• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Ore

Kängu: Trist med magsjuka. Vi fick ju också börja med att vabba första fulldagen på dagis... (tors-fre) och det verkar bli vab på måndag igen, eftersom lillkillen fick ett "kräkåterfall" igår, efter att ha varit jättepigg hela torsdagen och fredagen. Den här gången slapp jag dock sanera hela spjälsängen, han hade inte kommit så längt än

Parnassia: KRAM! Det där med sömn är verkligen vitalt för ens välmående, sååå tråkigt att Lilla inte sover bra...

Apropå sömn, hur har det gått för PB på den fronten?
    Förresten har jag nog inte kommenterat det än, men HURRA för kickstart i viktnedgången. Alltid skönt när det rör sig en del på vågen - oavsett orsak. Även om det var vätska så binder ju inte din kropp en massa vätska i onödan längre, och det är ju bra!

• viktualia

smint - innan Trollet började äta burkmat använde vi IKEAs skötväska www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00131831 Asbra och rätt snygg. Liten och smidig! Nu använder vi en skötväska som följde med vagnen (och som jag tyckte var onödigt stor tidigare). Vet att nån av de stora sportkedjorna hade smidiga och prisvärda varianter... men jag gjorde just ett span på deras sajter och hittade inget... hm....

• smint

Vickan: Tack för tipset, ja vet att många köpt en på stadium, men hittade inte den på hemsidan, men den kanske finns i butik... vill inte ha en för tung/stor heller nu i början, då bugaboo är så lätt så välter väl hela vagnen om man har en för tung.. aja ingen panik än skall ju inte direkt ut det första man gör med vagnen och man kan ju alltid lägga en liten påse under vagnen.

• Telis

Parnassia, fy sjutton vad jobbigt du har det med Lilla! Samsover ni? Eftersom Televinken sover så bra så tror jag stenhårt på att det är bra. Jag läste också att barn som samsover använder napp i mindre utsträckning, vilket stämmer väldigt väl hos oss. Vi började samsova med honom när han var 6 månader och vid 7 månader bestämde han själv att han inte ville ha napp något mer. Men var och en blir salig på sin tro, det gäller att hitta något man tror på. Hoppas att det plötsligt hände inatt iallafall! Stor kram!

smint, jag tror att det är den här från Stadium folk brukar prata om som billig och bra skötväska:
    www.stadium.se/mode/damklader/accessoarer/060770/point-zero-one-strap Har dock ingen egen erfarenhet av den, vi kör med en vanlig Brio-väska.

• start september

Jag har haft Skiphop (stora varianten) till  Bugaboo, och det har känts stadigt. Ska man gå länge eller inte behöver lämna vagnen spänner jag fast den med de korta remmarna, annars hänger den över styret. Den är dock rätt dyr, typ 1000 kr. Stadium har många tipsat om.

IKEAS lilla såg ju smart ut!

• MSW

Hej hej!

Parnassia: Fan vad jobbigt att hon inte sover! Kan ni inte lämna bort henne någon natt? Så ni får sova ostört? Även om det inte löser problemet så får ni vila upp er lite åtminstone.. *skickar en kram och hoppas att allt känns lite bättre idag iaf*

Hattis: *gör häxkonster så att det inte kommer mer blod/brunt*

Ang skötväska har jag funderat på om det inte skulle kunna vara smidigt ha en i ryggsäcksmodell? TYp: www.pappaprylar.se/dadgear-backpack-skoetvaeska-ryggsaeck&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=DadGear+Backpack%2C+sk%F6tv%E4ska+%2F+ryggs%E4ck

Här håller det på och slipas trappa för fullt, maken börjar och kör med maskin och sedan är det dags för mig att slipa några smådetaljer för hand, fick ett ryck för att få den färdig slipad..

Men nu hoppas jag snart att han är färdig så att han kan laga middag..

Ha en bra vecka alla!!

• Vännerfan

Parnassia, Vi tog bort nappen i samband med att vi skulle sluta även med vattnet. Han vaknade 5-10ggr innan och jag kände att jag bara orkade ta ett ordentligt race till för jag var helt slut. Så jag försökte ta båda på en gång. Men det slutade i katastrof med att hela familjen blev dunderförkylda och jättesjuka i många veckor. Så då fick kortsiktigheten gå före och jag har nog inte riktigt hämtat mig än. Så för att svara på dina direkta frågor så sov han något bättre när han fått tillbaka nappen och definitvit bättre än de nätter jag tog bort den (första natten slutade jag räkna vid det 14e uppvaket...) och sen har det gradvis blivit bättre och en natt har han sovit 12h i sträck (natten efter nyårsafton, så det var flax). Usch, vad rörigt jag skriver. Hoppas du fattar. Och hoppas att natten blev uthärdlig. Jag blir grymt taggad av Litens inlägg, så snart måste jag nog ge mig på de sista 1-2 uppvaken också... för jag tror verkligen att AWs teorier funkar, men man kan få kämpa länge och vi har ju fått till en kanonbra dagsömn pga dem. Kram!

Hattis, Spännande!

Smint, Prinsen är drygt 3 1/2 år och har snuttefilt fortfarande. Inte på dagis, men ibland hemma och alltid när han ska sova.

• smint

september: Jag hade skip-hop till dottern, men den utan lock, vilket jag insåg var helt värdelöst.. Men annars gillade jag den, eftersom det finns spännen på den och det känns nästan som ett måste på bugaboo?  om man inte köper barnvagnsspännen.. men såg att dom hade dom på rea på en webshop nu så nu kostade dom vara runt 700 tror jag, så skall kanske slå till på den.. eller får se

Vänner: Ja hon kommer säkert dras med snuttefilten ett tag till, men frågan är bara vad som hände när de 2 absoluta favorittrasorna till slut försvinner.. får tvätta de andra bitarna mkt och torktumla så kanske dom blir lika mjuka...

har ensamkväll med T. Sambon var tvungen att jobba lite med sin styvfar och sedan skulle han äta middag hos dom.. jag orkade inte det ikväll känner jag, blir alltid så stressigt när vi skall hem och så har T inte sovit middag så vi tar det lugnt och nu är det snart favoriter på bolibompa och sedan dusch för henne och i säng i tid..  imorgon blir det förskolan....

• Vännerfan

Smint, Till din nästa bebis kan jag rekommendera:

www.snutten.se

Där får man ett 3-pack direkt! Prinsen tog sig en snutte helt oplanerat och det visade sig vara en stor filt som bara kan tvättas i 40 grader och som nu har ett antal fläckar som inte går bort... Det enda positiva var att den var från Babyproffsen så jag kunde köpa 2 till likadana. Till lillen bestämde jag att han fick en snutte från ovanstående. Går att köra i 90 gader och så är den smidig och behändig. Prinsens tog ju upp halva hans dagisryggsäck- inte så smidigt.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!