• förlovadflicka

Vi som sminkar oss själva!

Hej hej alla som har lite förtroende för make up-artister/liten plånbok!

Undrar om ni har tänkt något speciellt om hur ni ska sminka er, vilka produkter ni inte kan klara er utan och framför allt, ska ni ha läppstift? Vilket använder ni i så fall? 

Jag använder inte just läppstift så ofta men provade igår för att se om det skulle hålla för att kyssas. Något l'oreal-stift var det. Färgen satt bra men fästmannen blev glittrig på läpparna, det är ju inte så supermanligt... Har ni några tips för att inte färga av sig på honom? :P

• Svar på tråden Vi som sminkar oss själva!
  • Chicita
    shakynose skrev 2011-02-13 20:50:57 följande:
    Jag har känslig hud, reagerar med sveda, klåda och i värsta fal utslag på ganska många produkter. Jag har nu testat lumenes ansiktsprimer, och tyvärr så svider det. :( Någon som har samma hudtyp som kan tipsa om en mild primer?

Lumenes ögonprimer funkar ur allergisynpunkt, men däremot så gör den inget för mina ögonskuggor... Funkar dock bra som läpprimer, och man får jättefina "nude-läppar" om man tar den under ett lätt färgat gloss.

Som ögonprimer har jag alltid använt urban decay, men det blir svårare och svårare att få tag på den. Skulle vara kul om det fanns något bra som man bara kunde gå till affären och köpa. Har MAC eller MUS någon som är likvärdig?

Angående skimmer: En liten dutt highlighter under ögonbrynet gör inte att man ser flottig ut. Dra inte ut det för långt åt sidan bara, utan nöj dig med att bara applicera lite under den högsta punkten på ögonbrynet för att få det där lyftet! Men annars så stämmer det att man ska undvika för mkt skimmer vid fotgraferingen.
    Jag är inte allergisk för fem öre, men just Lumenes produkter reagerar jag intensivt på.
    Jag brukar sitta makeupmodell på en utbildning i närheten av där jag bor, och dom har Lumenes produkter för att ta bort smink. Och jag förstod inte varför jag fick svårt att andas och rinniga ögon samt rethosta varje gång jag tvättade bort första omgången smink, innan omsminkning och hemgång.
    Men så tog jag med mina egna rengöringsprodukter och har inte haft något problem efteråt...

Så även om dom ska vara bra för allergiker så KAN man tydligen reagera på dom.
    Jag har nu börjat använda Marja Entrich.
    Dels för att hunden gärna vill åt mina tuber, och dom produkterna är inte farliga om man råkar äta upp dom *S*
    Men också för att när jag testade dom så stramades min hy upp (jag har ändå bra hy för min ålder) och utan att använda några "antiskrynkel-produkter" ens :)

Highlighter under högsta punkten på ögonbrynet är ett supertips.
    Likaså mellan ögat och näsryggen, för att ge den där klara blicken :) 
  • shakynose
    Chicita skrev 2011-02-14 11:45:50 följande:
    Jag är inte allergisk för fem öre, men just Lumenes produkter reagerar jag intensivt på.
    Jag brukar sitta makeupmodell på en utbildning i närheten av där jag bor, och dom har Lumenes produkter för att ta bort smink. Och jag förstod inte varför jag fick svårt att andas och rinniga ögon samt rethosta varje gång jag tvättade bort första omgången smink, innan omsminkning och hemgång.
    Men så tog jag med mina egna rengöringsprodukter och har inte haft något problem efteråt...

Så även om dom ska vara bra för allergiker så KAN man tydligen reagera på dom.
    Jag har nu börjat använda Marja Entrich.
    Dels för att hunden gärna vill åt mina tuber, och dom produkterna är inte farliga om man råkar äta upp dom *S*
    Men också för att när jag testade dom så stramades min hy upp (jag har ändå bra hy för min ålder) och utan att använda några "antiskrynkel-produkter" ens :)

Highlighter under högsta punkten på ögonbrynet är ett supertips.
    Likaså mellan ögat och näsryggen, för att ge den där klara blicken :) 
    Jamen då är det ju inte konstigt att jag reagerar!

