• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • sweetstreet
    fru AM skrev 2011-01-24 18:26:56 följande:
    Hemskt att erkänna - men jag minns inte riktigt vad vi hade för in-& utgångsmusik!!!! Något ur Drottningsholmsmusiken kanske ...

Jag har gått i samma skola som två av AW:s barn - de var ganska odrägliga/ouppfostrade (i a f i jämförelse med oss andra små änglar ). Men AW:s nattningsmetoder kan ju vara bra för det. Hennes barn föreföll ju i alla fall utsövda. 
    Haha satt just och funderade på vad vi hade som musik för in- och utgång.... MINNS INTE??!?!?!?!?
  • sweetstreet
    Piggelin1 skrev 2011-01-24 18:23:40 följande:
    Jag med! Bara hon inte får för sig att hoppa från ngt tak med paraply så är jag nöjd

En helt annan grej - har ni sett på BT's startsida, där man kan scrolla ner lite så finns det "Senaste Inläggen" i forumet, men även en flik som heter "Hetaste debatterna". Av åtta trådar där, så är det SJU som är våra Vi är lite smått unika tror jag bestämt, iaf ifråga om antal inlägg!
    Oj där ser man! Jo våra trådar är ju rätt livliga....
  • Fossing77
    Piggelin1 skrev 2011-01-24 18:16:04 följande:
    Hej Fossing - tror inte vi hälsat förut
    Hallåj! :)
  • fru AM

Nu blev jag riktigt sorgsen då jag inte minns vilka psalmer och musikstycken vi hade på bröllopet. Maken minns ännu mindre. Jag kommer bara ihåg vilka låtar vår sångerska och gitarrist klämde i med. Och så då kanske Drottningholmsmusiken någonting som utgångsmarsch ... Och så hade vi en trumpetare som spelade ett tjusigt stycke - det kanske var ingångstruddelutten förresten ... ?

• fru AM

Jag tror inte att jag var eller är ett Bridezilla-ämne ...

• snaily

(Enbart egoinlägg...)

Deppig snigel här.
    De två senaste kvällarna har varit mycket sämre igen på insomningsfronten, hon har skrikit som en besatt, i lördags kväll ända till närmare 1 på natten... Men det som känns ännu värre är att idag hade vi samma problem, på dagtid! Vi var till MVC imorse så både hon och jag var trötta av att ha gått upp så tidigt, så jag kände att jag bara MÅSTE få en tupplur. Tänkte att vi lägger oss tillsammans i sängen, hon var ju så trött så hon höll på att gå av på mitten - men VARFÖR kan hon då inte bara SOMNA!? Hysteri-skrik igen, och jag blir så frustrerad och ledsen, vad vill hon liksom? (Hon hade ätit och fått ny blöja och var lagom varm och jag var intill henne.) Det gick inte ens att få henne lugn när hon låg på mig och jag vaggade henne, inte förrän efter flera försök och en massa skrik.

Gaaaah! Verkar som enda sättet att få henne att somna är att vara uppe och bära henne på ett väldigt gungigt sätt, länge. (Vagning funkar ej.) Vet att man inte kan skämma bort en 6-veckors, men ibland tänker jag att vi kanske kommer få fortsätta söva henne så här för all framtid bara för att vi gör så nu. Men jag klarar inte av att låta henne skrika sig till sömns vilket väl vore alternativet, även om det ibland är lockande när man redan erbjudit allt man kan tänka sig att hon vill ha (närhet, mat osv).

Så. Ville mest skriva av mig lite, fiskar inte efter tips och råd egentligen - då känner jag mig bara misslyckad för vi har troligen redan provat det mesta och inte fått det att funka.

Nu ska jag mata skrik-ynglet.

• fru AM

Kan det vara så att lilla fröken Yngla har en tillväxt/utvecklingsperiod och därför kinkar ...? HAr du den där holländska boken om barnens utvecklingsperioder? JAg har för mig att den var ganska på pricken vad gällde Livias perioder i alla fall. Inte för att det går att göra så mycket men misstänker man att det är en utvecklingsperiod så kan man förlåta dem lättare ..

Kram på dig!

(Detta är inget tips men en liten påminnelse om du råkar ha glömt det ...Lindning? Hjälpte oftast mot mina barns babyspatt) 

• Oupsie

Muggles, oj vad otäckt med en sådan kraftig sammandragning . Skönt att allt såg bra ut på kontrollen och det låter som att ni har haft en riktigt härlig helg .

Telis, kul att göra om köket, men jag känner igen känslan av att det ibland finns lite väl mycket att välja mellan. För övrigt så instämmer jag i hyllningskören av induktionshäll, så bekvämt! De flesta av våra grytor kommer från Ikea, deras +365-serie fungerar på induktion. Angående hoar så har jag alltid föredragit två stora hoar, men om det inte får plats så kanske det är bättre att ha en riktigt stor än att ha en stor och en liten . Stackars Televinken, hoppas verkligen att det snart går över för honom så att han slipper det onda! Och krya på dig!

Sweet, jag är inte säker på att jag har gratulerat dig heller för dina framgångar på jobbet. Om jag har missat det så får du ett stort grattis nu istället!{#emotions_dlg.flower}

Parnassia, det är väl inte konstigt att bryta ihop om man inte får sova? Förstår att det är skitjobbigt. Hoppas att lilla snart sover bättre. Stor kram!

Piggelin, åh så roligt med bröllop, när är det förresten? Eller är det hemligt? Som utgångsmarsch hade vi något stycke ur Drottningholmsmusiken, kommer tyvärr inte ihåg vilket.

AM, hoppas att det går att vräka den där Mr Yasuragi{#emotions_dlg.djavulsk}.

Postar så länge...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!