.

• mojito

Okej MacGyver,

Eftersom du verkar ha koll (eller i alla fall betvivlar andras koll) sa kanske du kan tala om for mig var du hittat foljande information:

"genomgående för kvinnor i p0rrindustrin är att de:
    1) blivit s*xuellt utnyttjade
    2) blivit misshandlade
    3) fullständigt saknar en fadersgestalt

Tack!

• Bettet

Jag trodde att det var PORR som diskuterades här. VArför inte hålla röda tråden och koppla inläggen till rubriken? Visst finns de säkert de kvinnor som är utnyttjade och exploaterade. Samtidigt får man inte glömma att det rör sig om PENGAR i porrindustrin. Kvinnor får säkert bra betalt och mer parten av oss har en fri vilja vad vi väljer att gör med våra liv. Jag är ingen förespråkare för porr, men som tidigare talare har poängterat finns det olika grader precis som det finns olika syn på sex...

• jambasi

känns som jag inte har så mycket att tilläga MacGyver. kul att vi har samma åsikt i en fråga ;)

• Bettet

Och jag håller med U-brud. Jag tycker mycket av vad porrindustrin står för är fel, men smatidigt tror jag att det till månt och mycket handlar om var vi pratar om. I-land? Forna Ryssland? Visst är porr i båda länderna fel, men kvinnors rätt och förutsättningar är ju klart skilda. Samtidigt är det ju en klar skillnad mellan hård och mjuk porr. Allting är inte svart och vitt. Generaliseringar utan belägg är lika illa som att påstå att något är fakta utan bevis.

• MacGyver

Bettet

Nja... i Sverige t ex, så är det "svårare" just för att man hela tiden kräver "nya" tjejer. I länder som Tyskland och USA så säljer "stjärnor". Här så säljer "vanliga" flickor, så unga som möjligt och de är "förbrukade" efter 1-5 filmer, så man måste hela tiden hitta fler. Så riktigt så nice är det inte ens i i-länderna.

mojito
    Höll på att säga "egen erfarenhet" hehe... men riktigt så illa är det inte. Jag gjorde däremot ett arbete om p0rrindustrin, som från början var tänkt med inriktningen att p0rr ju inte är så farligt. Så här i efterhand så var jag nog nästan p0rrförespråkare. Efter en rad intervjuer, både egna och andras, och mycket p0rrtittande så måste jag dock ganska snabbt revidera min åsikt. Det ska sägas att just mitt arbete visserligen spelar in på mitt nuvarande ställningstagande, men rent principiellt hade jag kunnat "godta" den icke-förnedrande p0rren, om det inte vore för att den också genererar pengar till den avskyvärda.

jambasi

Hehe... ja, det är lite kul... "köttätare" som jag är... hehe ;)

• cissan 28/6 2003

MacGyver

Men snälla upplys mig då! Du tror alltså att lika många människor skadas av p*rr som av narkotika?

Ja det är min gissning att större andel av dem som konsumerar p*rr endast uppskattar det och skadas inte av det än av dem som konsumerar narkotika. Tror du verkligen inte att jag har belägg för min gissning?

• Carma

Porr är helt enkelt FEL i alla hänseenden. Helt obegripligt hur andra kan ha delvis positivt syn på det.

Svar på tråden PORR!