• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Tinga

Jo, just det - Cicci, vem mer i tråden är det som har ett barn som heter som Puff? *nyfiken*

• Tinga

Här har vi två förkylda småkillar, så nu kräks det mer än vanligt igen. Fy satan vad jag hatar det! Kräktorkning dagarna i ända. Undrar när den där förbannade övre magmunnen ska mogna på de små liven?

Kompisarna som var här igår har en 16-månaders son, och hon beklagade sig för mig hur han häromdagen hade kräkts under ett hostanfall när hon var ensam hemma, så att hon ensam fick ta hand om både barn och sanering. Snacka om att jag är helt fel person att beklaga sig för i sådana ärenden; har har jag varit själv vid hundratals tillfällen med två barn, där båda kräkt ner sig och det flera gånger om dagen. Nä, det blev inga sympatier, kan jag säga.

• Izzie

Parnassia: Usch vad jobbigt med nattsömnen - eller bristen på nattsömn - är väl kanske bättre formulerat. Sömn är så grundläggande så blir man utan slutar man till viss del att funka. Nu sover ju Matilda bra, men jag minns ändå hur jävligt det kunde vara ibland när hon var yngre och man aldrig fick sova mer än nån/några timmar i sträck. Ibland blev jag rädd för mina egna tankar... Skickar stor kram! Vet inte riktigt vad jag ska råda till heller. Olika saker funkar väl för olika föräldrar och barn. För oss funkade det inte alls att samsova, det var nästan värre än tortyr. Napp har M aldrig tagit, så det problemet har vi heller inte haft. Ibland var det enda som funkade att ge henne välling, och det var flera gånger vi fick backa på nattmålet trots att vi vant henne av med det. Men ibland har nöden ingen lag. och som du själv skriver - nån dag vänder det! Hur gammal är Lilla nu?

Muggles - Grattis till v 22! Någon skrev att att andras graviditeter går så fort, och så känns det i ditt fall tycker jag. Fatta att du gått mer än hälften! Så skönt! Nu får vi bara hoppas att de stannar kvar så länge som möjligt och att allt flyter - du är verkligen värd en "räkmacketid" nu framöver! Var iväg med jobbet i veckan så jag kom aldrig åt att gratulera på födelsedan, så här kommer ett JÄTTEGRATTIS i efterhand! Fick du nåt kul?

Oupsie - Stor kram vännen! Hoppas att det går fort nu på slutet, jag har förstått att du har det jävligt! Nä, graviditet är sällan nån dans på rosor, men vissa verkar tyvärr drabbas hårdare än andra. Men nu är det verkligen inte långt kvar! Du kommer iaf få nåt fantastiskt som tack för besväret!

HAttis - Shit vad obehagligt med bruna spår! Men det är som alla andra sagt, det behöver ju inte betyda något alls! Brunt betyder iaf att det inte är ngn färsk blödning. Har du testat det digitala Clearblue-testet som talar om hur många veckor in i grav man är? Det borde kunna ge en fingervisning om ifall hormonvärdet ligger hyfsat rätt i tid, tänker jag? Om inte, när får du VUL tror du? Håller tummarna för dig!

Själv kastas jag lite mellan hopp och förtvivlan. Kände mig väldigt lugn och säker innan jag testat, för jag kände att det inte var som vanligt och jag hade den där speciella gravidkänslan i kroppen (som jag hade med Matilda, men inte förra gången som sen oxå slutade med MF). Men efter testandet kom osäkerheten tillbaka. Ett jäkla nojande och jag letar ständigt efter symptom. Glad de dagar då jag känner av illamående och ledsen de dagar då jag " känner mig som vanligt". Inga som helst spår av brunt el rött, så det finns inget påtagligt som skulle indikera på att det inte är som det ska, men efter alla motgångar, inte minst här i tråden och sen mitt egna MF förra gången, gör att jag lite tappat tron...  Nu har brösten börjat ömma en del i helgen, så just nu känns det lovande, men som sagt, det svänger fort. Tänker ringa BM runt v 9 tänkte jag. Finns ingen anledning att göra det tidigare tycker jag. Jag blir ju inte mindre gravid för att jag väntar. Nåt VUL lär jag ändå inte få. Tiden får utvisa läget... Men jag vill, jag vill, jag vill!!!

Förresten har jag letat efter våra gamla trådar (tänkte se om jag hittade hur det kändes när jag var gravid med M, symtom och så, men jag hittar dom inte. Nån som vet om de går att få tag på? Den möjligheten kanske försvann efter att de bytte utseende på sidan???

