• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

Vickan: har inboxat dig om en solskyddslänk

I övrigt så har helglugnet gått över i fullkomligt raseri över Yasuragi ... Om ni håller tummarna riktigt ordentligt så kanske, kanske, kanske vi har blivit serverade ett sätt att vräka fanskapet.

Hej så länge!

• smint

Vänner: Ja just det, dom filtarna kommer jag ihåg att jag har sett på ngn affär.. dom är ju jättefina och som sagt bra att man får flera

AM: Tänkte på er tvist med Yasuragi idag och tänkte fråga hur det gått. Men nu fick jag ju lite uppdatering, håller alla tummar att ni skall kunna vräka honom .

• MSW

*håller tummarna för yasuragi vräkning* och blir ganska nyfiken på vad som hänt nu...?

• BrudSommar2006

AM, nu är jag ju supernyfiken på vad karln ställt till med den här gången men jag får ge mig till tåls ett tag då. Tumhållning pågår!

Vickan, det låter ju jättesynd att sätta för fönstret, gör inte det!

Kängu, om han fortsätter kräkas, kolla att han inte har urinvägsinfektion, det sätter sig lätt på magen på småbarn.

Parnassia, Iris började sova bättre när hon var runt tre år men det vill du väl inte höra. Någon förbättring skedde i och för sig redan när hon fyllde två. Upp till hon var ett år var ren katastrof. Astrid sover med napp och hon sover i vårt rum för jag orkar inte springa som vi gjorde med Iris. De nätter hon är en total katastrof, vilket i princip bara inträffar när hon mår dåligt, tar jag över henne i vår säng, mycket lättare att åtminstone få ligga ner medan man håller fast henne och försöker få henne att somna än att behöva sitta upp halva nätterna. Hon sov ju bredvid mig hela nätterna tills relativt nyligen och jag tar fortfarande över henne någon timme på morgonen om hon vaknar tidigt.

Vad det gäller skötväska så väger väl inte de stora speciellt mycket de heller, inte så att vagnen kan bli ostadig i alla fall, problemet är väl vad man stoppar i dem! Jag använder ju vår även som handväska och har hur mycket som helst i den och det blir rätt tungt. Får hänga den så långt in mot vagnen som det går för att den inte ska välta, har ju en väldigt lätt vagn. Jag tog en i lämplig färg på Babyland, det är inte samma märke som på vagnen men det spelar ju ingen roll. Nu har jag en helsvart med glammigt blänkparti på!

• BrudSommar2006

Iris har ett par nallar hon alltid ska ha i sängen när hon sover plus minst ett par av sina andra gosedjur men vilka de är varierar. Astrid hade snuttefilt när hon var liten och sov i vagnen men nu verkar hon inte intresserad av det längre.

• Parnassia

Tack för alla kramar!
    Ikväll känns det bättre och nattningen gick riktigt bra idag. *peppar peppar* Nu pågår projektet att peppa maken till max och få honom med på tåget ordentligt för i natt tar han över nattvakten och from imorgon tar han även över projekt föräldraledig.
    Jag hoppas det går bra för honom så att han känner sig peppad att fortsätta så att inte jobbet jag lagt ner den här veckan är förgäves.

Samsovning är nog inget för oss, de gånger vi haft det så har ingen av oss sovit. Lilla är som en groda i en mixer om hon ligger mellan oss. Stora har i princip heller aldrig sovit hos oss. Förutom när de var riktigt små och ammade.

Och att lämna bort henne någon natt vore ju skönt, men som sagt det löser ju inget och jag är ärligt talat tveksam till att någon skulle ta emot henne nu när alla vet att vi kämpar för några timmar här och där.

Ang AW så har jag läst på och anser att det är nog så jag har jobbat de senaste nätterna. Därför känns det extra viktigt att maken är med på tåget. Men jag tycker AW verkar väl hårdhänt i en del av instruktionsvideosarna på hennes site, så där har jag tagit det lugnare. Kanske därför det tar längre tid för Lilla att fatta vinken? Men det viktiga är ju att nå målet.

Nu hägrar dusch, tandbortste, "Hundraåringen som klev ut igenom fönstret" och sängen på kontoret.
    Kram och god natt!

• Parnassia

AM! Vad kan ha hänt nu!? Men hursom så håller jag tummarna för att saker och ting går er väg.

• viktualia

Parnassia - hejar på maken och dig och hoppas att du får sova gott och ha det skoj på jobbet!!

• Tinga

Liten - vi har Mera Fredagsgourmet och nya upplagan av Fredagsgourmet, men jag tycker att Mera-boken är bäst. Maken och jag lagar ofta mat därifrån. Ankbröstet i fredags blev jättegott och igår, när vi hade kompisar på middag, blev det cambozolafyllda kalvfärsjärpar med ratatouille. Mycket gott - en ny favorit här. Till förrätt åt vi räkcocktail med granatäpple och gurka och till efterrätt blev det halloncheesecake. Gjorde misslyckad fudge som julgodis, så jag "återanvände" den som botten i cheesecaken. Det blev bättre än att äta den rakt upp och ner (fudgen alltså).

Oupsie - usch, vad du lider. Önskar att jag kunde säga eller göra något för att det skulle kännas bättre, men det går ju inte. Jag är iallafall helt övertygad om att du inte fejkar några smärtor, eller är överdrivet gnällig. Jag hade själv problem med foglossning och vet att det gör jätteont, och då är jag ändå en van "självplågare" i form av smärtsam träning (jag har ansträngt mig till kräkning mer än en gång ). Många kramar!

Parnassia - du har det verkligen inte heller lätt. Jag höll på att rasa ihop helt (eller gjorde det verkligen, rättare sagt) när vi precis fått hem Piff & Puff och inte fick sova. Jag tror att det enda rätta är att försöka vara konsekventa och trogna sin metod ett tag, så fattar Lilla förhoppningsvis vad det handlar om. Det är verkligen hemskt när man inte får sova, och du har alla mina sympatier. Hoppas nu att jobbet blir kul och att du trivs bra. Kram!

Snaily - härligt med skidtur.

Muggles - när du är tillbaka vill jag höra mer om hur helgen varit.

Vickan - jag tycker också att det verkar väldigt synd att sätta för fönstret; någon form av solfilm låter som en smart lösning.

Hattis - skönt att det inte dykt upp mer brunt.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!