• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Fru E

Luckbeställningen är fortfarande inte spikad eftersom offerten vi fick var dyyyyyyyyr och visade sig innehålla fel i deras prismall efter att vi lite bitskt skickat ett mail till dem och frågat varför de var dyrare än Ballingslöv
    Så ev får vi ny på fredag eller måndag, tååååååååålamod var det *argh*

• _koko_

Telis - jag har också ont i halsen, men inte i närheten av hur ont du verkar ha (jag kan äta som vanligt). Hoppas det går över fort!! /// Jag försökte förresten dränka lillebror idag, fy fan vad läskigt! Barnen badade i badkaret och jag gjorde det man inte får: gick för att lämna en sak i ett annat rum (hann gå typ 10 steg). Plötsligt hör jag hur det plaskar som tusan och rusar i panik tillbaka. Får tag i lillebrors arm och lyfter upp honom ur vattnet. Sitter en stund med ett ledset, hostandes barn medan jag skjuter undan svarta tankar. Herregud vilken tur att jag hörde honom! Conny badade också men fattade inte alls vad som höll på att hända.

• Piggelin1

Tack för era tips! Ska kolla mera på dem!
    Nenne, jag hittade kyrkomusik.se igår - lyssnade igenom massor där - bra sajt!
    Parnasssia - tack för psalmtipsen med! Ska titta på dem! När jag kollar gamla vigselprogram från bröllop jag varit på, så är "I denna ljuva sommartid" vanlig insåg jag, fin fast den passar ju inte riktigt för oss

• Telis
    BrudSommar2006 skrev 2011-01-24 21:28:19 följande:
    Till i höst vill jag hitta ett ställe där man kan bada bubbelpool, helst kunna ta sig ut i uppvärmd del utomhus och helst också kunna simma lite för motionens skull. Var finns det ett sådant ställe?
    Hasseludden har det väl precis så? Eller deras utomhuspooler är kanske utan bubbel? Och ni hade kanske iallafall tänkt er liiiiiiiite längre hemifrån?
  • Fossing77
    Blivande fru L skrev 2011-01-24 20:46:44 följande:

Snaily - Det låter som att du gör allt rätt! Det där kan verkligen göra vem som helst tokig! Boken du fått tips om hjälpte mig varje gång sonen hade en jobbig period, det stämde på pricken. Den kommer inte att få Yngla att sova, men någon slags förklaring till beteendet kan vara skönt! Dessutom får man en uppskattning om hur länge eländet kommer att vara (för den fasen). Kram!

Om sömn - Jag har kompisar som blivit frälsta av den här metoden: www.eckerberg.se/be/index.html Till skillnad från AW menar den här mannen (barnläkare) att barn ska lära sig att somna själva och därmed också kunna somna om själva när de vaknar på natten. Jag är inget fan av metoder men något kan man ta till sig och använda efter eget förnuft. Jag tycker att mycket av hans teorier låter vettiga.

Muggles - Vad obehagligt med smdr i fredags! Förstår att du blev rädd. Kul att du känner sprattel från både Ada och Beda!

Telis - Hoppas halsflussen går fort över, det är hemskt när man har så ont att man inte kan äta.

Sen var det nåt mer jag skulle kommentera också men det har jag förstås glömt. Säger god natt i stället!

Eckerberg är ju den så kallade 5-minuters metoden. Den har jag kört på mina barn, kanske inte exakt som han säger men haft fast kvällsrutin (typ bad, nattmat, mys, sängen) och kort nattinatti vid sängen, sedan ut, vänta 5 min och så in. Sedan har vi hållt på tills dom somnat helt enkelt. Trixet är dock att barnet ska vara redo att göra det, så man får liksom lyssna på skriket ordentligt. Panikvrålas det får man ju gå in och avbryta, annars hör man ju när herrn/damen bara är förbannad. Tristan är en ettrig typ, men det tog inte mer än 4 kvällar så somnar han själv. Jobbigt de kvällar man vänjer honom, men sååå värt det sen. Och inte en enda gång har han varit förstörd dagen efter eller så utan vaknat utvilad och superfräsch. Testade när han var 5 månader, men det gick inte alls, men när han var 7 månader funkade det direkt. :)

Snaily: Barn gör som dom vill... Det verkar vara deras privilegie som små. Men det går över :)
  • viktualia

Parnassia - kraaaaaaaaaaaaaaaam på maken och dig!!! bra med bubbel i avsaknad av sömn... eller öööö hur blev det där? äsch.. du fattar...

Koko - läskigt med badet!! *kramar om*

Ego -sovdags! godnattkramar!!

• muggles

Piggelin: jag kommer inte heller ihåg vår ingångsmusik, bara de sånger som sjöngs i kyrkan. Men du kanske har kvar vårt vigselprogram?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!