• förlovadflicka

Vi som sminkar oss själva!

Hej hej alla som har lite förtroende för make up-artister/liten plånbok!

Undrar om ni har tänkt något speciellt om hur ni ska sminka er, vilka produkter ni inte kan klara er utan och framför allt, ska ni ha läppstift? Vilket använder ni i så fall? 

Jag använder inte just läppstift så ofta men provade igår för att se om det skulle hålla för att kyssas. Något l'oreal-stift var det. Färgen satt bra men fästmannen blev glittrig på läpparna, det är ju inte så supermanligt... Har ni några tips för att inte färga av sig på honom? :P

• Svar på tråden Vi som sminkar oss själva!
  • Moon River
    kay skrev 2011-04-09 16:34:04 följande:
    Hej,

Vad roligt att allt är så bra planerat. Jag tycker att du ska ta fixera med puder direkt efter foundation, innan rougen. Du får finare resultat.
    Lycka till!

Själv är jag desperat efter en frisör/ hårstylist i stockholm, nåt tips???
    Kan rekommendera Malin G på Hår 3000. Vet tyvärr inte vilken av salongerna hon jobbar på men hon är fantastiskt duktig (lillasysters bästa kompis).
  • ClaraH
    Sebastiána skrev 2011-04-08 23:27:55 följande:
    OK. Jag har tänkt göra såhär:

Ansiktsbehandling måndagen innan bröllopet (inkl. brynplockning) Peeling och ansiktsmask kvällen före bröllopet + fuktcreme Rengöring + fuktcreme på bröllopsdagens morgon Frisörbesök Primer: Beauty Flash Balm från Clarins (om möjligt innan frisörbesöket så att det inte "flagnar" Foundation, puderrouge, ögonskuggsprimer, ögonmake-up, puder för att fixera och sedan lipfinity på läpparnaVerkar det som en bra plan?
    Är det verkligen bra att göra en peeling dagen före? Jag tror inte jag kommer att våga det om jag skulle få någon rodnad någonstans. Jag kommer nog att göra det på onsdagen innan.
  • Moggis
    Sebastiána skrev 2011-04-08 23:27:55 följande:
    OK. Jag har tänkt göra såhär:

Ansiktsbehandling måndagen innan bröllopet (inkl. brynplockning)
    Kommer din ansiktsbehandling att omfatta portömning? Vill i så fall fråga dig om du har gjort det tidigare? Orsaken till att jag frågar är att de två gånger jag har gjort det har jag fått problem med små finnar i upp till en månad efter behandlingen. Jag vet inte om det är ovanlige att reagera på det sättet, men om du inte gjort det tidigare så du vet hur din hud kommer att reagera på det skulle jag råda dig att inte inkludera portömning i behandlingen.
  • Sebastiána
    Moggis skrev 2011-04-10 19:53:14 följande:
    Kommer din ansiktsbehandling att omfatta portömning? Vill i så fall fråga dig om du har gjort det tidigare? Orsaken till att jag frågar är att de två gånger jag har gjort det har jag fått problem med små finnar i upp till en månad efter behandlingen. Jag vet inte om det är ovanlige att reagera på det sättet, men om du inte gjort det tidigare så du vet hur din hud kommer att reagera på det skulle jag råda dig att inte inkludera portömning i behandlingen.
    Alla gånger jag gjort ansiktsbehandling (gör det några gånger om året) har jag varit som vackrast presis efter behandlingen, sen har jag sett ut som vanligt. En gång blev jag rödmosig eftersom hon som gjorde behandlingen tog i extra mycket vid portömningen och det satt i ett par dagar.
  • Emelie 87

Nu har jag alltså införskaffat följande:

- Mineralpuder och concealer: Shear Cover

- Ögonskugga: L'Oréal Color Duo

- Mascara: L'Oréal Volume million lashes och Telescopic

- Läppstift: MAC Red

- Konturpenna: MAC Red

- Kajalpenna: Lancôme Crayon Khôl

Då är det egentligen bara att lägga sig och sova. Imorgon skall allt detta på, sedan återstår det bara att gå till kyrkan och gifta sig. :D

En fästis, två barn, oändligt med kärlek
  • ClaraH
    Emelie 87 skrev 2011-06-17 21:59:10 följande:

Nu har jag alltså införskaffat följande:

- Mineralpuder och concealer: Shear Cover

- Ögonskugga: L'Oréal Color Duo

- Mascara: L'Oréal Volume million lashes och Telescopic

- Läppstift: MAC Red

- Konturpenna: MAC Red

- Kajalpenna: Lancôme Crayon Khôl

Då är det egentligen bara att lägga sig och sova. Imorgon skall allt detta på, sedan återstår det bara att gå till kyrkan och gifta sig. :D

En fästis, två barn, oändligt med kärlek
    Det vore kul att få veta sedan hur du tyckte att make upen höll. Lycka till i morgon och ha det fantastiskt!
  • TheJohanna

Jag brukar inte sminka mig så ofta så jag behöver lite hjälp med vad jag ska köpa in inför bröllopssminket. Vill inte ha någon ögonskugga.. Vattenfast mascara har jag redan en som funkar bra..
    Det som jag kan behöva är:

Primer (har en som nog inte är så bra men vad jag har förstått så är detta något som det är värt att lägga pengar på... På Kicks tipsade de om antingen smashbox eller YSL - har läst massor med bra om Smashbox, men är det någon som har erfarenhet av YSL? Den hade typ en inbygd pensel...)
    Foundation (testade med mineralsmink häromdagen men det verkar inte vilja sitta hela dagen så jag tror kanske att någon flytande foundation är bättre. Någon som har något tips på vilken? Om jag har en bra foundation, behöver jag i så fall vanligt ´puder också eller räcker det med rouge? Rouge eller i alla fall solpuder som jag tror funkar har jag redan.
    Vattenfast kajal - Finns det??

