• förlovadflicka

Vi som sminkar oss själva!

Hej hej alla som har lite förtroende för make up-artister/liten plånbok!

Undrar om ni har tänkt något speciellt om hur ni ska sminka er, vilka produkter ni inte kan klara er utan och framför allt, ska ni ha läppstift? Vilket använder ni i så fall? 

Jag använder inte just läppstift så ofta men provade igår för att se om det skulle hålla för att kyssas. Något l'oreal-stift var det. Färgen satt bra men fästmannen blev glittrig på läpparna, det är ju inte så supermanligt... Har ni några tips för att inte färga av sig på honom? :P

• Svar på tråden Vi som sminkar oss själva!
  • kay

Hej alla tjejer.

Jag ska också sminka mig själv men tänkte tipsa er lite om några viktiga detaljer som vissa redan nämnt lite.

Viktigaste för att sminket ska hålla är en bra grund.
    Man bör peela ansiktet kvällen innan( och gärna en gång i veckan) och smörja in ansiktet med en fuktkräm. På dagen är det bra att tvätta ansiktet igen och smörja in sig ordentligt. en primer är bra men inte nödvändigt. Jag tycker att det nästan alltid är bättre med en foundation som har en gul underton, även om man känner sig rosa. Det är bra att testa färgen på käkbenet och se hur färgen går ihop med halsen. De flesta är gula, men får lätt rodnader. Bra foundation jag kan rekomerndera är Mac och Armani, men det finns många som är bra. Puder är ett måste för att fixera sminket. Glöm inte att även lägga foundation/cocealer( innehåller mer pigment och är ofta ljusare i färgen än din foundation) även under ögonen och på ögonlocken och fixera med puder. Då blir det lättare att applicera ögonskugga jämnt och det sitter bättre. Jag tycker att ett färglöst puder fungerar bäst, viktigaste komponenten i ett fixeringspuder är talk, så ibland änvänder jag babypuder :) fungerar faktiskt bra. Smink och perukmakarn på söder har jättebra puder till mycket bra pris. De har även annat som kan vara bra till låga priser, som penslar och läpp-pennor osv.
    Ett annat tips är att använda en rouge utan skimmer. Skimmer kan du sen själv applicera på kindben, längs näsrygg och på ögonlocken.

• shakynose

Är det ingen som kan förklara hur fixeringspuder fungerar med mineralsmink?

• kay
    shakynose skrev 2011-04-05 14:57:23 följande:
    Är det ingen som kan förklara hur fixeringspuder fungerar med mineralsmink?
    Mineralsmink är ju i form av puder, då tycker jag inte att du behöver fixera det med ytterligare puder. Däremot kan du ju ha ett puder i väskan om du eventuellt blir glansig på näsan och pannan.
  • shakynose
    kay skrev 2011-04-05 15:42:30 följande:
    Mineralsmink är ju i form av puder, då tycker jag inte att du behöver fixera det med ytterligare puder. Däremot kan du ju ha ett puder i väskan om du eventuellt blir glansig på näsan och pannan.
    Tack! Så det finns egentligen ingen poäng med t.ex mineral veil?
  • shakynose

ja, förutom att matta ner då?

• kay
    shakynose skrev 2011-04-05 15:59:07 följande:
    ja, förutom att matta ner då?
    precis, inte om du redan har mineralfoundation i puderform. Men du kan ju fortfarande bli glansig under dagen, så det är bra att ha lite tranparent puder i väska för att matta ner. Babypuder funkar bra, annars funkar vilken trasparent löspuder som hest.
  • shakynose

Idag hämtade jag försändelsen från e.l.f. och här är mitt spontana omdöme:

studio fan brush:  Känns väldigt bra, fräscha syntethår (taklon) och verkar prisvärd. Får se hur länge borsten håller kvar.

studio eye applicators: Tolvpack med skumapplikatorer för engångsbruk, något stela, men bra att ha när man vill leka med flera färger samtidigt. Kommer ju knappast slänga dem efter varje användning så jag tycker de var ett riktigt kap!

mineral eyeshadow primer: Detta är alltså den dyrare av d två ögonprimers som säljs. Var mycket lättare att få jämn än jag trodde, lagom "klistrig". Jämförd med Urban Decays primer, så ger denna inte samma djup till skuggan, men annars är den verkligen likvärdig. Riktigt bra köp med tanke på att den kostar mindre än en fjärdedel så mycket som UDPP.

high definition powder: mjäää... inte så snyggt över mineralsmink iaf. Kommer använda det under ögonen för att fånga upp ögonsmink, men det kan man ju ta vanligt babypuder till, så jag tycker inte det var ett bra köp eftersom det kostar 61:-

studio make up mist & set: Luktar lite funky! Ger en viss glans också, men annars så gjorde den jobbet och fick sminket att stanna lite längre än vanligt.

