• Skagenbrud-03

PORR!

Hur ställer ni er inför följande: När jag letade efter foton i datorn hittade jag en massa porrbilder och 30-40 länkar till olika porrsidor. Faktum är att min man inte visar något överdrivet sexintresse till mig, vi kanske har sex 1g per månad, så nu känns det som om dessa porrbrudar är betydligt intressantare att titta på! Vi har varit sura på varann flera dagar om det här och min man vill inte diskutera detta. Jag känner mig inte mycket värd. Visste att han hade lite bilder i datorn, men inte såhär mycket! Överreagerar jag? Det är just det att han inte visar något sexintresse mot mig som gör att porrbilderna sårar!

• Svar på tråden PORR!
  • Catarina75

Hej!
    Du överreagerar inte alls. Fråga honom om han inte vill ha mer sex med dig. Grip tag i detta tillfälle och prata ut om ert sexliv. Berätta att du blir sårad över porrbilderna eftersom du saknar ert sexliv. Kanske han önskar att du var lite mer porrig eller hade snyggare kläder på dig. Vad vet vi och hur vill du själv ha ditt sexliv. Kanske du önskade att HAN var sexigare och tog mer intiativ än söndag morgon. Berätta sedan att du INTe moraliserar över att han porrsurfar, fast du gör det, men att du vill ha bättre sexliv. Lycka till.

• Stines

Låt bli att diskutera porr-bilderna.

Diskutera ert sexliv istället.
    För det är ju där problemet ligger eller hur?
    Säg precis hur du känner och BEGÄR att han säger hur han känner också.
    Prata, prata, prata!!!

Ett väl fungerande sexliv tycker jag är jätteviktigt.
    Det skapar en närhet/ömhet mot varandra som kan vara svårt att uppnå på annat sätt.
    Jag säger inte att sex är allt men för mig skapar det intimitet på alla andra plan också...

Lycka till!!

• Cyberbride

I Expressen på nätet läste jag nyss om all lättillgängligt sex på nätet, och hur mycket negativt det gör för relationer - det är den vanligate orsaken till splittringar, i USA...

Jag tycker inte alls att man ska acceptera en massa porr. Tusentals (miljontals) kvinnor ställer sig frågan "duger jag inte??" vilket skapar en massa onödig ångest och dålig självkänsla - hur ofta frågar sig de porrsurfande männen om de duger...?

Nope, jag skulle verkligen berätta att porrbilderna sårar! det är just det som är problemet med bilderna- inte att du är nån moraltant (vilket killar tycks tro om man är negativ till porr).

För övrigt håller jag med om det där med att prata, prata prata - men det gäller ju att det inte bara är du som snackar - och killar brukar inte vara så förtjust i detta samtalsämnet...

Ge honom rådet att skippa porren och att inte tillfredställa sig själv (om han nu gör det) i två veckor - så kommer han att dras till dig igen. Och det måste han ju för att rädda relationen - eller hur? DU ska inte ge dig. (OBS- porr gör killar dessutom ganska avtrubbade så det hela är negativt för honom själv - det måste han förstå.)

• Zazza

Det är inte acceptabelt att leva med en man som inte vill ha sex när man är i sina bästa år. Att behöva gå och tråna och längta efter sex när man lever i en relation som på ytan åtministone ska förestälal normal. men inte är det normalt att ha sex en gång i månaden om man är ung och frisk och har en bar relation. Eller har jag fel?
    Om vi bara har sex en gång per vecka så tycker jag att det är något som fattas. Ibalnd blir det ju så att sex inte hinns med, men inte får det blir så som det är för er.
    Jag håller med de övriga tjejerna i att ni måset prata om ert sexproblem. Han får själv ta itu med sitt egna problem. det viktigaste är att du får vad du vill ha, annars kasnke du omvärderar ert förhållande om han inte vill ha sex med dig. det är ju en sak om någon är sjuk eller har potensproblem eller så.

• lillaEgo

Cyberbride

Kan Du förklara din sista mening?

"(OBS- porr gör killar dessutom ganska avtrubbade så det hela är negativt för honom själv - det måste han förstå.)"

• Stines

Jag skulle inte heller tycka att det var roligt om min kille hade porr i datorn.

MEN om jag regelbundet och ofta hade sex med min kille (vilket jag har) så skulle jag inte bry mig speciellt mycket.

Det jag menar med mitt tidigare inlägg är att porren är ett symtom som visar att något annat är fel och att det därför kanske inte är det bästa att börja diskussionen med detta eftersom han då kanske känner sig anklagad och låter bli att prata över huvudet taget.

Eller?

• CyberPet

Porr kan ju vara en krydda, men om det är så att han inte vill ha sex med dig så är det ju ett problem!

