• förlovadflicka

Vi som sminkar oss själva!

Hej hej alla som har lite förtroende för make up-artister/liten plånbok!

Undrar om ni har tänkt något speciellt om hur ni ska sminka er, vilka produkter ni inte kan klara er utan och framför allt, ska ni ha läppstift? Vilket använder ni i så fall? 

Jag använder inte just läppstift så ofta men provade igår för att se om det skulle hålla för att kyssas. Något l'oreal-stift var det. Färgen satt bra men fästmannen blev glittrig på läpparna, det är ju inte så supermanligt... Har ni några tips för att inte färga av sig på honom? :P

• Svar på tråden Vi som sminkar oss själva!
  • Jeanette G

Föresten, är det någon som har tips på någon bra primer? Har aldrig använt det förut, men det kan ju vara bra att ha om sminket ska hålla hela dagen. Vore kul att testa.

Jag har tänkt att jag ska ha eyeliner med sk. "måsvingar". Kommer nog behöva träna varenda dag fram till bröllopet. :P Men vet ni någon bra eyeliner som är lätt att använda så tipsa gärna!

• förlovadflicka
    Jeanette G skrev 2011-01-13 16:13:57 följande:
    Föresten, är det någon som har tips på någon bra primer? Har aldrig använt det förut, men det kan ju vara bra att ha om sminket ska hålla hela dagen. Vore kul att testa.

Jag har tänkt att jag ska ha eyeliner med sk. "måsvingar". Kommer nog behöva träna varenda dag fram till bröllopet. :P Men vet ni någon bra eyeliner som är lätt att använda så tipsa gärna!
    Jag har en från lumene som ger jättebra lyster men jag har inte märkt att sminket håller bättre... Den är bättre som highlighter :) Men har hört att photofinish är en jättebra (och dyr :P)
  • Jeanette G
    förlovadflicka skrev 2011-01-13 16:27:56 följande:
    Jag har en från lumene som ger jättebra lyster men jag har inte märkt att sminket håller bättre... Den är bättre som highlighter :) Men har hört att photofinish är en jättebra (och dyr :P)
    Photofinish är från Smashbox va? Synd att det inte finns i någon butik här så man kan testa. Vore ju toppen med någon som dämpade rodnader också eftersom jag blir röd så lätt. Får väl googla efter lite tester och recensioner på primers och undersöka saken. Men jag skriver upp Photofinish på kom-ihåg-listan. :)
  • Jeanette G
    Jag han skrev 2010-12-08 05:23:38 följande:
    Hej! Jag ska sminka mig själv. Ska boka makeup rådgivning som "elvismor" skrev. Vill ha jordnära och varma färger. Brunt, beige, champagne, och lite i rosa. Läppstift tycker jag är supersvårt! Känner mig så spacklig i det. Har mörka läppar och jag har alltid försökt ljusa upp dom med alla olika bra och mindra bra produkter :/ Om jag ska ha, så blir det nog en svag färg i någon rosa färg. Tänker mig något i stil med detta: www.makeupstore.se/sesv/products/lips/lipstic... Har inte testat än, kanske ser heltokigt ut :)
    Jag har också väldigt mörk läppfärg naturligt, vilket jag inte alltid gillar. Min favorit är Make Up Stores Lipgloss Pot i färgen "Way". (skit i hur den ser ut på hemsidan, där ser den ju vit ut!) Den är lite, lite åt det persikofärgade hållet, ljusar upp utan att se för ljus ut, inget skimmer eller glitter och funkar dessutom perfekt om man har lite torra läppar som jag har. :) Ett tips att kolla upp om du har en butik i närheten.
  • ClaraH
    Jeanette G skrev 2011-01-13 16:43:42 följande:
    Photofinish är från Smashbox va? Synd att det inte finns i någon butik här så man kan testa. Vore ju toppen med någon som dämpade rodnader också eftersom jag blir röd så lätt. Får väl googla efter lite tester och recensioner på primers och undersöka saken. Men jag skriver upp Photofinish på kom-ihåg-listan. :)
    Här i Stockholm har de börjat sälja Smashbox på Kicks, kolla där. Jag har primer därifrån och tycker att den är bra, men jag har i och för sig inte provat någon annan.
  • ClaraH
    FelizLane skrev 2011-01-06 13:38:52 följande:
    Så nära färg som läppstiftet. Absolut. 
    Var och provade ut en läppenna idag. Det blev en från MUS.
  • ClaraH
    Sebastiána skrev 2011-01-09 23:13:37 följande:
    Makeup Stores concealer har jättebra färger (den som är delad i tre, en för att dölja rodnader en för att dölja mörka ringar osv) - det funkar verkligen! Tyvärr är konsistensen alldeles för tjock tycker jag. Blir lite "pancake" och gör att de små rynkorna vid ögonen syns mycket mer. Nån som har tips på en consealer som är lika bra (behöver just dölja mörka ringar och rodnader) med som har lite tunnare konsistens?
    Jag har en från MAC. Gick dit och provade och gick tillbaka efter jobbet och den satt från lunch till efter jobbet. Men den är också lite fastare, men jag behöver det, tycker att de andra flyter ut för mycket och inte fäster.
  • Mirjami

Clinique!!! Deras concealer kostar 210 kr, men trots att jag sminkar mig varje dag räcker den i 13 månadet för mig! Den ger ett lätt intryck, döljer ALLT utan att man ser sminkad ut. Kan dock behöva fixeras med ett lätt puder.

Och läpparna är det Maxfactor som gäller på. Kommer ej ihåg namnet på läppstiftet, men det är som sagt Mx factor och är ett set med gloss och flytande läppstift, kostar runt 140:- och är omöjligt att få bort. Jag har ofta mitt knallröda och det håller hela dagen trots mat och dryck (ska skaffa ljusare till bröllopet dock).

Lösögonfransar är lätt att göra fel med, men många salonger har ju ögofransförlängning. Ska själv göra det  på salong och det kostar från 500:- plus några hundra för påfyllning ca var tredjevecka. Ingen budgetvariant kanske, men jag får det billigare. Att kolla med salonger om de har elever kan dock göra att ni får en budgetvariant. Och elever har ju alltid proffs som handledare som inte släpper iväg en utan att det verkligen blivit bra.

Övrigt smink köper jag från Oriflame faktiskt, de har bra skimmerögonskuggor som kan tas på diskret eller ordentligt tjockt beroende på vad man vill ha.

TILL ALLA: PRIMER!!! Införskaffa en bra primer! Basen är alltid viktigast och har ni gjort en ordentlig rengöring och peeling och återfuktat REJÄLT för att sedan lägga på primer innan make-upen så blir resultatet sååå mycket bättre!

• Lillaplopp

Även kicks på Väla i Helsingborg säljer smashbox. Jag har photofinish correcting ( grön) för jag har ganska mycket ackneärr. Är supernöjd med den.

• fruruden

Då måste jag tipsa om den bästa concealer jag nånsiin har prövat och som jag hade på mitt bröllop i lördags - Lancome, long lasting softening concealer. Döljer allt och sitter perfekt! Mkt nöjd med den! ok dyr men värt det! =) sen tips på eyeliner - jag använde en från face som jag också var väldigt nöjd med - en mörklila färg. låter lite spaceigt kanske men var väldigt fint och gav ett mjukare intryck än svart... mkt fint ihop med ljuslila ögonskugga...

Svar på tråden Vi som sminkar oss själva!