• förlovadflicka

Vi som sminkar oss själva!

Hej hej alla som har lite förtroende för make up-artister/liten plånbok!

Undrar om ni har tänkt något speciellt om hur ni ska sminka er, vilka produkter ni inte kan klara er utan och framför allt, ska ni ha läppstift? Vilket använder ni i så fall? 

Jag använder inte just läppstift så ofta men provade igår för att se om det skulle hålla för att kyssas. Något l'oreal-stift var det. Färgen satt bra men fästmannen blev glittrig på läpparna, det är ju inte så supermanligt... Har ni några tips för att inte färga av sig på honom? :P

• Svar på tråden Vi som sminkar oss själva!
  • Zelmah

flera har skrivit angående skimmer och glittriga ögonskuggor osv. Grejen med skimmret och glittret är att det vid fotografering kan ge konstiga reflektioner vid blixt. Man ska alltså inte ha bronzer och highlighters med skimmereffekt för det kan se ut som man är flottig i ansiktet på fotona då. Risken finns tydligen  även med vissa mineralpuder som har reflekterande partiklar i sig. Så om man inte vill se flottig eller spökvit ut på fotona bör man definitivt undvika alla former av skimmer och ljusreflekterande concealers o liknande åtminstone i basen i vart fall! Har sett exempel på folk som haft concealers eller highlighters över o under ögonen och de har fått vita ringar runt ögonen på flera foton. Så det är värt att tänka på...

Men på ögonskuggorna kanske man kan leva med nån semiskimmrig och inte den allra glittrigaste. Men matt är ju klart att föredra. På många make up tutorials på youtube så nämner de också detta. Det finns många snygga makes med matta skuggor oxå :)

men själv kommer jag köra lite på den här looken, old hollywood så glitter o skimmer blir inget problem för mig att undvika :)

har säkert tipsat tidigare om isadoras femskuggspalett  "matte chocolates"... men tipsar igen..kanske var i en annan tråd jag skrev om den... så.. men många brudar vill ju ha bruna toner på skuggorna o då är den suverän! bruna nyanser passar ju dessutom alla i. Glad

• förlovadflicka
    Zelmah skrev 2011-02-02 01:38:07 följande:
    flera har skrivit angående skimmer och glittriga ögonskuggor osv. Grejen med skimmret och glittret är att det vid fotografering kan ge konstiga reflektioner vid blixt. Man ska alltså inte ha bronzer och highlighters med skimmereffekt för det kan se ut som man är flottig i ansiktet på fotona då. Risken finns tydligen  även med vissa mineralpuder som har reflekterande partiklar i sig. Så om man inte vill se flottig eller spökvit ut på fotona bör man definitivt undvika alla former av skimmer och ljusreflekterande concealers o liknande åtminstone i basen i vart fall! Har sett exempel på folk som haft concealers eller highlighters över o under ögonen och de har fått vita ringar runt ögonen på flera foton. Så det är värt att tänka på...

Men på ögonskuggorna kanske man kan leva med nån semiskimmrig och inte den allra glittrigaste. Men matt är ju klart att föredra. På många make up tutorials på youtube så nämner de också detta. Det finns många snygga makes med matta skuggor oxå :)

men själv kommer jag köra lite på den här looken, old hollywood så glitter o skimmer blir inget problem för mig att undvika :)

" target="_blank">

har säkert tipsat tidigare om isadoras femskuggspalett  "matte chocolates"... men tipsar igen..kanske var i en annan tråd jag skrev om den... så.. men många brudar vill ju ha bruna toner på skuggorna o då är den suverän! bruna nyanser passar ju dessutom alla i. Glad
    Sitter den ogönskuggan bra? :) Jag känner mig naken utan highlighter under ögonbrynen, vad ska jag göra nu då? :P
  • Zelmah
    förlovadflicka skrev 2011-02-02 09:53:55 följande:
    Sitter den ogönskuggan bra? :) Jag känner mig naken utan highlighter under ögonbrynen, vad ska jag göra nu då? :P
    Ja på mig sitter den bra. Använder MUS primer under då sitter den hela dagen.