Angånde highligher vid inre ögonvrån, så ska man nog inte lägga sån (åtminstone inte om det är skimrande) förrän till kvällen. Jag brukar alltid ha det till fest, men tycker det lätt ser så där flottigt ut i dagsljus.

Mina favvoprodukter just nu är cliniderm från ACO, en relativt ny serie och jag har handlat på mig hela aha-batteriet. Himla prisvärd och lätt att få tag på när man bor ovanför ett apotek... (Det har blivit så att jag skönhetsshoppar när jag kommer hem vid 22-snåret, hahaha)
  • Chicita
    shakynose skrev 2011-02-14 15:41:25 följande:
    Jamen då är det ju inte konstigt att jag reagerar!

Angånde highligher vid inre ögonvrån, så ska man nog inte lägga sån (åtminstone inte om det är skimrande) förrän till kvällen. Jag brukar alltid ha det till fest, men tycker det lätt ser så där flottigt ut i dagsljus.

Mina favvoprodukter just nu är cliniderm från ACO, en relativt ny serie och jag har handlat på mig hela aha-batteriet. Himla prisvärd och lätt att få tag på när man bor ovanför ett apotek... (Det har blivit så att jag skönhetsshoppar när jag kommer hem vid 22-snåret, hahaha)
    Nej om till och med jag reagerar som inte är allergisk annars, så är nog chansen stor att andra kan göra det...

Jag använder en matt vit skugga som jag har på sparsamt. Inget direkt skimmer för det kan ju se ut som fettfläck eller svett (som du ju säger)...

Apotekets produkter är inte att förakta Glad 
    Dom är bättre än vad många tror faktiskt, så du har tur som bor så nära apoteket... 
  • wiii

Dags att väcka tråden till liv igen tycker jag!
    Vad har ni för tips till mig som är ovan vid läppstift? Sorter som är mer diskreta men håller?

• förlovadflicka
    wiii skrev 2011-02-28 17:06:45 följande:
    Vad har ni för tips till mig som är ovan vid läppstift? Sorter som är mer diskreta men håller?
    Den där lip and cheek stain från the body shop är skitbra om man inte är van, den tål att man råkar slicka då och då ;) Annars är det väl bara att öva :) 
  • Emelie 87
    wiii skrev 2011-02-28 17:06:45 följande:
    Det är svårt att hitta ett som inte färgar av sig, för det gör typ alla läppstift. Däremot kan du få det att hålla länge om du lägger en bas under. Då kan du ha i princip det mesta. Kör gärna med någon diskret färg i så fall, men tänk på att läppennans färg ska vara så lik läppstiftets som möjligt.

Bas: Underlagspuder, highlighter, läppenna.
    En fästis, två barn, oändligt med kärlek
  • wiii

Någon som har provat läppstift från Mac?

• Elvismor

Jag hörde att Olle Johansson som är gammal i smikgamet rekommenderar Max factor. Minns inte vad det heter men det är sånt där man först lägger på färg och sedan glans så sitter det som berget. Gick in och provade i affär och det satt verkligen länge. Dock tyckte jag inte att färgerna passade mig. Jag vill gärna ha lite ljusare hudfärgat/rosa än vad som fanns. Jag hoppas på tips från Make Up Store när jag ska dit på sminkning.

• wiii
    Elvismor skrev 2011-03-01 20:38:08 följande:
    Jag hörde att Olle Johansson som är gammal i smikgamet rekommenderar Max factor. Minns inte vad det heter men det är sånt där man först lägger på färg och sedan glans så sitter det som berget. Gick in och provade i affär och det satt verkligen länge. Dock tyckte jag inte att färgerna passade mig. Jag vill gärna ha lite ljusare hudfärgat/rosa än vad som fanns. Jag hoppas på tips från Make Up Store när jag ska dit på sminkning.
    Gissar på lip finity :)
  • shakynose

Jag har testat lipfinity i den nyare glossversionen, och trots att jag avskydde den förra varianten så måste jag erkänna att jag är helt såld! Mitt problem med lipfinity var att den flagade och fnasade och kändes allmänt ofräsch och torr, men color & gloss är "mjukare" på läpparna och sitter som berget.

http://eleven.se/max-factor-lipfinity-colour-gloss-6352.html

Love it!Hjärta

Svar på tråden Vi som sminkar oss själva!