• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • smint

åh vad jag blir sugen på att träna när jag läser era träningshistorier. Jag har aldrig hittat ngt som jag fastnat för, men det ligger ett world class här i det lokala centrumet så skall nog prova det när bebben kommit.. Dom har mamma barn pass vet jag.. 

Lappis: Vi skulle ha lite plock mat igår så det fanns lite av varje och äta även om räkorna var det som var mest av.. Lite lycklingspett, bröd, mozzarella och tomat osv.. Så vi blev mätta ändå...   sambon smakade på en räka men han har inte blivit dålig än iaf så det kanske inte var dålig?  men lukten är inte ok..

Vad blir det för recept från halv 8 ikväll Lappis?   är det från de senare avsnitten?   

Vi skall göra helstekt majskyckling i ugn med massa citron och vitlök i.. och ugnsrostade rotfrukter.

• snaily
    Lapinette skrev 2011-01-22 10:43:51 följande:
    Gällande träning så är det Nike convention i helgen som kommer men jag har inte anmält mig i år MEN en av världens bästa tränare/dansare Tony Stone ska köra ett pass på fredag på SATS tillsammans med Per. Det blir house (looooove it) och en dj från Holland ska spela musiken. Det kallar jag träning och kärlek i ett! Måste bara visa vad han körde förra året
    ">

" target="_blank">

Åh vad skoj det låter!
    Saknar verkligen något bra träningsställe, det kanske är en bra idé att flytta ändå... *ambivalent*

Oupsie
    Fy vad tungt du har det! (och nej, det är såklart inte det minsta inbillat!) Hoppas Daisy vill titta ut snaaaart!

Ore
    Jag skulle definitivt inte märkt en sån grej på bilen! Inte ens i fullt dagsljus...

Väntar på att Yngla ska vakna (och det gör hon förstås nu, alltid när jag sätter mig vid datorn), då ska vi iväg och åka skidor! Rättare sagt, JAG ska åka skidor medan maken och Yngla kör en sväng med bilen. Har tänkt komma iväg i flera veckor nu men det har inte blivit av, men nu ska jag hasa runt lilla spåret iaf.

Var skeptisk till att jag skulle komma i mina skidbyxor och sa till maken: om jag inte kommer i mina skidbyxor nu kan jag inte åka skidor, och då kommer jag aldrig gå ner i vikt så jag kan komma i skidbyxorna och åka skidor, det blir en ond cirkel.   Men jag lyckades få plats med fläsket, vilken tur!
  • Lapinette

snaily - härligt att du kom i skidbyxorna ! Och om vi ska tänka träningsmässigt som maken poängterar ibland så ska vi absolut bo kvar i Vasastan som har det bästa träningsstället i stan ... när man går på klasser som mig. Det är verkligen härligt att kunna promenera hem efter träningen ... speciellt genom Vasaparken.

smint - vad bra att det blev lite mat iallafall. Har själv stått där i tagen att börja laga maten och så ser man att datumet har gått ut och så måste man springa ut och panikhandla. Fast jag ska nog erkänna att det händer mer ofta att jag har glömt köpa någon viktig ingrediens och så skickar jag ut maken för att handla .

Det blir torsk i gömma ikväll. En tjej som gjorde det för ett par veckor sedan och det lät så gott. Det enda kruxet är att det är en jädrans massa ingredienser. Har precis skrivit upp listan på allt som ska inhandlas. Tänkte köra päronsallad med prosciutto och chevre till förrätt och sen ville maken ha körsbärsbrylé till efterrätt. Har sedan inte bestämt om det ska bli en lagrad vit bourgogne till detta eller en frisk Sancerre som gifter sig med getosten. Det ska vara chevreskum till torsken.

• Lapinette

Ja, det är inte så många veckor kvar tills jag får åka skidor ! Har bestämt att jag ska hänga med brorsan upp. Kan bli trevligt att få lite kvalitetstid med honom + gudsonen utan att hans sambo eller min make följer med. Har ju aldrig åkt skidor med min bror som "ung". När jag väl började åka ja då åkte ju han med sina kompisar.