Nähä, nu vaknade en liten tjej... Klagade över att hon hade ont i örat innan, hoppas det inte det som stör nattsömnen. Återkommer!  

• Klockarbol

*vinkar*

Osovande små barn är verkligen riktigt, riktigt apeländigt
    Sömnen är så himla viktigt för att man ska fungera någotsånär vettigt och det är väl illa nog att så många blir mer lättväckta när man har fått barn. (Jag menar nu inte att man bara vaknar när barnet hojtar utan att man vaknar av precis ALLT - tidningsbilen, grannen går på dass osv)

Äldsta sov exemplariskt, hela nätter från start (inte så kul som man kan tro, jag hade mjölkstockningen from hell i flera månader...) och hon har sovit i vår säng kanske 4 gånger i samband med öroninflammation.

Yngsta kompenserade detta med råge...
    Hon sov inte alls och skrek f-n i mig oavbrutet
    En typisk hudmothud-bebis som satt fast som ett klistermärke!
    Beskrivning på en groda i en mixer är mycket träffande även här! En högljudd groda!
    Först när hon började skolan (6 år) så slutade hon kliva över i vår säng var och varannan natt. Kanske inte så upplyftande för er med sprattliga ungar i sängen Skäms
    Men hon är hemskt söt! (Dock fortfarande klistermärkestendenser...)

Skötväske-frågan har jag inget att bidra om, alldeles för länge sedan här, men har för mig att den optimala skötväskan inte existerade då heller utan min väninna sydde en åt mig.

• Klockarbol
    Tinga - liiite insikt kan man väl ha med vem man gnäller om vad för? Märkliga kompisar...
    Själv är jag rejält kräckelmagad men man gör ju vad som behövs ändå liksom!

Izzie - hoppas liten dam slipper ont i öronen, det gör ju så himla ont

Minimadame är också förkyld med jättehög feber och ont i kroppen. Trodde först att det är influensa av nåt slag men snuvandet uteblev och istället har hon fasligt ont i halsen så det onda kommer väl av den höga febern. Tycker hon har haft ont i halsen och feber lite väl ofta nu så det får väl bli ett besök hos doktorn om vi får nån tid.

Ego
    I går tömde vår tvättmaskin ut vatten dåligt så jag fick centrifugera en extra gång för att kunna hänga.
    I dag stannade eländet med trumman full med vatten...

Hade jag inte redan varit deprimerad så hade jag blivit - ny tvättmaskin kan jag då rakt inte finansiera just
    nu

Kvällen har jag tillbringat med att först skura golvbrunnen för att komma åt att koppla loss tvättmaskinens avloppsslang.
    Den där golvbrunnen som maken tyckte "såg helt ok ut" för 2 veckor sedan när jag bad honom fixa det begynnande stoppet som gjorde att det luktar avlopp i badrummet så fort det spolas vatten i golvbrunnen...
    Även definitonen av "helt ok" vad gäller avlopp skiljer sig tydligen rejält år i våra respektive världar.

När jag väl kommer så långt att jag kan skruva loss slangen från maskinen så kikar något rosa ut på mig. Efter en stunds meckande med pincett (VARFÖR ska det vara så jäkla trångt just där när resten av sllangar och rör är betydligt grövre???) så lirkar jag fram...
    Taaadaaa - en rosa nallebjörnsknapp... Förvånad

I tvättmaskinens nålfilter återfinns dessutom en liten ziplockpåse som säkert inte heller har bidragit med något positivt...

Ända sedan jag för massor med år sedan lyckades tvätta ett gäng kritor i 60 grader (försök få bort smält krita från insidan av trumman... en utmaning vill jag lova!) har jag varit väldigt noga med att plocka ur fickor på det som ska tvättas och det enda som har återfunnits i nålfiltret sedan dess har varit knappar som trillat av under pågående tvätt!

Undrar om jag ska återta huvudansvaret för tvätten?
    Nog för att jag hade en tanke med att ge f-n i att tvätta annat än mitt, yngstas och typ handdukar men uppenbarligen blir slutresultatet att jag får rensa avlopp oftare istället...

Fast just nu känner jag mig ganska duktig som har skinande blanka avlopp Solig
  • smint

Godmorgon

Klockarbol, Grattis till skinande avloppsrör  Men fy vad jobbigt när tvättmaskin och sådant strular... Här hemma är det jag som rensar avlopp för sambon är så galet kräkmagad... Hoppas minimadame kryar på sig

Izzie: Skönt med lite symptom iaf, hoppas M inte blev dålig under natten...

