• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

Åh Telis medan jag minns - angående induktionshäll. Bland det första jag lyckades med när vårt kök var nytt var att slå av en flisa på induktionshällens sida ... ! (Tur att det var jag, hade det varit min man hade jag strypt honom ) Så ett tips är att ta en häll med stålkant. Eller någon annan kant - i alla fall inte rå glasskiva.

• Oupsie
    fru AM skrev 2011-01-24 19:25:40 följande:
    Åh Telis medan jag minns - angående induktionshäll. Bland det första jag lyckades med när vårt kök var nytt var att slå av en flisa på induktionshällens sida ... ! (Tur att det var jag, hade det varit min man hade jag strypt honom ) Så ett tips är att ta en häll med stålkant. Eller någon annan kant - i alla fall inte rå glasskiva.
    Nej, ingen kant, säger jag . Det fastnar skräp där under och så blir det jobbigt att städa. Fast vissa modeller har i och för sig sådana kanter på sidorna men inte fram eller bak. De borde vara lättare att städa.
  • fru AM

Bättre med skräp som GÅR att ta bort (även om det är svårt) än med splittrad glasskiva ... Tycker jag!

• viktualia

Liten - vad sa maken efter sina fadäser?!? galet!!

Klockarbol - jobbigt med tvättmaskinen!

Telis - induktionshäll är da shit... och som tidigare skrivet kan man kolla sina kastruller med hjälp av en magnet. Fick också byta ett gäng, men det var det värt!!

Liten och stor ho är bra tycker jag. Underlimmade har vi.Från Marbodal.

Halsfluss - det finns gurgelvatten som är värkstillande....

Snartis - som gammal trådnisse tyckte jag att du hade kvalificerat dig för vår hemliga BT-grupp på fejjan!

Piggelin - jag säger som de andra.... minns inte vad vi hade för musik...  men facit fanns i datorn. Det var Mendelsson på invägen och en gotländsk brudmarch på utvägen.

Ego - Trollet har nog hamnat i en "jag har egen vilja"- fas. Han äter helst bara det han kan plocka i sig själv.... vilket gör matningarna mer utdragna i tid än vanligt... Har era lirare också haft sig på det sättet?

• Oupsie

Vickan, det låter ju synd att sätta för fönstret. Hoppas att ni hittar någon film eller liknanden som skyddar mot solljuset. Annars kanske sådana tyggarderober kan vara en lösning för de kläder som ni är mest rädda om?

Tinga, hoppas att killarna kryar på sig snart så att ni slipper mer kräk än vanligt. Förstår att din kompis inte fick några sympatier från dig.

Izzie, vilken vecka är du i nu. Håller tummarna för att allt ska gå vägen!

Klockarbol, fy vad jobbigt med tvättmaskinen. Och pesttråkigt att rensa avlopp, men jag håller med om att man känner sig ganska nöjd när man väl har gjort det.

Smint, ja nu börjar det bli spännande .

• kängu

Snigeln, stora stora kramen till dig!! Det låter skitjobbigt. Du skämmer inte bort henne och ni kommer inte behöva ha det så här alltid. Jag går inte längre runt och bär Ru i bärsele i 3-4 timmar varje kväll med en speciell gungande gång för att han ska hålla sig lugn, så jag vet att även för er kommet det att gå över även om det inte känns så nu!!!!!!!! KRAM

• kängu

Mugglan, jösses vilken läskig händelse med mega-sammandragningen Men underbart att allt såg bra ut. Vad duktig din goa-Moa verkar vara

• snaily
    fru AM skrev 2011-01-24 19:22:27 följande:
    (Detta är inget tips men en liten påminnelse om du råkar ha glömt det ...Lindning? Hjälpte oftast mot mina barns babyspatt) 
    Funkar inte tyvärr, eller ingen skillnad mot att bära henne olindad. Om jag lägger ner henne lindad försöker hon bara bryta sig ut (och skriker förstås).

Som barnmorskan sa idag: oj, vilken bestämd liten dam!
    Det sitter kanske i det röda håret...

Boken verkar intressant, sett länkar till den tidigare, men verkar inte gå att få tag på?
  • Oupsie
    fru AM skrev 2011-01-24 19:31:53 följande:
    Bättre med skräp som GÅR att ta bort (även om det är svårt) än med splittrad glasskiva ... Tycker jag!
    Aha, du tänker såååObestämd .
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!