Funderar också på om jag behöver någon concealer... Är det något annat som är viktigt som jag glömt?

• Hoffsennanen Tottoplex

Verkar som att denna tråden är något för mig

Kan någon förklara varför och vad man ska ha allting? Jag är helt lost! 

• baby freeze
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-06-20 14:46:39 följande:
    Verkar som att denna tråden är något för mig

Kan någon förklara varför och vad man ska ha allting? Jag är helt lost! 
    Den här tråden är awesome!

Det som verkar vara den mest omtalade produkten är primern: En kräm som har en utslätande effekt, gör att man får en jämn bas och hjälper till att fästa underlaget. Mycket bra om man har mineralsmink. Sedan finns det specifika primers för ögonlocken, och dessa skall göra så att ögonskuggan sitter längre. En riktigt bra ögonprimer ger dessutom lite mer intensitet till färgen i ögonskuggan, tycker jag iaf. Alla kanske inte vill ha den effekten från sin primer?
  • Hoffsennanen Tottoplex
    baby freeze skrev 2011-06-20 15:21:38 följande:
    Den här tråden är awesome!

Det som verkar vara den mest omtalade produkten är primern: En kräm som har en utslätande effekt, gör att man får en jämn bas och hjälper till att fästa underlaget. Mycket bra om man har mineralsmink. Sedan finns det specifika primers för ögonlocken, och dessa skall göra så att ögonskuggan sitter längre. En riktigt bra ögonprimer ger dessutom lite mer intensitet till färgen i ögonskuggan, tycker jag iaf. Alla kanske inte vill ha den effekten från sin primer?
    Men... Gör inte ens foundation detta? Eller är det samma sak?
  • baby freeze
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-06-20 15:30:24 följande:
    Nja, till vissa foundations behöver man inte primer, i mitt tycke iaf, men det beror helt på vilket resultat man vill ha. Primern kan ju göra underverk om man har lite ojämn hy och synliga porer. Eftersom mineralfoundation oftast är i puderform, så är det bra med något under.

Jag tycker att min vanliga fuktkräm duger alldeles utmärkt under minerlasminket vanligtvis, men när man vill ha sån där porslinsfinish så behövs något extra.
  • Emelie 87
    ClaraH skrev 2011-06-17 22:51:27 följande:
    Det vore kul att få veta sedan hur du tyckte att make upen höll. Lycka till i morgon och ha det fantastiskt!

Hihi, tack. :) Makeupen höll faktiskt riktigt bra.. sheer cover är bättre än något annat jag tidigare testat i puderväg. Jag behövde bara lägga på ett litet lager och det höll hela dagen. Däremot behövde läppstiftet bättras på några gånger, men det är inget unikt.

Letar du efter ett rött läppstift kan jag rekommendera MAC Red.

En man, två barn, oändligt med kärlek
  • Hoffsennanen Tottoplex

Köper man cheer cover i vanlig butik? Såå... Har man en foundation i flytande form behövs ingen primer?

• Emelie 87

Jag har inte hittat Sheer Cover i någon butik, däremot finns det att beställa hos tvshop. Även om tvshop är kända för att blåsa skiten ur en, är Sheer Cover riktigt bra.

• Blivande fru Swärdh

Sheer cover finns på ebay

• Emelie 87

Ah, på ebay kan man också hitta allt möjligt. :) I alla fall så är min uppfattning att Sheer Cover måste beställas.

• ClaraH
    TheJohanna skrev 2011-06-20 14:26:51 följande:
    Primer (har en som nog inte är så bra men vad jag har förstått så är detta något som det är värt att lägga pengar på... På Kicks tipsade de om antingen smashbox eller YSL - har läst massor med bra om Smashbox, men är det någon som har erfarenhet av YSL? Den hade typ en inbygd pensel...)
    Jag undrar också om någon har testat YSL primer. När jag letat efter primer så verkar det som om alla är till för fet hy, men jag har normal/torr hy. Frågan är vad som är bäst då.

Senast på Arlanda köpte jag en primer från Lancome men den jag mer lyster kom jag underfund med senare.
  • Mirjami
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-06-20 15:30:24 följande:
    Primer är enkelt förklarat som att grundmåla väggen innan du tar på den färg du önskat. För att undiva att skavanker lyser igenom och du behöver inte måla lika tjockt med den färg du valt för att resultatet ska bli täckande och bra. Typ :)
  • marielleangelina
    Zelmah skrev 2011-03-31 23:31:13 följande:
    Har någon provat mineralsminket från www.tikei.se ??? nyfiken på att testa det.. hade ju vart grymt om det är lika bra som id... så mkt billigare ju.. och ingen bismuth i heller...

och en sista, mineral veilen från id, är den bra? Gör den sitt jobb så att säga...?
    Har inte kollat om nån svarat på det än, men jag är jättenöjd med mitt smink från TiKei! Jag har inte provat något annat mineralsmink, men det känns galet att köpa Id för 500? kr när TiKei har närproducerat, djurtestfritt, billigt och mycket bra smink! En stor bonus att man kan köpa billiga tester, 10 kr/st, de har ju hur många nyanser som helst, så man kan få en foundation som passar perfekt.

Jag använder TiKeis Finishing Veil Glow, den ger riktigt Hollywood-glam om man nu är ute efter det! Man kan säkert kombinera och först använda en matt veil och sen ta Glow på näsrygg, panna och haka.
Svar på tråden Vi som sminkar oss själva!