• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

Telis: vi har ett Hagakök som vi gillar (men köp det för guds skull inte på Bygg-Ole i Nacka. De är fulla). Tänk på att välja STORA diskhoarn(så att en hel ugnsform går ner åtminstone i ena). Det är nog det viktigaste.

Läser lite i sovaboken då och då men ska nog gå tillbaka och läsa om vissa avsnitt eftersom Hektor ändrat sovbeteende. Säg till när du vill ha den tillbaka! Hoppas Televinkens magmysterium får sin lösning

• Telis
    Liten med Mindre skrev 2011-01-24 11:40:32 följande:
    Oj, nu blev jag ju nostalgisk Telis.

Tänk att pluttan redan är 3 år och  säger "Jag vet mamma, sluta tjata".
    Ja, visst är det häftigt. Och så finns det en liten Lilleman också, det hade ni inte heller en aning om då för snart fyra år sedan.
  • Telis
    fru AM skrev 2011-01-24 11:48:04 följande:
    Telis: vi har ett Hagakök som vi gillar (men köp det för guds skull inte på Bygg-Ole i Nacka. De är fulla). Tänk på att välja STORA diskhoarn(så att en hel ugnsform går ner åtminstone i ena). Det är nog det viktigaste.

Läser lite i sovaboken då och då men ska nog gå tillbaka och läsa om vissa avsnitt eftersom Hektor ändrat sovbeteende. Säg till när du vill ha den tillbaka! Hoppas Televinkens magmysterium får sin lösning
    AM, skulle så gärna vilja ha två stora hoar men det vette sjutton om det får plats. Måste mäta lite igen!

Bygg-Ole i Nacka stryks!
  • Telis

Maken rapporterar via ett kort sms att Televinken klarat undersökningen bra, att det bara är en period man måste ta sig igenom och att vi ska ge mer Laktulos. Det är ju bra och dåligt - det är ju bra om det inte är något fel på honom men det är ju dåligt om man inte kan svinga sitt trollspö och få det onda att gå över på en gång.

• Klockarbol

AM -
    jo nog borde det gå att fixa maskinen när den inte är äldre! Fast å andra sidan är det ju så otroligt mycket elektronik i moderna maskiner så man blir alldeles mörkrädd...
    Men jag gillar varianten med att den i klartext säger till när det är dags att ringa service
    Vår maskin är 19 år gammal (!!!!) likaså vår tumlare. Bägge var "nyfödda gåvor" när äldsta föddes

Nu har jag 2 nära släktingar som arbetar med vitvaror för tvättstuga så det är kanske inte så udda som det låter. Bägge maskinerna var nyaste, bästaste som gick att få tag i då så jag misstänker att det bidragit till den långa livslängden.
    Sen blir det per automatik så att maskinerna underhålls minutiöst för att jag ska slippa skämmas vid de tillfällen jag behöver ringa släktingen för mer avancerad service (nåde då om det är fullt med gammalt tvättmedel i slangarna )

Dock står en ny tumlare på önskelistan pga elförbrukningen...

FruCici -
    Ja gudars vad jag kan längta efter tvättstuga! Allt klart på en och samma gång, manglade lakan som ligger så snyggt i linneskåpet och är så sköna att sova på!
    Fast å andra sidan så minns jag även ett bedrövligt släpande, städande efter andra för att kunna använda grejerna och tvättande i handfatet när det inte fanns några tider...
    Men manglade lakan är helt klart värt mycket

Det optimala måste vara att ha som min mamma, tillgång till tvättstuga och liten maskin i badrummet

Fossing -

Telis - Hoppas, hoppas hoppas de kan hjälpa Televinken. Fy för att ha ont när man ska på toa

Minimadame ligger nedbäddad i soffan och tittar på TV. I natt var jag in för att stoppa om henne och då hade hon så hög feber att hon var svettpärlig i ansiktet! Har aldrig sett det förut... Ingen av oss har speciellt lätt att svettas i ansiktet, inte ens när det äts riktigt stark mat (undantaget ett misstag med röd currypasta i en köttgryta, tänk vad ett litet räknefel kan göra..)

Själv vaknade jag med ont i halsen och ont i rygg o nacke så det verkar som att Minimadame har delat med sig
    Trodde att jag hade så svårt att somna i går för att jag hade ont i händerna efter avloppsmeckande men det fanns tydligen fler anledningar...

• Fossing77

Min gamla tvättstuga som har varit tvättstuga med pannrum och dusch vägg i vägg med kontor/litet förråd + toalett är under rekonstruktion. Just nu är det enda som finns där nere tvättmaskin och torktumlare, resten är strippat på allt ner till betongen och väggar är rivna, så min gamla tvättstuga blir spa-avdelning med dusch och badkar, gjutjärnskamin och bastu, kontor/förråd/toalett ska bli ny tvättavdelning med toaletten kvar då. :) Blir superfint, bara det blir klart... Mycket betong just nu dock... he he

• smint

September: Jag hoppas vi får plats på SÖS, där var vi sist och jag var jättenöjd.  jo det var smart att kunna plocka upp sakerna snabbt, men får se vad det blir för någon till slut.

• fru AM

Telis: vi har alltså en stor ho och så en mindre (fast i o f s ganska stor). Jag skulle nog hellre ha en riktigt stor ho än två små. Vad ska ni fixa i köket mer i detalj? Avråder från kombiugn varmluft/micro om nu det står på någon önskelista.

Skönt ändå att det inte var något allvarligt fel på Televinkensmage tycker jag. Pussa magen från mig  

• Fossing77
    fru AM skrev 2011-01-24 12:09:59 följande:
    Telis: vi har alltså en stor ho och så en mindre (fast i o f s ganska stor). Jag skulle nog hellre ha en riktigt stor ho än två små. Vad ska ni fixa i köket mer i detalj? Avråder från kombiugn varmluft/micro om nu det står på någon önskelista.

Skönt ändå att det inte var något allvarligt fel på Televinkensmage tycker jag. Pussa magen från mig  
    Gillar du inte kombiugnen? Vi har en sån utöver den vanliga ugnen och den är kanon :)
  • Telis

AM, ja jag funderar på det där med hoarna - om det är bättre att ha två medelstora (riktigt stora får vi aldrig plats med) eller en lite större och sen en som är pytteliten som finns nu. Svärmor använder mest sin pyttelilla och har ett lock över den större hon och jag brukar bli galen på att det blir slabbigt med vatten åt alla håll från den lilla. Men så tänker jag att man kanske inte måste ha ett lock över den stora hon som svärmor har.

Vi ska sätta upp en vägg för att få ett extra rum och göra köket mindre. Så dom skåp som sitter i det som ska vara det nya rummet flyttar vi och sätter i köket på den nya väggen. Sen ska vi passa på att byta det fula kaklet och den värdelösa runda hon och blandaren. Det blir också lite ny belysning över diskbänken och köksbordet. Men alla vitvaror ska vi behålla, förutom spishällen som vi ska byta, där håller vi på och velar mellan vanlig keramik och induktion.

Men för nyfikenhetens skull, varför är det inte bra med en kombinationsugn?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!