• förlovadflicka

Vi som sminkar oss själva!

Hej hej alla som har lite förtroende för make up-artister/liten plånbok!

Undrar om ni har tänkt något speciellt om hur ni ska sminka er, vilka produkter ni inte kan klara er utan och framför allt, ska ni ha läppstift? Vilket använder ni i så fall? 

Jag använder inte just läppstift så ofta men provade igår för att se om det skulle hålla för att kyssas. Något l'oreal-stift var det. Färgen satt bra men fästmannen blev glittrig på läpparna, det är ju inte så supermanligt... Har ni några tips för att inte färga av sig på honom? :P

• Svar på tråden Vi som sminkar oss själva!
  • Piiiip

Gillar verkligen Makeup stores ansiktsprimer som slätar ut och tar bort grova porer och ärr efter finnar.

Någon som provat max factors läppenna som som vara kyssäkta? Min rara tärna ringde mig efter att hon sett reklamen för den för att tipsa...

Jag har också upplevt att en av  max factors mascaror har fått ögonen att svida, men har innan och efter kunnat använda andra sorter av deras mascara utan problem.

Finns det några ögonskuggor som är lika bra som makeup stores men billigare?

• wiii

Har ni några supertips när det gäller påsar under ögonen? Har såklart en bra consealer, men det blir ju ändå som en mörk skugga under..

• Moon River

Sound03 - det stämmer. Om du bokar en privatkurs så blir du sminkad och får välja produkter samma kostnad som kursen, 495 kr exakt om jag inte minns fel.

Zelmah - MUS skin serum är bra, men det är egentligen ingen ansiktsprimer. Smashbox photofinish är också bra alternativ. Det finns också en budgetvariant från e.l.f (eyeslipsface.se) som är minst lika bra men betydligt mer plånboksvänlig. I.d mineral veil är helt transparent. MUS puder milk är rosatonad och cream är gultonad så där måste man välja rätt annars kan man se väldigt konstig ut. 

Piiip - MAC:s skuggor är bättre än MUS tycker jag men prisnivån är ungefär densamma. Annars är Barry M dazzle dust fantastiska, de kostar 69 kr/st. Viva La Diva är också ett budgetmärke som har mycket pigment i sina skuggor.

Wiii - en ljusreflekterande concealer, har du testat det? I allra värsta fall kan man lägga lite ljus skugga under concealern.

• shakynose
    Moon River skrev 2011-04-02 10:14:57 följande:
    Sound03 - det stämmer. Om du bokar en privatkurs så blir du sminkad och får välja produkter samma kostnad som kursen, 495 kr exakt om jag inte minns fel.

Zelmah - MUS skin serum är bra, men det är egentligen ingen ansiktsprimer. Smashbox photofinish är också bra alternativ. Det finns också en budgetvariant från e.l.f (eyeslipsface.se) som är minst lika bra men betydligt mer plånboksvänlig. I.d mineral veil är helt transparent. MUS puder milk är rosatonad och cream är gultonad så där måste man välja rätt annars kan man se väldigt konstig ut. 

Piiip - MAC:s skuggor är bättre än MUS tycker jag men prisnivån är ungefär densamma. Annars är Barry M dazzle dust fantastiska, de kostar 69 kr/st. Viva La Diva är också ett budgetmärke som har mycket pigment i sina skuggor.

Wiii - en ljusreflekterande concealer, har du testat det? I allra värsta fall kan man lägga lite ljus skugga under concealern.
    När ska man ha gult och när ska man ha rosa? Jag har neutral hudton, och skiftar från gultonad till rosa från dag till dag...
  • wiii
    Moon River skrev 2011-04-02 10:14:57 följande:
    Det har jag inte, men blir inte det konstigt på fotografier (tänker just för bröllopsdagen nu, annars kan man ju ha det) ?
  • Moon River
    shakynose skrev 2011-04-02 10:34:04 följande:
    När ska man ha gult och när ska man ha rosa? Jag har neutral hudton, och skiftar från gultonad till rosa från dag till dag...
    Gult om man har en varm underton, rosa om man har en kall. T.ex pudret Milk kan få en att se gråaktig ut om man har en gul underton.
    wiii skrev 2011-04-02 10:43:50 följande:
    Det har jag inte, men blir inte det konstigt på fotografier (tänker just för bröllopsdagen nu, annars kan man ju ha det) ?
     Nej då det ger bara concealern en extra effekt (+ att du har ändå foundation + puder över).
  • Sammet

kul me en riktig makeup artist på denna blogg. 

har du sminktips på vilka färger man ska ha för tema vinrött/ivoryvitt?

• Sebastiána
    Moon River skrev 2011-04-01 11:30:49 följande:
    hej på er.

jag ska också sminka mig själv, är dessutom utbildad make up artist. har tidigare jobbat på make up store och gjort en hel del brudsminkningar genom åren.

zelmah - mineral veil från i.d är superbra! rekommenderas verkligen. annars är make up stores puder milk eller cream bra, men mineral veil är bättre.
    min favorit på eyeliner - fronten är make up stores cake eyeliner.
    Jag tycker att man blir glansig av mineralfoundation (jag blir det i alla fall). Blir man inte det alls med mineral veil?
  • Moon River
    Sebastiána skrev 2011-04-03 16:50:43 följande:
    Jag tycker att man blir glansig av mineralfoundation (jag blir det i alla fall). Blir man inte det alls med mineral veil?
    Om du använder dig av mineral veil så fixerar den foundationen + mattar ner, dvs som ett puder. Det finns en variant som heter Feather light mineral veil också som man kan använda sig av för att highlighta ansiktet om man vill det.
  • shakynose

Jag förstår inte hur det fungerar! Alltså, mina väldigt elementära kunskaper i fysik och kemi fixar inte att förklara varför ett puder låser fast ett annat? Jag kan förstå hur en fixsprej kan flyta in mellan och limma ihop sminkpartiklarna med varandra och huden, men ett puder är ju bara ett lager uppepå? Eller?
    Snälla förklara!

Moon River skrev 2011-04-03 17:12:48 följande:
    Om du använder dig av mineral veil så fixerar den foundationen + mattar ner, dvs som ett puder. Det finns en variant som heter Feather light mineral veil också som man kan använda sig av för att highlighta ansiktet om man vill det.
Svar på tråden Vi som sminkar oss själva!