• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • muggles
    Telis skrev 2011-01-24 15:27:38 följande:
    Muggles, vilken skräckupplevelse med mastodontsammandragningen! Skönt att allt var bra ändå och att helgen blev så lyckad sen!

Vagning har vi också kört mycket med och det har funkat skitbra - är det AW som har hittat på det så är hon förlåten allt! (Utom den där buffningsvideon. )
    Jag är osäker på hur mkt som AW förespråkar som hon faktiskt har hittat på själv. Tex är hon väldigt mkt för att barnen ska sova ute (även i minusgrader) och det är ju "allmän" kunskap hos äldre generationer. Samma med vagning. Att man ska köra oroliga barn över en tröskel är ju allmänt vedertaget - hon kanske bara har förfinat det till en metod (som bla innebär att man slipper hitta trösklar )?

När jag "buffade" hade jag dels Moa på sidan (vågade inte ha henne på mage och hon vägrade sova på rygg) och så körde jag mkt mjukare buffningar i rumpan på henne, mer så att hon gungade fram och tillbaka. JAg tycker också att AWs buffning ser skräckinjagande ut
  • muggles

Nu måste jag klaga lite på det manliga släktet. Vi har i många år på det här företaget kört ngt vi kallar för TechDays (dvs ett tekniska möte hos en kund, ej att förväxla med ett rent säljmöte). Med åren har det blivit ett - i mitt tycke - flytande begrepp. Inte alltid lätt att definiera om det är ren marknadsföring, ett tekniskt säljmöte el vad man är på men det spelar mindre roll tycker jag. Så jag har fyllt i alla möten i vårt dokument. (Vi har ju ett SAP-baserat CRM-sysmte också men det orkar ingen använda för det är för krångligt...). Och nu hade vi en diskussion för vissa av mina manliga kollegor tycker inte att man kan fylla i alla sina möten i detta dokument, för tänk om det inte är en ren "TechDay", då blir det ju fel! (Nötter...) Så nu ska dokumentet döpas om. Gissa vem som får äran att göra jobbet?

Jag menar, allvarligt talat. Sånt kan göra mig vansinnig, lägga tid på oväsentligheter som att döpa om ett dokument. När det finns viktigare saker att göra (att faktiskt boka in lite fler möten).

• Piggelin1

Haha Lappis - ännu en gång "En liten värld" Det bara MÅSTE vara samma kille, han jobbade på bank ett tag innan han flyttade till Östergötland Han bodde i Östergötland när vi träffades på en midsommar (när jag bodde i Sthlm), men minns att han jobbat på bank innan. Han flyttade tillbala till Sthlm sen efter några år & jag har lite koll på honom (en av mina bästa vänner träffade sin man via oss för 15 år sen) - träffade hans fru på en 40-årsfest för ett antal år sen (han själv var sjuk den gången). Men ska inte outa mer här i tråden kanske, känns inte riktigt juste. Men kul!

• Piggelin1

Mugglan - fy vad gräslig fredagsem, fick hjärtat i halsgropen när jag läste ikapp. Jag som just tyckte att du såg så himla pigg & fräsch ut när vi sprang ihop på stan i fredags, & att nu borde det vara lugnt ett tag framöver.

Smint, vi har också den stora SkipHop till bugaboon. Köpte den i USA till typ halva priset mot i Sverige. Funkar bra, men lite dumt när det regnar som sagt.

• Ore

AM: Tjohoo, hoppas att Yasuragi-vräkningen går vägen!!!

Mugglan: Det verkar ha blivit en riktigt trevlig helg, trots den skrämmande sammandragningen i fredags... Läskigt med den, skulle också blivit rejält rädd. Skönt att Ada och Beda verkar må prima!

