• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Snartis

BS: plattorna synkar ihop sig   fast det är itne så ofta man gör det men om man ska göra storkok med tex gryta så är det så ofta att grytan inte får plats på en. Eller steka pannkaka och en kråfingrig Kickén ska vara med så kan man putta in stekpannan en bit utan att använda plattan längst in. Toppen tycker jag

• muggles
    fru AM skrev 2011-01-24 14:28:46 följande:
    Mugglan: vilka små skrämselbebisar - Ada och Beda! Skönt att det gick bra. Stackars Moa också, hon måste ha blivit rädd?  KRAM!
    Nej hon var hur cool som helst. Hon hämtade mobilen och höll sig någorlunda tyst medan jag pratade med barnmorskan på Östra spec. Enda var sedan att hon var törstig och det kunde jag inte fixa och var lite svårt att förklara varför jag inte kom upp ur sängen. Men maken kom efter 15 min sedan... Han sprang nog 100m-tempo från bussen stackarn.
  • muggles

BS: på vår är det bara när man ställer kastruller (el ngt annat) på "instrumentpanelen". Det är ju en säkerhetsgrej att inget ska kunna ligga där och slå på en platta utan att det är meningen. Men man kan absolut ställa saker på plattorna utan att det piper. Vi behövde inte ens slänga några kastruller/pannor. Är det inte mest aluminium som inte funkar? Och det vill man ju ändå inte ha.

• fru AM

Jag har råkat köpa ett par wokpannor (med teflon) som inte funkar på vår induktionshäll - men det är nog de enda jag fått slänga (eller ge bort eftersom de var nya). Regeln är väl att allt som är magnetiskt funkar. Testa med en kylskåpsmagnet.

Tråkigt dock om man har en massa fina kockkastruller i koppar. Mitt förr förra ex hade hellre bitit av sig armen än slängt sina kopparkastruller.

• Lapinette

mugglan - inga av mina och makens kastruller och stekpannor fungerade (vi testade med magneter under) och vi hade inga skitmärken någon av oss. Skittrist att göra sig av med en jätteuppsättning men som sagt var .. nu är det glömt (och min mamma blev glad som fick "nytt" på landet).

• Fossing77
    BrudSommar2006 skrev 2011-01-24 14:31:40 följande:
    Mugglan, usch vilken dramatik!

Angående induktionshäll så vet jag inte så mycket om sådana annat än att vi antagit att det ska bli en sådan när vi byter spis nästa gång men vi var hos bekanta i lördags och deras häll hade den irriterande funktionen att det inte gick att ställa saker på den avstängda hällen utan att det började pipa.

Sjukstuga här, fast just nu sover Iris i soffan. Det har den nackdelen att man får försöka hålla Astrid därifrån vilket inte är lätt.
    Vår häll surar bara om man lyckas hälla vätska på kontrollpanelsoområdet.. Annars kan du ställa saker överallt på den oavsett om den är av eller på utan att den bråkar. :)
  • fru AM

MAn vänjer sig mycket snabbt vid induktionsmatlagning. Det blir svårt att laga mat på andra spisar eftersom de inte reagerar lika blixtsnabbt tycker jag. 

• Lapinette

Något som jag direkt tänker på när jag kollar på hus/lägenhet. Finns det induktion eller innebär det att vi måste byta ut till induktion?

• fru AM

JAg glömmer alltid att stänga av spisen om jag lagar mat på någon annan spis ... kom ihåg det om jag använder spis hemma hos någon av er! Induktonshällen behöver man ju bara ta bort grytan från. Mycket smidigt.

• Telis

Muggles, vilken skräckupplevelse med mastodontsammandragningen! Skönt att allt var bra ändå och att helgen blev så lyckad sen!

Vagning har vi också kört mycket med och det har funkat skitbra - är det AW som har hittat på det så är hon förlåten allt! (Utom den där buffningsvideon. )

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!