• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • viktualia

en helt annan fråga:

Nån som gett sig på projektet att inreda en klädkammare?! Vi har en dylik på 4 kvm med fönster och snedtak. Maken oroar sig mest för att allt ska bli solblekt om vi inte täcker för fönstret rejält. Jag tycker att det är synd att mörklägga rummet. Garderober blir mest kompakt och bökigt. Öppna lösningar vore bättre. Men då var det det där med fönstret... tjaa... grubblar och googlar vidare...

• Parnassia

Vickan - jag fick en idé bara. Kanske finns det någon typ av film man kan klistra på fönstret som släpper igenom ljuset men inte skadliga strålar??? Har ingen aning om i fall det finns eller om det fungerar. En galen idé bara.

• snaily

Smint
    Duktigt rapporterat av dig! Bra att du lät bli räkorna förresten. När är/var egentligen ditt BF?

Kängu
    Hur går det? Hoppas du och maken slipper kräkas!

Gud så irriterande att bara kunna skriva med en hand, det tar ju 100 år! Har andra handen på en slocknad Yngla - bestämt mig för att vi bara får gilla läget att hon enbart kan sova i famnen på kvällarna (och i vår säng på nätterna) i några veckor till (minst!) innan vi eventuellt försöker få henne sova själv igen. (Men förhoppningsvis inte flera år...)
    Hon är ju bara 6  veckor men jag måste faktiskt erkänna att jag redan längtar lite till när jag slutat amma så man inte är så otroligt låst hela tiden. Det är mysigt att amma och jag vill inte sluta nu, men det finns ju helt klart nackdelar också. (Politiskt inkorrekt att tycka så, kanske?)

Det var SÅ härligt att komma ut i skidspåret!! Dels att få 20 minuter egentid men också så härligt att få röra på sig! Motion på recept mot depression var det någon som pratade om, det tror jag starkt på!
    Trögåkt var det med nysnö i spåret och min kondition är rätt kass, blodsmak i munnen och svettigt blev det men det är bara att träna på! Ska försöka komma ut 2 ggr i veckan, maken är snäll och peppar och tycker absolut att jag också ska få åka lite skidor.

Och det snöar och snöar och snöar...

• smint

Snaily: BF är på Tisdag 25. Istället för lön kan jag väl får en bebis då   

Kycklingen blev grymt god, saftig och mkt smak av citronerna..

blir helt matt på FK.. var inne och kikade på kommande utbetalningar då dom bara godkände sjukskrivningen på halvtid så bestämde jag att jag tar halva fp dagar från slutet av december och till slutet av januari för att få hyffsad inkomst  nu då.. Men nu stod det helt plötsligt 31 hela dagar ersatta med sjukpenning, och fp stod inte nämnt.. men får ringa igen helt enkelt.....  men vet inte om det blivit fel med min fp ansökan eller sjukskrivningen..

• viktualia

Karrégrytan kan VERKLIGEN rekommenderas. Så även det röda vinet som vi drack till Selvarossa Salice Salentino (nr 32228)! Mums! ååå vad najs att vara lagom yr i skallen.... SKÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅL på er!!

Parnassia - intressant idé... ska spana!

• kängu

Ytterligare en kräkning från Ru nu när han skulle lägga sig, så det var visst inte över trots att han inte kräkts sen igår kväll. Suck. Än så länge har jag och maken klarat oss. Blir till att börjar första officiella dagisveckan med att vara hemma

Snigeln, skönt att du fått komma ut och åka skidor Det är nog bra att försöka gilla läget, man själv blir ju mindre frustrerad då också

• Blivande fru L

Oupsie - Vad jobbigt du har det! Jag tvivlar inte en sekund på att din BM tror dig, det är klart hon gör. Precis som Snorkis skrev så är´det väldigt få som njuter av sin graviditet, man bara pratar inte om det. Knäppt egentligen att man förväntas vara glad och nöjd fast man blir oformlig, har ont och sover dåligt. Kram till dig!

