kay skrev 2011-04-05 13:30:49 följande:
Hej alla tjejer.
Jag ska också sminka mig själv men tänkte tipsa er lite om några viktiga detaljer som vissa redan nämnt lite.
Viktigaste för att sminket ska hålla är en bra grund.
Man bör peela ansiktet kvällen innan( och gärna en gång i veckan) och smörja in ansiktet med en fuktkräm. På dagen är det bra att tvätta ansiktet igen och smörja in sig ordentligt. en primer är bra men inte nödvändigt. Jag tycker att det nästan alltid är bättre med en foundation som har en gul underton, även om man känner sig rosa. Det är bra att testa färgen på käkbenet och se hur färgen går ihop med halsen. De flesta är gula, men får lätt rodnader. Bra foundation jag kan rekomerndera är Mac och Armani, men det finns många som är bra. Puder är ett måste för att fixera sminket. Glöm inte att även lägga foundation/cocealer( innehåller mer pigment och är ofta ljusare i färgen än din foundation) även under ögonen och på ögonlocken och fixera med puder. Då blir det lättare att applicera ögonskugga jämnt och det sitter bättre. Jag tycker att ett färglöst puder fungerar bäst, viktigaste komponenten i ett fixeringspuder är talk, så ibland änvänder jag babypuder :) fungerar faktiskt bra. Smink och perukmakarn på söder har jättebra puder till mycket bra pris. De har även annat som kan vara bra till låga priser, som penslar och läpp-pennor osv.
Ett annat tips är att använda en rouge utan skimmer. Skimmer kan du sen själv applicera på kindben, längs näsrygg och på ögonlocken.
OK. Jag har tänkt göra såhär:
Ansiktsbehandling måndagen innan bröllopet (inkl. brynplockning) Peeling och ansiktsmask kvällen före bröllopet + fuktcreme Rengöring + fuktcreme på bröllopsdagens morgon Frisörbesök Primer: Beauty Flash Balm från Clarins (om möjligt innan frisörbesöket så att det inte "flagnar" Foundation, puderrouge, ögonskuggsprimer, ögonmake-up, puder för att fixera och sedan lipfinity på läpparna Verkar det som en bra plan?