Tycker precis som någon nämnde tidigare, prata inte om bilderna utan om ert sexliv och våga vara öppen och ärlig i dina önskningar likaväl som du ska lyssna och vara öppen för hans önskningar. Kanske är det lättare att lösa problemet än man tror då kommunikation är en väldigt stark problemlösare.

Vi pratar regelbundet om vår relation och vad vi saknar eller vad som kunde bli bättre. Dvs inte ställa krav på att "jag vill ha det och det" utan mer ta upp hur det känns och vad som skulle kännas bra. Måste säga att vårt kärleksliv har fått sig ett jättelyft på sista tiden, inte bara för att jag personligen fått bättre hälsa men också för att lusten kommer och går ocn nu är den i uppgående och det drar vi båda nytta av.

Petra

• jennyli

Zazza!
    Du skriver i generella termer att det "inte är normalt" att ha sex en gång i månaden och att det saknas något i DITT liv om du och din partner inte har sex mer än 1 gång i veckan. Jag anser att man skall vara mycket försiktig med att referera till sig själv som det "normala".

Visst finns det unga friska människor som har sex en gång i månaden och är nöjda med det!

Problemet nu är ju att trådstartaren inte är nöjd med att ha sex 1 gång i månaden och att hon saknar något i sitt sexliv. Därmed inte sagt att andra kan vara nöjda med sex 1 gång per månad.

Till Skagenbrud vill jag säga att du inte behöver acceptera din mans p o r r surfande om du mår dåligt av det! Däremot tycker jag personligen att det är OK med p o r r om man inte sårar varandra eller använder det som subsitut. Din man verkar ju göra just det. Han visar oxå att han skäms och tycker att det är en jobbig situation genom att inte vilja tala om det. Om jag vore Er skulle jag nog försöka ta kontakt med en sexterapeut för rådgivning. Särskilt om ni inte kan lösa det på egen hand. Förutsättningen för det är ju att man börjar tala.

Sedan tycker jag att detta är något ni _tillsammans_ måste reda ut, inte att det är den ene eller andres problem. Försök att inte anklaga honom (det blir direkt försvarsställning) utan beskriv istället hur det sårar dig och att du känner dig otillräcklig etc.
    Ni kommer säkert att kunna reda ut det!

• Nici

Den som inte levt ihop med någon som hellre väljer porren än sex med partnern, vet inte hur det känns... Det är stor skillnad på att ha porren som krydda än som ett beroende..
    Jag är en tjej som ÄR kvinnlig, sexig, älskar sexiga underkläder, får kommentarer både för min kropp och mitt utseende av andra män MEN inte längre av min kille...
    Han ser hellre en porrfilm innan jag kommer hem eller så sticker han hem på lunchen och "kollar". Det är nästintill alltid jag som tar initiativ till att ha sex om jag inte "tjatat" om hur trist jag tycker det är att han aldrig är som "förr"!!
    Jag har prövat allt..
    slutat tjata, varit förförande, pratat allvarligt, bett o bönat om ändring, brytt mig om, föreslagit att vi ska "kolla" tillsammans, sagt att det OK att han inte behöver smyga, jag har förbjudit all porr...etc.....
    Men inget funkar.....
    Han är helt avtrubbad, tänder inte på vardagssex...hur förförande jag än må vara i min klädsel eller utseende...
    han säger att han älskar mig överallt annat... men när det kommer till kritan finns inte orken att göra någonting med mig, jag menar då inte bara sex, jag menar resa, åka på utflykt, bara helt enkelt ha mysigt ihop... All kraft och energi går till "annat"...tyvärr......
    Det enda som får han att komma igång är att vi förslagsvis ska göra sådant som visas i porrfilm...att vi ska träffa andra tjejer och ha trekant.....
    Jag lämnar snart honom... många förvånas att jag inte gjort det för länge sen...!!
    Jag förvånas inte av det du berättar, inte heller att han inte vill prata om det. Jag har gått till psykolog i tre månader för att detta knäckt mig så...
    Det jag kom fram till var att det inte är jag som behöver hjälp, det är min kille, jag knäcktes över hans missbruk...!
    Han sa bara; Lämna honom om han inte söker professionell hjälp anars kommer du sluta som en känslomässig krympling......
    Men lättare sagt än gjort när man älskar någon otroligt mycket.....

• Cillalilla

GRRRR!!
    Jag hade blivit tokig om jag hittade porr i våran dator hemma! Känns lite smutsigt. Kanske inte otrohet men bra nära! Speciellt om inte erat eget sexliv verkar funka bra. (Var och en har ju så mycket sex den vill, men du verkar ju lite missnöjd med 1ggr/m).
    Kanske dax att ta ett redigt snack med honom om er och erat sexliv? Fråga om han saknar något. Men var försiktig, man ska inte fråga om sånt man kanske inte vill ha svar på...

Svar på tråden PORR!