Vickan - Usch för störtmens! Hur långe har du haft din hormonspiral? Ibland blir det bättre efter några månader, hoppas!

Kängu - Hoppas Ru blir frisk snabbt och att du och maken klarar er.

Smint - Jag har en kompis blev tokig på alla som bara ringde för att kolla läget kring BF. Hon bestämde sig för att börja alla sina SMS med något i stil med "Idag kl. 13.17 fick vi en god lunch" eller "Äntligen är vår lilla toalett städad".

Snaily - Det är knappast någon tröst hur det är för andra, men vår son sov inte heller någon annanstans än PÅ oss på kvällarna de första månaderna och han somnade BARA vid bröstet, helst efter 2 timmars amning framåt 01 på natten. Och inte tog han napp heller. Jag höll på att tappa fattningen. Det är en klen tröst just nu att det kommer att vända, men det gör det! Skulle jag hitta spåkulan i renoveringsröran skulle jag säga när.

Usch, träning. Jag är så lat! Har anmält mig till vattengympa en gång i veckan. Det heter "Kom i form efter förlossningen". Och visst, det är ju bara snart  ett halvår sedan.

• viktualia

Muffinsfrun - den sattes in i slutet av april... så surt nog kan man inte påstå att det kommer att bli bättre. Störtmenseländet kom tillbaka när jag slutade amma - vilket inträffade i början av november. Sedan dess är mensen lika punktlig som alltid och jag är lite sur som alltid. HATA!! Har sedan jag fick mens första gången för lagom många evigheter haft det såhär, med undantag för de typ 9 år som jag åt p-piller...

och för att haka på ditt resonemang:

Oupise - jag ogillade att vara gravid, även om jag verkligen INTE led ens i närheten så mycket som du. Men jag påstod aldrig att det var "ljuvligt" utan på sant Vickanmanér fick hela omgivningen veta sanningen.. inte heller sticker jag under stol med att jag tyckte att det var tråkigt att vara föräldraledig på heltid. Varför försköna tillvaron?!?

...däremot är jag käääääär i min söta son....  utom möjligen när han tar sönder inredningen.. hm... (en bordslampa rök igår)

• viktualia

Parnassia - har hittat ett antal leverantörer av sådan film... men inte knäckt frågan om återförsäljare i min närhet.. och maken är fortfarande skeptisk.. han tycker att en träskiva framför fönstret vore enklaste lösningen... vore inte det synd?!?! det skär liksom i hjärtat.. hm...

• Parnassia

Varning för ego och ett mindre sammanbrott.

Sitter här med tårar och snor rinnande. Lilla sover ju INTE . Hur f-n ska det gå. Hur länge ska man orka? Hon är 9,5 månader och vaknar minst typ 5 gånger per natt. Alltså sover knappt aldrig mer än 2 h i taget.

I tisdags tog jag ifrån henne nappen för att se om hon sov bättre utan den, eller rättare sagt utan att tappa den och vakna pga det hela tiden. Och första natten sov hon ju ett pass på 4 timmar och det var rekord.
    Men sen har det inte hänt igen.
    Hon vaknar fortfarande massor med gånger och det tar tid för henne att somna om. Några gånger har det tagit 45-60 min. Och nattningarna som innan tog ca 10 min har nu tagit alltifrån 20-40 min. Det är så nära att jag vill ge henne nappen tillbaka.
    Men eftersom hon egentligen inte sov bra med den heller så försöker jag låta bli. Ikväll är kväll nummer fem i det "nya" livet och jag hade hoppat spå att få se en förbättring. Det sägs ju att de ska glömma nappen så snabbt.
    Men inte här.

Vad är det för FEL!? På mig? På henne? På sömnen? På ron i huset? Eller vad det nu är.

F-n.

Jag hade inte tänkte bryta ihop så här. Många här har ju sina egna problem eller små helveten. Men ikväll blev det för mycket och maken är inte hemma heller.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!