• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • muggles

Koko: shit vilken tur att du hörde honom! Bra med näsbränna (när allt går bra). Jag satte ju Moa på soffan för att värma ersättning och tvingades se när hon böjde sig fram och tippade i golvet med huvudet före Herregud vad usel jag kände mig. Så fick man ju inte göra, och så gjorde jag det ändå (hon hade ju dittills inte böjt sig framåt...). Jag är hur nojig som helst och vågar aldrig hämta ngt när Moa badar. Har jag glömt ngt så får det vänta tills hon är färdig, det är min värsta skräck att ngt skulle hända i badet.

EA: seeegt med luckorna! Och med tantjäkeln

• muggles

Piggelin: ja Thorskog slog Dublin-hotellet med flera hästlängder!!! Hemmagjord Lemon curd... MMMMMMMMMMM. Jag hade det tom på croissanten på frukosten (jo det funkar!), så gott var det.

• _koko_

Telis - Skönt att smärtstillande funkar iaf. Soppa är så bra! När jag hade dragit min första visdomstand kunde jag bara äta soppa i nästan en vecka efteråt (det tog 55 min att få ut tanden), blev lite av en expert på snabba soppor som gick att dricka med sugrör då. Gjorde på olika sorters buljong och kokade kyckling eller fisk i det, och sen mixade jag alltihop på slutet. Tror inte kelda fanns då...

• muggles

Tinga: använder ni fortfarande er tvillingvagn? Funderingar på att gå över till sulky el ska ni köra vagnen ett tag till? Vi funderar på hur länge man använder den och om det är idé att köpa en ny. El kanske en Phil&Teds och sedan byta till sulky så snabbt det går. Tar gärna emot råd!

• muggles

Telis: jag hade massor av halsfluss när jag var mindre, ajaj! Nu för tiden ger man tydligen ingen penicillin pga antibiotikaresistensen (inte ens till små barn fick vi veta när Moa hade ont innan jul). Skönt att ngt hjälper, jag vet hur ont det gör Man vill ju inte ens svälja till slut (och då inser man hur ofta man sväljer saliv utan att tänka på det i vanliga fall).

• Snorkfröken77

Koko - Usch och fy Tur att det gick bra! *kram*

Muggles - När min GBS upptäcktes hade jag sådana där vrålsammandragningar, kunde inte ens prata för att jag hade så ont. Bra att de kollar upp UVI och ännu bättre att A & B mår bra

AM - Tack för tips om Stokke sängen, det är min absoluta favorit, tyvärr inte priset.

Tack alla andra för tipsen om spjälsäng med hjul, hittade faktiskt en modell (hade för mig att det fanns en sådan) en enkel med hjul på, en Troll-säng, modell Nicole, har skrivit upp till inköpslistan att ta tag i efter leverans. http://www.troll.lv/eng/product_catalogue/cots/nicole-cot.html

Snaily - *kram* Jag tänker inte ens försöka säga nåt tipsigt, men jag kan erbjuda en varm kram?

Kombiugn har vi en, micro och varmluft från Husqvarna, den är skitbra, kan ställa in mellan 100-1000W med 100mellan varje steg. Tokbra grej!

Vi har en extrabred häll med adaptiva plattor och vi älskar den båda, enkel att hålla ren och suverän när man lagar mat. Vi behövde bara göra oss av med ett fåtal kastruller och grytor. Vår häll piper om man ställer nåt på touchknapparna vilket jag bara tycker är bra så man inte sätter på något av misstag. Även det Husqvarna.

Tänkte också säga att jag kommer ligga väldigt lågt framöver med två stundande förlossningar i tråden, jag tycker det är skitjobbigt om jag ska vara ärlig (speciellt när jag vet att en är en flicka). Och jag vet hur dåligt jag kommer må och hur mycket jag kommer gråta så jag väljer att smygläsa ett tag framöver. Tänkte komma in igen när vi gjort vårt RUL och tala om hur det gick, förhoppningsvis har båda bebisarna fötts då. Men jag tänker på er och är med er ändå. Hjärta Stort lycka till till Smint och Oupsie inför förlossningarna och ett litet grattis i förskott {#emotions_dlg.flower}

*stora, tjocka Snorkiskramar*

• _koko_

OJ, GRÄDDE måste man ju ha i också. /// Muggles - Ja, jag hade tagit.med potatis, skalare och kastrull in i badrummet innan de klev i för att jag behövde skala middagspotatisen men inte ville lämna dem, och sen får jag för mig att gå ut i köket med kastrullen när jag är klar... Så urbota dumt att det är löjligt och jag tackar verkligen min lyckliga stjärna att det gick bra!!

• Oupsie

Piggelin, ska ni träffa kantorn? Vi hade ingen aning om vad vi skulle ha för musik utan lyssnade på lite olika förslag från kantorn och valde efter det.

Började skriva och sen ringde telefonen och så blev jag distraherad, vad var det jag skulle skriva nu igen...

Ja, det var skönt att ha pratat med någon och som sagt, det lugnade en del. Pratade även en del om igångsättning och angående det så tyckte hon att det vore bättre om det sätter igång av sig själv men att det så klart fick vägas mot hur jag mår. Imorgon ska jag till BM så vi får väl se vad som händer då. Det är klart att det hade varit bra om det hade satt igång av sig själv, men samtidigt vet jag inte hur länge till jag orkar. Eller orkar gör jag väl, det är ju inte så att man skulle ha något val. Men vad är rimligt? Tack för era sympatier och omtankar, det värmer ska ni veta .

Koko, åh vad läskigt . Skönt att allt gick bra! Och skönt att han är bra i magen .

Vinkar till alla, maken ropar på mig att vi ska titta på film. Tittar in i morgon igen!

• nennesjuttioåtta

*kramar Snorkis* Vi ses snart igen!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!