• förlovadflicka

Vi som sminkar oss själva!

Hej hej alla som har lite förtroende för make up-artister/liten plånbok!

Undrar om ni har tänkt något speciellt om hur ni ska sminka er, vilka produkter ni inte kan klara er utan och framför allt, ska ni ha läppstift? Vilket använder ni i så fall? 

Jag använder inte just läppstift så ofta men provade igår för att se om det skulle hålla för att kyssas. Något l'oreal-stift var det. Färgen satt bra men fästmannen blev glittrig på läpparna, det är ju inte så supermanligt... Har ni några tips för att inte färga av sig på honom? :P

• Svar på tråden Vi som sminkar oss själva!
  • XenaK
    Emblas Mamma skrev 2011-01-31 16:16:36 följande:
    vad KOSTAR egentligen nu en brudsminkning + provsminkning?
    Någon som vet?
    Jag får betala 800:- vet inte om provsminkning ingår men jag har blivit sminkad där förr...
    3 September 2011
  • Skitliten

Jag använder Smashbox primer och den är hur bra som helst, värd alla pengar. Själv är jag i beslutsangesten bland lösögonfransar, Har sju olika att välja mellan nu... hur jobbigt som helst  
    Ett tips till alla som skall sminka sig dock. Ta foton pa hur ni ser ut, en kamera tar bort en del smink sa när ni provsminkar, ta alltid ett foto (gärna dagsljus) för att se hur bra det blir även pa bild.
    Ett annat tips är att köpa ofärgat fixeringspuder, löst. Jag köpte ett fran MUS, super bra utan att det ser pudrigt ut.
    Jag atergar till min djungel av fransar... lycka till brudisar! 

• förlovadflicka
    Skitliten skrev 2011-01-31 16:24:32 följande:
    Jag använder Smashbox primer och den är hur bra som helst, värd alla pengar. Själv är jag i beslutsangesten bland lösögonfransar, Har sju olika att välja mellan nu... hur jobbigt som helst  
    Ett tips till alla som skall sminka sig dock. Ta foton pa hur ni ser ut, en kamera tar bort en del smink sa när ni provsminkar, ta alltid ett foto (gärna dagsljus) för att se hur bra det blir även pa bild.
    Ett annat tips är att köpa ofärgat fixeringspuder, löst. Jag köpte ett fran MUS, super bra utan att det ser pudrigt ut.
    Jag atergar till min djungel av fransar... lycka till brudisar! 
    Ska man ha fixeringspudret istället för vanligt puder eller ovanpå? :)
  • ClaraH
    förlovadflicka skrev 2011-01-31 17:39:16 följande:
    Ska man ha fixeringspudret istället för vanligt puder eller ovanpå? :)
    Man brukar ha ett löspuder och det fixerar underlaget. Jag har primer, fundation som får gå in ordentligt, sen pudrar jag med löspuder och borstar bort över flöd. För att bättra under dagen har jag ett foundationpuder (MUS) i pressad form.

Är det något här som också använder ett fuktprej för att fixera efter pudret?
  • Sebastiána

Det viktigaste är väl att sminket håller och ser snyggt ut vid fotografering och vigsel. Sen kan man ju bättre på det.

Förresten, funkar det med ögonskugga som är lite glittrig, eller är det bäst med matt utan glitter?.

• ClaraH
    Sebastiána skrev 2011-01-31 21:41:00 följande:
    Det viktigaste är väl att sminket håller och ser snyggt ut vid fotografering och vigsel. Sen kan man ju bättre på det.

Förresten, funkar det med ögonskugga som är lite glittrig, eller är det bäst med matt utan glitter?.
    Der sägs ju att man helst ska ha matta ögonskuggor vid fotografering.. Men jag vet inte, det känns lite tråkigt också. jag har en av skuggorna med lite glitter/glans, resten matta.
  • förlovadflicka

Jag ska ha en med lite glitter som är lite metallicaktig. Men den syns inte jättemycket, och det är inte meningen heller så det gör nog inget för korten skulle jag tro :) jag vill bara att det ska blänka till lite guld på ögonlocket ibland sådär så det passar till min blivandes väst :)

• Elvismor

Jag tänkte också använda lösögonfransar. Har ni några tips? Ska man klippa av den lite och sätta den mest vid yttre fransraden? Sen måste man väl ha eyeliner för att täcka att man fuskat, eller? Vilket märke använder ni? Måste nog börja öva lite tror jag...

• MagicBride

Hej! Har hela tiden tänkt att jag skulle ha proffs-hjälp med sminket, men börjar nu tänka om. Problemet är bara att jag i princip inte äger något smink alls. Vad behövs egentligen för produkter för att applicera en lite diskret make som döljer skavanker?

• förlovadflicka
    MagicBride skrev 2011-01-31 22:58:09 följande:
    Hej! Har hela tiden tänkt att jag skulle ha proffs-hjälp med sminket, men börjar nu tänka om. Problemet är bara att jag i princip inte äger något smink alls. Vad behövs egentligen för produkter för att applicera en lite diskret make som döljer skavanker?
    Detta kommer jag att använda:
    Primer, foundation, concealer, highlighter, rouge, puder, ögonskugga i minst två nyanser, mascara, ev ögonbrynsgel, läppgrej från body shop som gör läpparna röda och läppglans.  Kommer inte på något mer nu iaf :) Men om du aldrig sminkar dig så tjänar du nog på att låta någon annan göra det, det blir dyrt att köpa allt sminket om du sen aldrig mer kommer att använda det... 
Svar på tråden Vi som sminkar oss själva!