• Sebastiána
    kay skrev 2011-04-05 13:30:49 följande:
    Hej alla tjejer.

Jag ska också sminka mig själv men tänkte tipsa er lite om några viktiga detaljer som vissa redan nämnt lite.

Viktigaste för att sminket ska hålla är en bra grund.
    Man bör peela ansiktet kvällen innan( och gärna en gång i veckan) och smörja in ansiktet med en fuktkräm. På dagen är det bra att tvätta ansiktet igen och smörja in sig ordentligt. en primer är bra men inte nödvändigt. Jag tycker att det nästan alltid är bättre med en foundation som har en gul underton, även om man känner sig rosa. Det är bra att testa färgen på käkbenet och se hur färgen går ihop med halsen. De flesta är gula, men får lätt rodnader. Bra foundation jag kan rekomerndera är Mac och Armani, men det finns många som är bra. Puder är ett måste för att fixera sminket. Glöm inte att även lägga foundation/cocealer( innehåller mer pigment och är ofta ljusare i färgen än din foundation) även under ögonen och på ögonlocken och fixera med puder. Då blir det lättare att applicera ögonskugga jämnt och det sitter bättre. Jag tycker att ett färglöst puder fungerar bäst, viktigaste komponenten i ett fixeringspuder är talk, så ibland änvänder jag babypuder :) fungerar faktiskt bra. Smink och perukmakarn på söder har jättebra puder till mycket bra pris. De har även annat som kan vara bra till låga priser, som penslar och läpp-pennor osv.
    Ett annat tips är att använda en rouge utan skimmer. Skimmer kan du sen själv applicera på kindben, längs näsrygg och på ögonlocken.
    OK. Jag har tänkt göra såhär:

Ansiktsbehandling måndagen innan bröllopet (inkl. brynplockning) Peeling och ansiktsmask kvällen före bröllopet + fuktcreme Rengöring + fuktcreme på bröllopsdagens morgon Frisörbesök Primer: Beauty Flash Balm från Clarins (om möjligt innan frisörbesöket så att det inte "flagnar" Foundation, puderrouge, ögonskuggsprimer, ögonmake-up, puder för att fixera och sedan lipfinity på läpparna Verkar det som en bra plan?
  • Sebastiána
    Sebastiána skrev 2011-04-08 23:27:55 följande:
    OK. Jag har tänkt göra såhär:

Ansiktsbehandling måndagen innan bröllopet (inkl. brynplockning) Peeling och ansiktsmask kvällen före bröllopet + fuktcreme Rengöring + fuktcreme på bröllopsdagens morgon Frisörbesök Primer: Beauty Flash Balm från Clarins (om möjligt innan frisörbesöket så att det inte "flagnar" Foundation, puderrouge, ögonskuggsprimer, ögonmake-up, puder för att fixera och sedan lipfinity på läpparna Verkar det som en bra plan?
    Eller är det bättre att ta på primern innan jag åker till frisören? Jag har testat den två gånger. Första gångenm blev det mycket bra. Då väntade jag en timme med sminkningen efter att jag tagit på den. Den andra gången tog jag på sminket direkt efter och det blev alldeles grynigt.
  • kay
    Sebastiána skrev 2011-04-08 23:45:27 följande:
    Eller är det bättre att ta på primern innan jag åker till frisören? Jag har testat den två gånger. Första gångenm blev det mycket bra. Då väntade jag en timme med sminkningen efter att jag tagit på den. Den andra gången tog jag på sminket direkt efter och det blev alldeles grynigt.
    Hej,

Vad roligt att allt är så bra planerat. Jag tycker att du ska ta fixera med puder direkt efter foundation, innan rougen. Du får finare resultat.
    Lycka till!

Själv är jag desperat efter en frisör/ hårstylist i stockholm, nåt tips???
Svar på tråden Vi som sminkar oss själva!