• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • viktualia

Parnassia - KRAM!!! du är inte dålig på något sätt! Du är världens bästa!!! Så det så!!!

• viktualia

Och det är klart att man får bryta ihop över små människor som inte sover!!! Har dock inga vettiga råd... bara en massa kramar på lager och löfte om att jag tänker på dig!!!

Sweetan - det är tur att NÅN läser mina sporadiska blogginlägg!! Tack för att du är så idog och kommenterar!

• Vännerfan

Parnassia, Jag har inte heller någon snabb quick-fix, men jag kan dela med mig av att jag också försökt ta bort nappen. Fjärde natten fick han dock tillbaka den. Inte en chans att han glömt den. Vet inte varför man påstår att de ska glömma den så fort? Vad gör ni när hon vaknar? Vi ger honom nappen, lägger honom på sidan igen, drar några gånger i sängen och går ut. Säger inget, tänder inget (AW-tänk som vanligt). Protesterar han ändå vill han ha vatten. Men jag tror vi gör fel som ger honom det, för då tror han nog att han måste ha det för att somna om. Men han verkar törstig och sen ligger han inte vaken iaf. Skulle ni inte kolla upp något med henne hos läkare har jag för mig att jag läst? Var det öronen?

Tack för svaret om Amaryllisen förresten.

Nu ska jag joina maken. Jag somnade på soffan i eftermiddags, så jag satte mig vid datorn för att skriva den månatliga "rapporten" om lill-prinsen då han blev 10 mån igår. God natt!

• Parnassia

Tack för era sympatier och kramar.

Under napp-eran fick hon bara nappen när hon vaknade och somnade då i princip om direkt. Utom en gång per natt, den gång hon vaknade mycket, då fick hon en flaska välling och somnade då oftast om.

Nu när hon vaknar försöker jag med ramsa a la AW, med det verkar inte funka. Jag brukar få gå in och lägga henne tillrätta och hålla henne. Men det kan ta tid innan hon lugnar sig och somnar om.

Jag kanske ska ge vatten istället för välling? Men vad spelar det för roll egentligen? Om hon dricker välling eller vatten? Egentligen är hon ju så stor att hon klarar sig utan båda två. Och det är ju dit man vill komma, att hon inte ska "kräva" sånt på nätterna. Men å andra sidan kan jag gärna ge henne en flaska välling, vatten, skumpa, juice eller vad som helst, bara hon somnar om igen och har det uppvaknandet som sitt enda på natten.

Vi var ju hos läkare för att de skulle kolla hennes öron, men det var ett rel "misslyckat" besök. Han upptäckte att hon hade öroninflammation, och det var ju bra att han såg det, men det gav oss ju inget nytt att gå på i sömnträsket....

Men när Prinsen fick tillbaka nappen sov han ordentligt då?
    Varför tog ni bort den från början? Var det för att han sov illa och ni också hoppades på en förändring?

• Parnassia

Jag ska också gå och lägga mig nu. Borde ha gjort det när Lilla somnade men så blev det som det blev.
    Nu är tårar slut för den här gången och jag hoppas hon sover bättre i natt än tidigare.

Miracles DO happen!

Under sker.

Hoppet är det sista som lämnar människan.

Plötsligt händer det.

Eller så vaknar hon om typ fem innan jag ens hunnit borsta tänderna...

Den som lever får se.
    Tur att jag älskar henne så att jag nästan börjar lipa bara jag tänker på det, annars hade jag VERKLIGEN inte pallat.

Kram och god natt!

• Blivande fru L

Parnassia - Jag har inga råd men skickar en kram! Tufft att inte maken var hemma igår kväll. Hoppas natten gick bra.

Vickan - Ah, om du haft spiralen så länge lär det väl inte bli bättre tyvärr.  Jag fick mensen tillbaka bara tre månader efter förlossningen. Sonen hade en period där han sov 8 timmar i sträck på nätterna (och jag hade inte vett att njuta, jag var bara orolig för att mjölken skulle sina...) och när jag inte ammade på nätterna kom tantfan givetvis som ett brev på posten. Nu ammar jag minst två gånger per natt igen, men inte håller hon sig borta för det. Jag blöder också som en liten gris, så det hade varit skönt att slippa det ett längre tag.

Idag bakar vi limpa och ska ta en lång promenad. Skönt!

Dör tråden idag, förresten, eller är det något nytt system efter att den här ljuslila BT-förändringen?

• smint

Tror tråden kommer leva. Om dom infört samma som på FL.. 

Så nu har jag inrapporterat mig  

• Hattis

Sovmorgon + någon timma till kompisdate =datortid!

Smint - Nu blir det till att rapportera dagligen Hur mår du?

EA - Hm, när cykeln blir normal efter mf är nog superindividuellt, så knepig som den blivit på mig behöver den ju inte bli för alla. Jag som är en superregelbunden 27 dagars (28 m p-piller) har fått allt från 22-47, ibland med mellanblödning, ibland inte. Även ett och ett halvt år efteråt. Mitt tips är förstås att du kollar så att prolaktinvärdena inte är för höga.

Vickan - bajs med störtmens och knepig med klk. Man kan ju ha hängande tyggarderober för de kläder man är mest rädd om, Hos oss är klädkammaren även någon sorts undanstuvningsplats för diverse fritids/friluftsutrustning och sådant är ju inte så ljuskänsligt (om man inte är lite mer fåfänga än vad vi är förstås).

Oupsie - Tänker på dig och hoppas att du får mindre ont när Daisy har tittat ut. Kram!

Parnassia - Hoppass så att du fått/får sova. Kram till dig med!

Ego - i fredags hittade jag ett brunt spår på förmiddagen men inget mer sedan. Inget igår. Undrar hur det kommer att gå idag. Sist jag hade mf så visade det sig varannan dag i början.

• smint

Hattis: Jodå. tröttare än vanligt och hård i magen så der inte det som något tecken på att något är på gång.. enligt alla skall det vara motsatta hållet..

Skumt att det kommer lite varannadag, men visst hade du tid nu i veckan till BM?  Hoppas du slipper mer spår i dag..

När slutade era barn med snuttefilt/gosedjur?   dottern har ju 3 saker, napp, snuttefilt och en gosedjurskatt... Men snuttefilten är ett örngott som hon började dra omkring med helt plötsligt när hon började krypa så den har varit en väldigt trogen följeslagare, funkade ju bra tills den började bli så sliten att den nu mera är i flera dela, och det roliga är att det bara är 2 delar som passar.. de andra är inte riktigt lika slitna.. Men när de hon har nu försvinner vet jag inte hur man skall göra.. Men nu är hon ju snart 3 och har de andra sakerna så det kanske inte är någon katastrof.. Nästa barn skall iaf ha något som går att köpa 2 av och som man kan byta ut

kom på att jag inte köpt ngn skötväska, någon som har bra tips vilken som passar bra till bugaboo förutom deras egna?

Dottern vilar lite framför en film och sambon är iväg och hämtar ett skåp till vardagsrummet. Jag roar mig att sitta och läsa trådar på fl.. gud vad mycket tid folk har att sitta och skriva och driva varandra till vansinne...  

• Liten med Mindre

Parnassia - hoppas du håller ihop! Jag kan tyvärr inte tipsa om annat än AWs sova hela natten-kur i hela dess omfattning. Köp eller låna bok o läs. O vänta inte för länge - det blir ju inte lättare efter ettårsdagen.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!