Esprit-väskan verkar praktisk! Fast jag är nöjd med min rätt stora Teutoniaväska. Och min öppna Skiphop. Det är ju förstås en liten nackdel att den är öppen, ifall man är ute i regn... Men den inhandlades för att passa i min cykelkorg

Telis: Intra är ett diskbänksmärke som var prisvärt, när jag kollade (i somras). Iaf på heltäckande diskbänkar, men de har fler sorter. Det stod mellan dem och ett märke som hette Stala, just nu minns jag inte vilken vi köpte? Det var dock bara en av dem som man kunde välja djup på, vi ville ha diskbänk och bänk en bit ut från skåpsluckorna så de är 62 cm djupa.

Induktionshäll verkar du redan ha blivit övertygad om - det är superbra. Det enda som man inte kan göra (eller iaf har jag inte lyckats med det...) är att poppa popcorn...

• Piggelin1

instämmer i kören som gillar två hoar - skulle inte klara mig med bara en!

Induktionshäll har vi inte, är säkert kanon, men eftersom vi inte vant oss vid det, så funkar det bra med glaskeramik för oss (fastän vi gillar att laga mat). Nästa gång vi flyttar blir det säkert det, men i dagsläget klarar vi oss utan & det är inget som känns akut för oss att skaffa.

• Piggelin1

På tal om AW - en nära kollega berättade för ngt år sen att hon träffat några av AW's barn i ngt sammanhang som jag inte minns, däremot minns jag att hon tyckte att barnen var helt hopplösa/hemska/jobbiga, så just kollegan gav inget för AW's teorier

• smint

åh tack för tipset om esprit väskan och för länken, var ju ett väldigt bra pris, och den var ju snygg också.

soppa och pannkakor till middag blir det här. Klippningen gick bra men i affären fick hon ett sådan härligt utbrott som det skrivits om flera gånger i tråden förrut.. jag ahde läget under kontroll men likförbannat så var det en tjurig tant som skulle påpeka och sucka och skaka på huvudet.. men shit barnet kan inte vinna hela tiden....

återkommer sedan 

• Piggelin1

För en gångs skull ett ON TOPIC-fråga för denna sajt - mannen & jag håller på att kolla på musik till vigseln. Vi satt & kollade runt en massa igår kväll(vad gjorde man innan internet?!) samt kollade igenom ett gäng gamla sparade vigselprogram från bröllop jag varit på genom åren.
    De flesta av er här har ju lämnat ett "liv i synd" - vad har ni kört med för ingångs- & utgångsmusik? Vi har lite idéer, men mer inspiration skadar ju aldrig

I fredags träffades mannnen & jag på stan på lunchen, medans svärmor/farmor passade Amanda hemma. Hittade massa bra saker till bröllopet - en kappa till mig (favvomärket Desigual, dock inte ngn av deras mest färgglada kappor), en väska som matchar klänningen, en ursöt kappa till Amanda liksom en matchande mössa & så en liten bolero som hon kan ha till klänningen. Alla Amandas plagg hittade vi på rea på Zara, kanon Sååå lyxigt med vuxentid med mannen (som även hittade skor till sig). Lilleman stensov hela tiden i vagnen - perfekt! De där stunderna av vuxentid är grymma, jag tankar verkligen energi då. Är sååå glad för att svärmor vill ställa upp.

På tal om lilleman, så vände han sig om från rygg till mage första gången i lördags. Inser att jag har urdålig koll på när de små liven börjar göra sånt, om han är tidig/sen/normal. Kul att se hur som helst! Han skrattar & ler massor nu & så såna där söta gurglande ljud

• Piggelin1

Ingen annan här när jag för en gångs skull kan spamma tråden

Amanda lyckades peta in en pärla i näsan i fredags kväll, för ANDRA gången! Trodde att det var tillräckligt traumatiskt förra gången med besök på Östra & tre olika doktorer, så att hon inte skulle göra det igen, men tji fick vi! Men denna gång lycades vi själva få ut den genom att jag höll för ena näsborren & hon "fräste" ut genom den med pärlan i. På typ tionde "fräset" så for den ut - tack & lov!

Sweet förresten - jag har nog inte grattat dig till dina framgångar på jobbet senaste tiden - superkul!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!