Du kan använda en vit matt ögonskugga som highlighter under brynet istället för en skimmrig dito. Kolla klippet i mitt inlägg ovan, hon använder en vit skugga under brynet. Lyfter blicken snyggt och accentuerar bra utan att reflektera. Tycker man verkligen inte om tanken på en matt highlighter skugga (vilket funkar fint) kan man ta en semiskimrande istället för en med fullt skimmer.
  • Elvismor

Tack för de bra tipsen på bloggar och hemsidor om smink. Satt och läste och kollade videoklipp hela kvällen igår. Ska nu byta hela lösögonfransar mot trebensfransar eller vad de nu heter. Och det ska inhandlas en ögonskuggeprimer från Make up Store. Det går framåt, gött!

• Future Mrs S

jag tror verkligen att sminka mig själv kommer bli det bästa alternativet!! Sminkade mig lite lightvariant av vad jag tänkt ha på dagen B i måndags när jag var och provade klänningar.. vilket iofs var en dålig ide när jag skulle få på och av klänningarna, ville ogärna kladda på dom men jag sa som det var att jag hade ju endel smink men att jag kunde hålla bort klänningen om hon fick på den och det funkade riktigt bra.. :) men gud viken skillnad att prova med och utan smink och jag såg när jag hade en sån klänning på mig vad jag ville göra annorlunda, nu kommer jag köra på lite mer brunt än rosa som jag hade tänkt.. sen hade jag målat naglarna i ett maxfactor lack mörkrött ser nästan plommon eller lila ut ibland och det var helt sjukt snyggt!! Nu funderar jag på att ha det istället för ackryl franskmanikyr naglar faktiskt.. såg lite "tuffare" ut liksom.

Det jag funderar över är mest läpparna... hade ju tänkt rött men sen gick jag över till rosa men om jag ska ha mröka naglar så känns rosa så fel..? Beigeaktiga och gloss bara kanske?

Och jag vill ha tips på paletter med rouge! jag hittar ingen bra att "skugga" med.. 

• ClaraH
    MaybeBride09 skrev 2011-02-01 08:49:10 följande:
    Man ska helst ha matta skuggor för att fotona ska bli så bra som möjligt, jag kommer nog ha skimmerögonskuggor, det är liksom vad jag brukar ha så Men inget glitter. 

Smidigast och (i mitt tycke) finast är att använda sig av enstaka lösögonfransar istället för en hel rad. 
    1 oktober 2011 säger jag JA
    Jag funderar på att hat matta skuggor på själva fotograferingen och så kan man lägga över lite mer skimmer/glitter vid vidseln. Jag vill ha den skuggar som är mitt på ögonlocket lite skimrande.
  • förlovadflicka

Jag undrar om det spelar någon roll om man har lite skimmer i ögonskuggan när man fotograferas ute, som vi ska, gör det någon skillnad tror ni? 

• förlovadflicka

Mejlade min fotograf, hon sa att jag skulle provsminka mig till vårt möte inför bröllopet, så tar hon med kameran och provar om det blir bra bilder! Kanske är bra för alla som sminkar sig själva så man vet lite hur det kommer att bli :) 

• Algot 30 juli

Vill tipsa om att jag här om dagen köpte både smashbox photofinish och en ögoncreme från cliniqe i små förpackningar på Tradera. helt nya produkter givetvis.
    Det kändes som ett bra alternativ då jag tycker det kändes onödigt att köpa nnormalstora förpackningar bara för att prova om jag tyckte det var bra.
    Det finns alla möjliga make-up produkter från dyra fina märken till helt okej priser.

Ett tips om nån mer tänker som jag

• förlovadflicka
    Algot 30 juli skrev 2011-02-11 19:56:04 följande:
    Vill tipsa om att jag här om dagen köpte både smashbox photofinish och en ögoncreme från cliniqe i små förpackningar på Tradera. helt nya produkter givetvis.
    Det kändes som ett bra alternativ då jag tycker det kändes onödigt att köpa nnormalstora förpackningar bara för att prova om jag tyckte det var bra.
    Det finns alla möjliga make-up produkter från dyra fina märken till helt okej priser.

Ett tips om nån mer tänker som jag
    Tycker också det är jättebra med tradera, har köpt diormascara där bla :) Vad är det för ögonkräm och vad gör den? En liten länk kanske? :) 
Svar på tråden Vi som sminkar oss själva!