• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Fossing77
    fru AM skrev 2011-01-24 19:22:27 följande:
    Kan det vara så att lilla fröken Yngla har en tillväxt/utvecklingsperiod och därför kinkar ...? HAr du den där holländska boken om barnens utvecklingsperioder? JAg har för mig att den var ganska på pricken vad gällde Livias perioder i alla fall. Inte för att det går att göra så mycket men misstänker man att det är en utvecklingsperiod så kan man förlåta dem lättare ..

Kram på dig!

(Detta är inget tips men en liten påminnelse om du råkar ha glömt det ...Lindning? Hjälpte oftast mot mina barns babyspatt) 
    har en kompis som envetet hänvisar allt till den boken... ;) jag orkar inte köpa den så jag tänker att det e nog normalt om barnen bökar... så länge det inte är livshotande är det nog normalt... eller nåt ;)
  • Telis

snaily, det är INTE ditt fel, glöm inte det! I en bok jag läste så menade författaren att barn inte är redo att födas förrän vid tre månaders ålder, dom bara måste födas tidigare för sen blir dom för stora rent fysiskt för att komma ut. Så under de första tre månaderna trivs barn bäst om dom får ha det som om dom vore kvar i livmodern. Dom har ingen dygnsrytm, dom vill ha ett nästan konstant gungande och bakgrundsbrus. Det är först efter dom första tre månaderna som dom är redo för att börja vänja sig vid livet utanför livmodern. Det kanske ligger något i det?

Om du vill får du gärna låna den boken!

Jag vill inte heller komma med tips om du har provat allt men jag kan ju säga att lägga Televinken under fläkten på högsta hastighet funkade ibland när han var som mest hysterisk och jag som mest desperat.

• Fossing77
    viktualia skrev 2011-01-24 19:40:23 följande:
    Liten - vad sa maken efter sina fadäser?!? galet!!

Klockarbol - jobbigt med tvättmaskinen!

Telis - induktionshäll är da shit... och som tidigare skrivet kan man kolla sina kastruller med hjälp av en magnet. Fick också byta ett gäng, men det var det värt!!

Liten och stor ho är bra tycker jag. Underlimmade har vi.Från Marbodal.

Halsfluss - det finns gurgelvatten som är värkstillande....

Snartis - som gammal trådnisse tyckte jag att du hade kvalificerat dig för vår hemliga BT-grupp på fejjan!

Piggelin - jag säger som de andra.... minns inte vad vi hade för musik...  men facit fanns i datorn. Det var Mendelsson på invägen och en gotländsk brudmarch på utvägen.

Ego - Trollet har nog hamnat i en "jag har egen vilja"- fas. Han äter helst bara det han kan plocka i sig själv.... vilket gör matningarna mer utdragna i tid än vanligt... Har era lirare också haft sig på det sättet?
    men visst är det hääärligt när de kan peta i sig saker själv? det brukar generera hyfsat nöjda ungar om de kan få in ätbara saker i munnen på egen hand. Tristan har nu gett sig den på att han ska fixa gaffel OCH kniv. Vuxenbestick då så klart, som alla andra har.. Typiskt lämplig aktivitet när man är 1½ år... Mira har fullt upp att lära sig hitta munnen med majskrok/smörgåsrån medan hon längtansfullt glor på Tristans gaffel... ;)
  • Telis

Vickan, japp så är det med Televinken också. Fast om han bara får någon mat att plocka med själv så brukar man kunna smita in en sked mat emellanåt utan att han verkar märka det.

AM, jag föredrar nog också en kant, vi har det idag och jag tycker inte att det blir så smutsigt.

• snaily
    Telis skrev 2011-01-24 19:49:20 följande:
    Jag vill inte heller komma med tips om du har provat allt men jag kan ju säga att lägga Televinken under fläkten på högsta hastighet funkade ibland när han var som mest hysterisk och jag som mest desperat.
    Problemet är bara att fläkten är i köket... kanske skulle flytta in min säng till köket i så fall?