• viktualia

Ore - jag skulle inte heller sett ens i dagsljus. Är härligt ointresserad av bilar och framförallt extraljus..

Oupsie - KRAM!! Hoppas att tisdagens undersökning leder till snar målgång!!

Snorkis - jag minns ändå en del av hur du berättade om ditt mående under din graviditet med S och tyckte när S dog att det blev extra överjävligt mot dig som hade mått så pissigt... KRAM på dig!!!

Ego - har helt enkelt konstataterat att hormonspiral inte stoppade mig från att ha mens. Eller att blöda rikligt. Eller att ha asont. Varken en graviditet eller en hormonspiral funkade alltså på min eländesmens. Dvs det finns ju folk som påstår att mensen kan bli skonsammare efter en graviditet. Inte min. Visst går det att hålla skiten i schack med hjälp av tabletter. Men jag blir så besviken....  å andra sidan: om jag hade satt in en kopparspiral istället så är ju sannolikheten rätt rejäl att jag hade drabbats av mastodontblödningar.... Så detta är väl i alla fall bättre... Saknar mina gamla hederliga p-piller men antar att hormonspiral är lite skonsammare mot kroppen. Suck.

• smint

ja den där torsken såg jättegod ut, och er förrätt lät supergod.. Kanske skall införa samma system här hemma, att en kommer på maten lite då och då.. 

Härligt med skidåkning med din bror, alltid roligt att få kvalitetstid med syskonen.

Snaily: Ha en härlig skidtur

Nu kom sambon och dottern hem efter en promenad till parken. slut på lugn och ro  

• Lapinette

smint - vi har ju precis börjat men det var himla skoj förra helgen. Vi klädde t o m upp oss och satt och sen satt vi och kommenterade maten. Ska vi göra om receptet på lammytterfilén t ex så blir det med en annan sås, för den var tog över all smak. Känns lite som att ha matkurs hemma fast utan lärare . Vi kommer inte göra så här varje helg men när vi känner att vi har tid.

• BrudSommar2006

Iris är just nu på kalas, det är hon och typ tio killar. Den enda andra tjej som var bjuden kunde inte komma. Så maken är där och håller ordning på dem! Det lär ju inte vara så många av de andra kalasdeltagarna som dyker upp i rosa glittertröja i alla fall, fast vad vet man.

Att vara gravid är rena helvetet, kräkas, må illa och vara skakig månad efter månad kan få den bäste att deppa ihop!

Det gick åt skogen med sluta-amma-idén imorse för Astrid vaknade redan klockan sex och då orkade jag inte upp. Hon fick komma över till oss, snutta och så sov hon till tjugo över åtta. Det är så jädrans svårt att motivera sig till att gå upp med henne när man vet att man förmodligen får ligga kvar flera timmar till om man låter henne snutta lite...

Vi har ju anmält både oss och Iris till skidskola nu i mars, jag undrar verkligen hur det ska gå. Iris är med all säkerhet den av oss som kommer klara sig bäst, för mig och maken betvivlar jag att det kommer att gå något vidare men vi ska ge det en ärlig chans, för barnens skull, så att de slipper bli samma skidanalfabeter som vi är och få titta på när alla andra åker på skidutflykt. Synd att maken inte heller åker, man skulle hittat någon som åker skidor så hade jag sluppit! Tänkte inte på att fråga det när vi började dejta haha.

• Lapinette

BS - hade du träffat någon som är skidfrälst hade han "tvingat" dig att åka. Fråga min make!

• kängu

God förmiddag! Nu har kräksjukan landat hos oss, än så länge är det bara ru som insjuknat. Han spydde senast vid elva igår kväll så kanske kanske att det är över för hans del. Inkubationstiden är ju upp till två dygn så jag och maken får vänta och se om även vi är drabbade

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!