• förlovadflicka

Vi som sminkar oss själva!

Hej hej alla som har lite förtroende för make up-artister/liten plånbok!

Undrar om ni har tänkt något speciellt om hur ni ska sminka er, vilka produkter ni inte kan klara er utan och framför allt, ska ni ha läppstift? Vilket använder ni i så fall? 

Jag använder inte just läppstift så ofta men provade igår för att se om det skulle hålla för att kyssas. Något l'oreal-stift var det. Färgen satt bra men fästmannen blev glittrig på läpparna, det är ju inte så supermanligt... Har ni några tips för att inte färga av sig på honom? :P

• Svar på tråden Vi som sminkar oss själva!
  • FelizLane

annars kan man ta sin concealer som primer.. om man vill spara in lite!

• kaffeälskaren

jag hoppar på här, då tanke är att jag ska sminka mig själv på vår dag. En roligt tråd :) 

För mig är basen a och o. Så då kommer jag nog att köra Id, har inte hittat någon annan foundation som har varit bättre.
    Och som ni har även pratat om så kommer jag nog bara att köra primer på ögonlocken. Och skuggorna kommer jag att använda mig av makeup store. 
    Jag är hemskt ledsen men jag är ingen läppstiftstjej så det blir nog något glans av något slag.. där har jag några på lut som jag annars brukar använda som även blivande mannen accepterar ;)

oavsett vad man använder för bas så tänk på att ha en bra återfuktad hy innan makeupen så kommer den sitta bättre och se bättre ut  

• knyttan

Hej hej!
    Gammalt klassiskt tips för att få läppstiftet att sitta som berg: fyll i läpparnas kontur och lite innanför med läppenna, måla läppstift över hela läppen, bit av på en servett, "tryck" in ordentligt med löspuder i färgen, borsta av överflödet med puderborste, lite mer läppenna och läpstift, och bit av en gång till på servett. Sitter bra om man använder bra produkter, håller även för pussar och ätande med viss förrsiktighet, men kanske inte för allra mesta hånglet ;)
    Själv är jag rätt skeptisk till alla dessa primers, tycker man får ungefär samma resultat om man bara lägger en bra bas, för ögonen tex, ett lager concealer och löspuder under ögonskuggan funkar bra.
    Jag brukar sminka mig ganska mycket på jobbet och det sitter finfint en hel dag när jag gör så.

• 1700tal

Dum fråga kanske bland alla er som verkar ha stenkoll men vad är primer??

• förlovadflicka
    1700tal skrev 2011-01-04 13:54:33 följande:
    Det är en produkt som ger en finare hy kan man säga (finns både som ger lyster för matt hud och som tonar ner för lite fetare hud) Den är som en foundation för foundationen :P Men den är ofärgad :)
  • FelizLane
    1700tal skrev 2011-01-04 13:54:33 följande:
    Den gör även att det man lägger ovanpå sitter bättre... Jämnar ut hudens struktur osv.. Lite olika vad man köper för primers. Köp en primer för just det ändamål du vill ''fixa''.... 
  • ClaraH

Vad använder ni för färg på läppennan? Som jag ser det finns det tre alternativ: Osynlig färg, samma färg som läpparna eller samma färg som läppstiftet. Just nu har jag en osynlig, men vet inte riktigt vad som är bäst.

• Zelmah

Ska också köra make upen själv, litar inte på nån annan och kan tillräckligt mycket själv. Kommer att köra den klassiska old hollywood-looken med röda läppar ljus ögonskugga, eyeliner och några extra fransar längst ut på ögonens ytterkanter.
    Primer är nyckeln till att få allt att sitta hela dagen och kvällen. Det enda jag tycker är svårt är färgen på underlaget eftersom jag kommer att vara solbränd och mkt brunare än vad jag är nu när vi gifter oss 3 sept. Svårt att hitta bra färg på sommaren tycker jag. Jag har lätt olivfärgad hy som ser ganska gul ut på vintern o desto mer färg på sommaren men tycker att alla mörka toner är så orangea och orange är jag inte haha.

Ett tips till alla som ska sminka sig själva är att undvika skimmriga och glittriga produkter. Använd matta ögonskuggor och om ni använder solpuder och highlighters ta dem utan skimmereffekt. Detta på grund av att det påverkar fotona. De reflekteras i ljuset och av blixten och kan se väldigt konstigt ut på kort med glans och ljusa partier som gör att man kan se flottig ut eller spökaktig ut och det vill man ju inte :D

Så tänkvärt när vi väljer ögonskuggor och dyl.

En matt femskuggspalett är Isodoras i färgen Matte chocolates som går från ljusvitbeige till mörkbrun. Perfekt för bröllopsmaken :)

• Bullemor

Köp dig Nouba Millebaci, den är verkligen 100 % kyss-säker! Jag har den i två olika färger hemma.
    Den torkar in och känns knappt på läpparna men har mycket färg och man ser inte torr ut om läpparna.
    Du MÅSTE prova den är verkligen superbra och sitter som berget om man ska pussas och hångla ;)

• förlovadflicka
    Bullemor skrev 2011-01-06 03:05:17 följande:

Köp dig Nouba Millebaci, den är verkligen 100 % kyss-säker! Jag har den i två olika färger hemma.
    Den torkar in och känns knappt på läpparna men har mycket färg och man ser inte torr ut om läpparna.
    Du MÅSTE prova den är verkligen superbra och sitter som berget om man ska pussas och hångla ;)

Spännande :) Är det läppstift eller gloss? :)
Svar på tråden Vi som sminkar oss själva!