• förlovadflicka

Vi som sminkar oss själva!

Hej hej alla som har lite förtroende för make up-artister/liten plånbok!

Undrar om ni har tänkt något speciellt om hur ni ska sminka er, vilka produkter ni inte kan klara er utan och framför allt, ska ni ha läppstift? Vilket använder ni i så fall? 

Jag använder inte just läppstift så ofta men provade igår för att se om det skulle hålla för att kyssas. Något l'oreal-stift var det. Färgen satt bra men fästmannen blev glittrig på läpparna, det är ju inte så supermanligt... Har ni några tips för att inte färga av sig på honom? :P

• Svar på tråden Vi som sminkar oss själva!
  • Lili

På mitt bröllop i somras använde jag Max factor lasting performance som foundation. Den fungerade jättebra på min hud (blir lätt blank i pannan och på kinderna, i övrigt ganska torr hud). Den täckte bra men såg ändå naturlig ut, satt hela dagen och såg fin ut på bilderna.

Hade också s.k. blottning-papper i handväskan, så att jag snabbt kunde ta bort oönskat "blänk" utan att behöva sätta på mer smink. Minns inte vilket märke det var, men det var såna som INTE har puder på sig. 

Jag använde jag en mörkgrå ögonskugga från Dior som eyliner, det såg fint och "mjukt" ut. Har mörka ögonbryn, så de behövde ingen extra färg, borstade bara igenom dem med en ögonbrynsgel från Lumene.

• Jeanette G

Jag tipsar också om en concealer från Lancôme, Effacernes heter den. Skitbra! Blir inte så kakig som många andra.

Min favoritfoundation är Loreals Cashmere Perfect. Funkar nog inte bra på alla då den är lite speciell, men den är värd att prova. Inget för torrisar dock.

Jag börjar fundera på att leta upp nåt ställe som gör sminkningen ändå. Jag har tänkt ha ganska markerade och lite sotade ögon och det kan ju va ganska knepigt att få till bra själv. Vore ju tråkigt med ett sammanbrott framför badrumsspegeln på bröllopsdagen. Men jag har sånna problem med tilliten. Jag kommer bli en jättekrånglig kund :P

• MaybeBride09

Någon här som testat e.l.f? Skickade iväg en beställning igår, längtar efter att den kommer så jag får testa

1 oktober 2011 säger jag JA
  • Jag han
    Jeanette G skrev 2011-01-13 16:51:58 följande:
    Jag har också väldigt mörk läppfärg naturligt, vilket jag inte alltid gillar. Min favorit är Make Up Stores Lipgloss Pot i färgen "Way". (skit i hur den ser ut på hemsidan, där ser den ju vit ut!) Den är lite, lite åt det persikofärgade hållet, ljusar upp utan att se för ljus ut, inget skimmer eller glitter och funkar dessutom perfekt om man har lite torra läppar som jag har. :) Ett tips att kolla upp om du har en butik i närheten.
    Tack snälla för tipset!
  • stjärna18
    Jeanette G skrev 2011-01-13 16:13:57 följande:

Jag har tänkt att jag ska ha eyeliner med sk. "måsvingar". Kommer nog behöva träna varenda dag fram till bröllopet. :P Men vet ni någon bra eyeliner som är lätt att använda så tipsa gärna!
    Jag använder Isadoras flytande eyeliner och har gjort i flera år. Den är superbra och lätt att ta bort/justera med vatten. Lycka till, övning ger färdighet!!!
  • ShoegirlNYC

Har också ett tips när det gäller eyeliner. Jag använder en tunn snedställd pensel och min mascara! Man drar penseln över mascaraborsten och sen mot en bit papper för att få bort överflödet sen är det bara att måla på! Fungerar jättebra och sitter hela dagen, jag använder vattenfast mascara, vet inte hur det är med den andra =)

• förlovadflicka

Haha, kära nån... Var på make up store och skulle köpa en guldig ögonskugga till min brudsminkning. Orkade inte sminka mig så mycket idag så hade bara mascara. Hon i butiken var däremot spackad som en prostituerad och såg väldigt konstigt på mig när hon förstod att jag skulle sminka mig själv. Hon frågade mig om jag visste att de hade brudsminkningar och när jag sa att jag vill sminka mig själv så sa hon att jag kunde läsa i lite tidningar hur man gör.... Kan ju ta en av de minst fyrtio jag har hemma då :P Blev så sur, måste man vara supersminkad bara för att bli tagen på allvar? Jag kan sminka mig, det vet väl inte hon :P

• Elvismor

Efter semesterresa till Kanarieöarna såg jag i tax-freekatalogen att de hade Smashbox primer. Var bara tvungen att köpa den. Den gick på 295 kr, utgår från att det är billigare än i butiken...? Provade den bara lite på ena kinden igår och den var fantastisk. Huden blev som sammet. Har dock haft nån liknande från Make up Store. Men den var inte heller billig vill jag minnas. Iaf, ska bli kul att prova. Ska snart boka en makeuprådgivning på Make up Store som jag fick i julklapp för att få lite tips och få lite produkter (ingår produkter för 495 kr.) Jag vet iaf att jag behöver nåt till läpparna. Känns inte som att försvarets hudsalva är nog denna dag....

• MaybeBride09

Jag var på bröllopsmässan i helgen och den kände make up artisten Olle Johansson, som jobbar för make up store och som gjort "I do" boxen, berättade att när det gäller läpparna ska man köpa Max Factor lipfinity. Det använder han till alla sina brudsminkningar. 

1 oktober 2011 säger jag JA
Svar på tråden Vi som sminkar oss själva!