Tinga: Säger som klockarbol, vännerna kan väl vara lite mer försiktiga i vad man säger... Middagde lät supergod iaf

Ego: Hade sjuk halsbränna efter mitt godisätande igår så vid 1 kunde jag tillslut somna efter ha läst ut min bok också.. sedan vaknade dottern 5.15... hon brukar somna om men i morse gick det inte... Men hon somnade tidigt igår så får skylla på det.. Men när dom pallrat sig iväg så är det jag som kryper ned under täcket igen...  Skall hämta T vid 14 och gå och klippa henne. Bäst att passa på nu medans man har ett barn att rodda med..

• Liten med Mindre

Parnassia - heja dig! Det är klart man går på magkänsla vad gäller sovmetoder. Jag höll inte lilleman helt fast i sängen heller då jag märkte att det inte lugnade, men "lagom" fast var hans melodi. Huvuddragen är väl ändå: fasta tider, lugna på plats i sängen vid behov i början, o attityden av självklarhet "på natten sover alla som grisar" (inte som grodor i mixrar )

Vad gäller snuttetrasa så är jag en sån som slet ut min snuttefilt. Hade picknick på den i köket varje morgon tills det bara var smulor kvar. Kände o klämde o godkände många nya tyger efter det - för att sen rata dem i sängen. Nu fanns ju inte tumlare på den tiden, men ändå. Och det sved ju något oerhört att storasyster hade sin likadana snuttefilt intakt. (Tjuvsnusade säkert en miljon gånger på den.)

Igår fick maken sin första riktiga "tänka själv o inte lyckas så bra" övning. Han ville slänga in barnen i bilen, köra o hämta mig i stan, svänga förbi en kompis o hämta en grej o sen hem o laga middag.

1 - det tog 50 min att få på barnen kläder o in i bilen
    2 - tog inte med skötväska o mat till lilleman, för vi ska ju bara åka bil
    3 - kör fel i stan efter att ha  hämtat mig, o hamnar på E4: med stillastående kö. Nu passerar  matdags för lillkillen, och stora tjejen har somnat o är omöjlig att väcka trots att mamma busar och buffar o ruskar (hon blir eländigt jobbig om hon sover på dagen)

Nåväl - vi kommer av vägen o hem till kompisarna som har barnmat, haklapp o allt till lilleman, extra blöja i bra storlek. Toppen med vänner som har barn i samma storlek.   Fast vi upptäcker när vi kliver ur bilen att någon sovit för gott och det är blött genom overallen och i bilstolen...

Någon middag att tala om blir det ju inte när vi väl kommer hem lagom till sovdags för kottarna. de vill ju hellre bada o äta välling. Mamma o pappa äter seeeent när maten blivit klar.

Jag tror maken tänker en extra gång innan han spontanåker iväg igen.

• Liten med Mindre

Smint - 1 dag kvar! Iiiiiii! ( Eller vill du inte höra? )

Parnassia igen - jag kan dela med mig av mina nattanteckningar från när jag sovkurade lilleman, om ni skulle finna något stöd i det. (Lusläste vad de skrivit om Mindre när jag själv skulle kura, och det hjälpte oerhört när man kände sig ensam på natten.) Skicka ett meddelande i så fall.

• smint

Liten: haha oj vilken utflykt maken fick i hop, tur att lilleman fick mat hos kompisarna.. Men det kan nog vara bra tankeställare emmelanåt

jodå fram till i morgon kan jag höra ang BF, sedan så  nej skämt å sido, jag tror det kommer bli som med dottern, besök hos bm och sedan satte värkarna igång dagen efter   Så imorgon skall jag till BM.

Läste precis att Peter Jidhe fått barn igen, frun var kräksjuk innan och delvis under förlossningen... Inte så mysigt...

Nu skall jag lägga mig.

Kram alla fina så länge 

• fru AM

Liten: Trots att utflykten var lite jobbig så är det ju bra att han får uppleva konsekvenserna av slarvig spontanitet ...

Klockarbol: vi sitter lite i samma båt just - vår tvättmaskin la också av igår. Mycket snopet och irriterande Blinkade ilsket rött och ville att vi skulle ringa service ... I morgon kommer det någon och tittar. Den är ju bara tre år så den borde väl gå att fixa hoppas jag. Har för mig att det var 20 års garanti på den (är det möjligt?)  Tur ändå med en bror  samma hus, fick tvätta klart min tvätt hos honom.

Angående Yasuragi så kan jag inte ta det här. Jag tror att jag avvaktar med att berätta detaljer överhuvudtaget tills advokaten kollat på det hela. 

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!