För det är det som är grejen, att hon inte vill somna i sovrummet/sängen sent sent på kvällen när jag bara MÅSTE somna. Jag får henne att somna i famnen om jag bär henne tillräckligt länge, men sen ska vi lägga oss i sängen och då vaknar hon alltid, och börjar skrika mer och mer och så är cirkusen igång... och man får upp och bära, igen, osv i all oändlighet. Eller nä, nu överdrev jag, till slut somnar hon ju ändå, har i alla fall gjort hittills. Peppar peppar.

Lånar gärna boken om vi kan få till det rent praktiskt!
  • fru AM

Telis: menar du att du måste gå med en obehandlad halsfluss? Eller får du någon form av behandling även om det inte är penicillin? JAg har fått lära mig att halsfluss är farligt (fast det kan ju vara en skröna som det där med kramp om man badar efter maten)

• Oupsie
    Telis skrev 2011-01-24 19:49:20 följande:
    snaily, det är INTE ditt fel, glöm inte det! I en bok jag läste så menade författaren att barn inte är redo att födas förrän vid tre månaders ålder, dom bara måste födas tidigare för sen blir dom för stora rent fysiskt för att komma ut. Så under de första tre månaderna trivs barn bäst om dom får ha det som om dom vore kvar i livmodern. Dom har ingen dygnsrytm, dom vill ha ett nästan konstant gungande och bakgrundsbrus. Det är först efter dom första tre månaderna som dom är redo för att börja vänja sig vid livet utanför livmodern. Det kanske ligger något i det?
    Vi tittade på ett program om bebisar från Discovery Chanel igår och där sa de precis samma sak. Att nyfödda barn snarare är foster än barn och att enda anledningen till att de kommer ut är att de skulle bli förstora om de stannade längre i magen.

Det programmet går tydligen imorgon också på kunskapskanalen. Bebisarnas vetenskap hette det.
  • Fossing77
    snaily skrev 2011-01-24 19:47:02 följande:
    Funkar inte tyvärr, eller ingen skillnad mot att bära henne olindad. Om jag lägger ner henne lindad försöker hon bara bryta sig ut (och skriker förstås).

Som barnmorskan sa idag: oj, vilken bestämd liten dam!
    Det sitter kanske i det röda håret...

Boken verkar intressant, sett länkar till den tidigare, men verkar inte gå att få tag på?
    vet du... det kan vara en poäng med det röda håret faktiskt :) vilja brukar finnas i mängder där... superstökigt när hon inte vill sova, bra om hon vill lära sig nåt nytt :) men jag lider med dig! att inte få sova själv gör att man kryper nära galenskapens rand både 4 och 5 gånger om dagen...hoppas det går över snart!
  • snaily
    Oupsie skrev 2011-01-24 19:54:30 följande:
    Vi tittade på ett program om bebisar från Discovery Chanel igår och där sa de precis samma sak. Att nyfödda barn snarare är foster än barn och att enda anledningen till att de kommer ut är att de skulle bli förstora om de stannade längre i magen.

Det programmet går tydligen imorgon också på kunskapskanalen. Bebisarnas vetenskap hette det.
    Kollade också på programmet (bra!) och det är ju på sätt och vis bra att det finns en förklaring... Men jag kan inte låta bli att tänka att ANDRAS nyfödda bebisar ju verkar kunna somna utan samma stora trassel, så varför inte vår? (Som sagt, måste vara det röda håret... och så brås hon väl på sin osömniga pappa.)

Nåväl, jag står ut ett tag till, men det vore skönt om man säkert visste att det skulle gå över någon gång, är rädd för att det ska fortsätta såhär för evigt.
  • Oupsie

Programmet visades på SVT alltså, inte Discovery Channel, maken och jag missade lite i kommunikationen där.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!